Jag passar på den frågan. Hoppas någon annan kan svara!

Min ryggmärg säger mig att inte blanda in någon okänd substans i linoljefärgen. I så fall tror jag mer på att använda oljan som grundmålning. Enligt vad som står så ska den ju vara övermålningsbar.
 
Alltså, bara en liten kommentar: Ni vet att det finns vattenbaserad linoljefärg?

Färg har BINDEMEDEL och LÖSNINGSMEDEL
Bindemedlet är linlja i linoljefärg.

När man pratar om vattenbaserad färg är det lösningsmedlet man pratar om, dvs den bit som dunstar bort när färgen torkar. I traditionell linoljefärg är det terpentin, i vattenbaserad linoljefärg är det vatten.

Läs mer:
http://www.alternativ.nu/handbok/hushall/farg_malning.html
 
Anna_H skrev:
Alltså, bara en liten kommentar: Ni vet att det finns vattenbaserad linoljefärg?

Färg har BINDEMEDEL och LÖSNINGSMEDEL
Bindemedlet är linlja i linoljefärg.

När man pratar om vattenbaserad färg är det lösningsmedlet man pratar om, dvs den bit som dunstar bort när färgen torkar. I traditionell linoljefärg är det terpentin, i vattenbaserad linoljefärg är det vatten.

Läs mer:
[länk]
Det finns också linoljefärger som inte behover något lösningsmedel (allbäcks t.ex.) Men nu är just den frågan överspelad eftersom trådskaparen har bestämt sig för Alcros linoljefärg.

Frågan nu gällde vilket rostskydd som ska användas till hängrännorna.
Hoppas någon annan kan hjälpa till med svar, för jag passar på den frågan.
 
Hej Anna ... trevligt att vi blev flera på tråden ... jo jag vet att det finna vattenbaserad linoljefärg .. det är vad man kallar
alkydoljefärg? Det var en fråga ... det verkar ta helar mitt liv att lära mig måla.
Vilka egenskaper förutom lösningsmedlet skiljer "äka linoljefärg" mot den vattenbaserade?
Ursäkta att det nu finns tre frågor på denna tråd ... men det gäller ett hus.
Tvättning pågår, det finns två liter äkta linoljefärg hemma för vissa reparationer.
Hoppas på kommentarer ... jobbar du med "färg" Anna?
 
Sommartorparen... jag testar med att grundmåla med Owatrol olja på stuprännan.
 
RolandSvensson skrev:
Hej Anna ... trevligt att vi blev flera på tråden ... jo jag vet att det finna vattenbaserad linoljefärg .. det är vad man kallar
alkydoljefärg? Det var en fråga ... det verkar ta helar mitt liv att lära mig måla.
Vilka egenskaper förutom lösningsmedlet skiljer "äka linoljefärg" mot den vattenbaserade?
Ursäkta att det nu finns tre frågor på denna tråd ... men det gäller ett hus.
Tvättning pågår, det finns två liter äkta linoljefärg hemma för vissa reparationer.
Hoppas på kommentarer ... jobbar du med "färg" Anna?
Jobbar inte med färg, jag är dataingenjör, och bra på att googla:

Alkydoljefärg

En färg med alkydharts som huvudsakligt bindemedel. Färger baserade på alkyder kom någon gång på 30-talet. Alkyden kan sägas vara en vidareutveckling av linoljan. Alkydfärg kan antingen ha lacknafta eller vatten som spädningsmedel.

Linoljefärg

En färg med linolja som huvudsakligt bindemedel. Oftast tillsätts standolja som är en typ av linolja för att förbättra kvaliteten hos linoljefärgen. Linoljefärger kan vara spädbara med vatten eller lösningsmedel.

