R
de måste bli någon nyans av grått eller beige känns de som. Nån som testat detta och har bilder?!
 
Totte_S
Blått e flott! Har ingen egen bra bild, den biofogade är googles, men vi har "vit" fasad med mörkblå knutar, foder etc. (som ser ljusblå ut i viss belysning )Känns lite västkust....

Nu efter 15 år ska huset bli grått på riktigt, inte bara smutsgrått...
hus.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
R
Det blev ljusgrå foder och halv eggvit. Nu är det i princip ommålat o klart!
 
H
Roland112 skrev:
Det blev ljusgrå foder och halv eggvit. Nu är det i princip ommålat o klart!
Ena sidan blå och den andra sidan eggvit, det var skarpt. :cool: :)
 
Redigerat:
Angående att tvätta med Yes före målning. En målare som vi anlitat, och som nu är lärare på målarlinjen, rekommenderade Yes före alla andra produkter. Jag använde det när jag målade om för ett år sedan och färgen sitter kvar än.
 
  • Gilla
Henri
  • Laddar…
Har man ett vitt hus kan man ha gröna foder med... ;)
Fanns ett till i trakten fast med lite ljusare grönt än vad jag har, tyckte det var väldigt väldigt fint men de nya ägarna målade allt vitt. Tråååååkigt!
 
Dalbotös skrev:
...de nya ägarna målade allt vitt. Tråååååkigt!
Ljust och fräscht du vet. Inomhus och utomhus.

Och till frukost äter de väl filmjölk. Sedan ett litet glas vitt vin till kvällen :)
 
R
jag älskar vitt, de gör rummen större och ljusare. Att fasaden blev vit är nu en själklarhet när jag är klar. Bästa jag gjort.
 
  • Gilla
Henri
  • Laddar…
Vårt förra hus hade vit fasad, vita tak, vita släta foder, vita smygar och fönsterbrädor, de flesta väggarna var vita osv... Nu när vi bygger satsar vi på lite mer färg och i stället för helt vitt så blir det andra ljusa kulörer eller vita tapeter med något i... Fasaden blir ljust grå (i princip grå) med vita detaljer.
 
hellgun skrev:
Angående att tvätta med Yes före målning. En målare som vi anlitat, och som nu är lärare på målarlinjen, rekommenderade Yes före alla andra produkter. Jag använde det när jag målade om för ett år sedan och färgen sitter kvar än.
Det går aldeles utmärkt, men man måste skölja som en idiot med vatten efter. Hur som haver tar Jotun ej emot reklamationer om det Är tvättat med diskmedel innan ommålning.
 
  • Gilla
Henri
  • Laddar…
Vi har haft två hus tidigare med grön, respektive grå fasadfärg. Nu målade vi vitt, helt vitt i blank färg. Vi använde Jotun Demidekk Ultimate. Detta var för fem år sedan. Vi kör med vit plåt och svart tak. Så snyggt. Alla andra åsikter om det inte är snyggt är naturligtvis helt fel och ska inte tas på allvar ...! :)

I dagarna bättrade jag på några fasadbrädor som jag misshandlade lite av misstag. Jag kan inte se någon nyansskillnad alls. Grannen målade sitt hus samtidigt med en matt vit färg. Där syns det tydligt när han bättrar på fasaden. Den vita matta färgen blir grå med tiden.

Så mitt råd är: Måla vitt med en kvalitativ blank färg och gör underarbetet noga.
 
jessica skrev:
Tvättade o målade huset vitt -99 och det är lika fint än. (Putsat) Får med jämna mellanrum lämna färgkoden till förbipasserande. En gavel ska nog få sig en tvätt i år, så jag är nöjd. Skulle välja vitt alla dagar i veckan.
Och färgkoden är? :)
 
Husen i mitt område har fått väldigt fula algangrepp de senaste åren. Det är värst på de vita putsade fasaderna men mitt eget (grått, silikat) har klarat sig bra fram till i år, tionde året. Vi bor kustnära. Tar Yes bort det gröna eller måste jag gå på fasadtvättsprodukt? Det gäller bara norr-och västerläge och bara den nedersta 1,5 metern. Jag är mest orolig för att få någon skiftning dvs avser inte tvätta hela sidan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.