Det är väl inget fel på målade beslag utan det är väl målningstekniken man retar sig på? Själv tycker jag gångjärnen till innerdörrar kan vara vita som dörrbladet fast då skall det vara ETT tunt lager med oljefärg, inte rollat med tjocka lager latexfärg som flagar. Gabondörrar tycker jag är snyggare med omålade gångjärn.

Sedan tycker jag inte om när man målat över täckskyltar för nyckelhål eller dörrhandtag för att man var för lat att skruva av dom. Det borde det vara förbud på. Plus att husägaren skall gå runt en månad med skylt runt halsen där det står hans brott. Likaså när man målar över fronten på låskistan för att man inte orkar måla med pensel.

/Anders
 
  • Gilla
andreascarlsson
  • Laddar…
subtilis
Jag ska testa med kaustiksoda! Det vore skönt att slippa gnida, skrapa och putsa.

Äldre hus: ja, på den tiden var väl smaken inte helt utvecklad och inte heller funktionssynsättet. Att kladda ner beslagen gör underhållet svårare.

Dock: utomhus med beslag av järn måste givetvis målas, annars rostar de. Inomhus är det omotiverat. Gröna ladugårdsdörrar med svartmålade beslag är vackert. Men om de målas i samma färg som dörren är det fult!!!

Jag bor själv i hus från 60-talet med gabondörrar och överfalsade garderobsdörrar, som både försöker vara modernt och tillbakablickande i sin estetik. Här har förra ägarna varit framme och kladdat på tapp och infästning i karm. Färglager på färglager, de äldsta skikten troligen med linoljefärg och de nyare med något slags lackfärg som flagar.

Jag har sett detta oskick på flera ställen.

Byggnadsvård är ett modernt påfund, förr i tiden var det det glada amatörskapet som dominerade. Idag försöker fler bli upplysta - i vart fall inom detta fält. (I övrigt är det ofta motsatsen: dålig smak och noll koll regerar. Läs t.ex. denna urbota korkade krönika i Metro, skriven av en ung kolumnist: http://www.metro.se/kolumner/roligare-med-avicii-pa-50-lappen/EVHldz!IXB3xIP99eXoo/.)
 
Var försiktig när du blandar kaustiksodan med vatten så det inte bubblar och stänker!

Mycket effektivt är det hur som helst!
 
Subtilis (icke passande nick). För att vara stilfascist och ett troll, och dessutom ha fel ( ;) ), så är jag ovanligt ickeuppretad. :) Det kan bero på att dina påståenden är så galna så jag uppfattar dem som helt igenom ironiska...

Jag tror helt klart som övriga här, gångjärnen på äldre hus än förra sekelskiftet var nog mestadels målade. Dessutom är det snyggast, det är fult är man försöker framhäva dom omålade eller svarta. Och jag förstår inte hur underhållet kan bli så mycket lättare omålat?
 
  • Gilla
Per_N
  • Laddar…
subtilis
Dr_Jerkyll skrev:
Subtilis (icke passande nick). För att vara stilfascist och ett troll, och dessutom ha fel ( ;) ), så är jag ovanligt ickeuppretad. :) Det kan bero på att dina påståenden är så galna så jag uppfattar dem som helt igenom ironiska...

Jag tror helt klart som övriga här, gångjärnen på äldre hus än förra sekelskiftet var nog mestadels målade. Dessutom är det snyggast, det är fult är man försöker framhäva dom omålade eller svarta. Och jag förstår inte hur underhållet kan bli så mycket lättare omålat?
Troll - vad menar du med det? Jag har inte fel vad gäller moderna tider. Läs Adolf Loos: Ornament och brott. Bort med trams och kladd, framhäv rena ytor. Inom modernismen ska man inte kladda till det i onödan. Rena material är det vackraste. Visserligen behöver man inte driva detta in absurdum, som exempelvis Josef Frank visade. Jag är själv barnsligt förtjust i linoljefärg på bröstpanel, som pärlspont. Omålad panel à la 70-tal är fel - givet att panelen är i gran/fura och inte i ädelträ.