Citerat från:
http://www.folksam.se/testergodarad/byggaochrenovera/fargtest2010/tipsvidmalning/1.6980
 
Tack Anna, färgtesten hade jag i tankarna ... ska läsa på. Från slutrapporten kan man läsa:
• Bland de färger som har fungerat bäst finns många sk miljövänliga färger
• Bland de färger som har fungerat sämst är de lösningsmedelsbaserade
färgerna överrepresenterade
• Någon korrelation mellan pris och kvalitet har varit svårt att utläsa


.... man skriver "sämst är de lösningsmedelsbaserade" , vatten är ju lösningsmedel också enl. http://sv.wikipedia.org/wiki/Lösningsmedel ... det går runt...
.. fortsätter med tvättandet .. återkommer med vissa grubblerier även i detta enkla ämne.
...
... dataingenjör ! Jag är en pensionär som kör med Ubuntu ... kanske inte ska blanda in en fråga till i denna tråd.
 
RolandSvensson skrev:
... vilken färg det än blir blandar jag nog i lite Bensaltensid och/eller tvättar med detta medel.

det finns lite svarta prickar på en knut ... har tvättat men de komme igen.
[länk]
Någon som testat detta?

Jag har testat detta, både i (vattenbaserad) färg och som bekämpningsmedel på redan angripna ytor.
I mitt fall funkade det perfekt, har aldrig sett en enda mögelprick på fasaden.
 
Det finns massor av trådar om bensalklorid på detta forum. Använd sökfunktionen.
http://www.byggahus.se/sokresultat/?cx=014162215996734756651%3Adrnn3gfq_w4&cof=FORID%3A9&ie=ISO-8859-1&q=Bensaltensid+#1028

Det som jag har för mig är att detta medel framför allt är effektivt mot alger och mossa. Mögel är ju något annat. Även om det finns medel som funkar både mot alger och mögel, så brukar de vara mest effektiva mot antingen det ena eller andra.

Om du inte har problem med gröna alger utan bara med svartmögel så är det kanske det inte är det bästa medlet att använda..... (Har dock inte själv fördjupat mig i detta, så du får själv läsa...)

PS
Prick Fri är kanske vad du behöver?
http://www.jape.se/index.asp?dest=2&typ=1&katid=18&tekstid=17
 
Redigerat:
Tack, har inte tänkt så mycket på skillnaden alger/mossa och mögel. Mycket tänkvärt inlägg.
Har använt "bensalklorid" på gröna alger på en lada, nere vid marken, på en norrsida,
väggen blev vitaktig i ställer för grön, så det fungerade nog.
Med att avgöra om man har mögel på färgen ... eller smuts fläckar, kan jag inte avgöra nu.
... det börja bli mycket att studera nu .... men det känns bra med era tips. Detta forum tycks vara stort.
 
Svarta prickar på ljus botten (beiga/bruna på mörk botten) kan vara spindelbajs också. Ser mest ut som nån sorts alg eller mögel, går att tvätta bort med lite möda, kommer självklart tillbaka så länge spindlarna finns kvar. Har massor av dessa fläckar på våra svarta fönsterbleck och vita foder.
 
Jo många spindlar har vi , för många nu ... får bli en ny tråd hur man långsiktigt får bort dessa ...
men hur gör man för att lägga upp bilder på detta forum? Blir det länk till bild?
 
Hej Roland och ni som svarat honom på hans frågor om linolja.
Jag är i Rolands situation och vill gärna måla om mitt gamla hus med linoljefärg (vit gräddton från Ottossons).
Sist det var målat (tidigt 90tal) var med en alkydfärg som också innehöll linolja.
De flesta råder mig att köpa en modern färg (alkyd), men då jag är inne på att restaurera i gammal stil är jag ändå fortfarande inne på linoljefärg.
Och de funderingar jag har haft runt ämnet har jag väl mer eller mindre fått svar på, vid att läsa denna tråden som startade med Rolands inlägg.

Det jag är nyfiken på är om du, Roland, nu har målat? Och om du är nöjd med resultatet?
(Det kanske är lite tidigt med att fråga om resultat, då eventuella fel, bubblor etc, kanske märks flera år efter själva målningen...men jag frågar ändå).

Mvh Kerstin
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.