Byggnadsvård handlar inte bara om äldre hus från 20-talet och bakåt, utan även om senare decennier. Möjligen med slutpunkt 1970. Hus som byggts därefter kan vi mestadels riva, det bara skräpbyggen som inte behöver bevaras.

Underhåll: flagande färg är aldrig kul. Ren metall flagar inte.
 
Mikael_L
subtilis skrev:
Byggnadsvård handlar inte bara om äldre hus från 20-talet och bakåt, utan även om senare decennier. Möjligen med slutpunkt 1970. Hus som byggts därefter kan vi mestadels riva, det bara skräpbyggen som inte behöver bevaras.
Det har man i alla tider tyckt om hus som börjar närma sig 40-50 år. :p
 
subtilis
Mikael_L
Vi driver ifrån ämnet. :)
Fick du inte nog medhåll? :p

Av det gamla husbeståndet, säg 100 år gammalt är oerhört mycket bortrivet. Antagligen minst 95%. Är det pga den fantastiska kvalitén man har känt sig nödgade att riva?
 
subtilis
Det fanns ett rivningsvansinne på 60- och 70-talen, då man rev mycket som borde ha bevarats. Ett skräckexempel är Gamla Klara. Men jag gillar vad som finns där nu också, ett svagt realiserande av Le Corbusiers vision.

Lugnet i Malmö är emellertid en katastrof. Ett gräsligt förortsbygge mitt inne i stan, där det tidigare fanns vackra gamla kvarter. Se http://mitthjartasmalmo.se/filmerna/volym_3/livet_pa_lugnet_1967-68/.

Ja, tillbaka till ämnet!

Vilket är det bästa sättet att få bort färg från beslag? Kaustiksoda vs varmluftpistol? Jag inser att mitt mödosamma arbete kanske är förbi. Jag har mints ett dussin gångjärn kvar.

Jag har använt en färgborttagningsprodukt från fackhandeln hittills, SILPOX, med relativt bra resultat, även om den inte tar bort allt direkt om det är flera lager färg. Den luktar inte mycket. Beckers motsvarighet är mycket sämre och luktar väldigt mycket. SILPOX fungerar även bra på snickerier som man inte vill skrapa med varmluftspistol.
 
Redigerat:
När en dörr monteras, även i början av 1900-talet så målas dörren och därefter sätts gångjärn fast, omålade givetvis, likadant med karmen. Vill man att det ska se ut som det gjorde original när huset var nytt så tar man givetvis bort gammal färg som kladdats dit i efterhand.
 
S
det är snyggt när målade gångjärn blir svarta av fett och metall

jag är ironisk
 
subtilis skrev:
Vilket är det bästa sättet att få bort färg från beslag? Kaustiksoda vs varmluftpistol? Jag inser att mitt mödosamma arbete kanske är förbi. Jag har mints ett dussin gångjärn kvar.
Jag skriver det igen: LINOLJESÅPA! Det är det bästa sättet att få bort färg från beslag utan miljöpåverkan, utan någon mekanisk insats överhuvudtaget förutom att lägga ner beslagen och plocka upp dem igen när de är klara. Prova, du kommer bli förtjust!:D
 
S
linoljesåpa ? vars får du tag i det?

kittade fönster en sommar med linoljekitt. mina händer har aldrig varit mjukare
 
subtilis
Ett annat oskick, som jag vill nämna i detta sammanhang, är att tapetsera garderobsdörrar. Dumt och fult.

För övrigt: använd i huvudsak linoljefärg till snickerier. Bojkotta Flügger, JOTUN m.fl. och deras vattenbaserade skräpfärger som man inte kan måla med på ett vettigt sätt.
 
subtilis
Sophie skrev:
Jag skriver det igen: LINOLJESÅPA! Det är det bästa sättet att få bort färg från beslag utan miljöpåverkan, utan någon mekanisk insats överhuvudtaget förutom att lägga ner beslagen och plocka upp dem igen när de är klara. Prova, du kommer bli förtjust!:D
Tar det bort all slags färg?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.