Men vänta nu lite. När man spränger dammar det, det är ofrånkomligt. Ska sprängaren vara ansvarig för att ditt hus blir smutsigt? I så fall skulle firman som sprängt på tomten bredvid mitt hus bli ansvariga för att 8-10 hus och minst lika många bilar blivit dammiga under de tre veckor som sprängningen pågick här.

Nu vet du om att han kommer att spränga, så då har du möjlighet att planera om din fasadtvätt och fasadmålning. Det är ditt eget "ansvar", nu när du vet om vad som kommer att ske. Det är helt enkelt en planeringsfråga, ingen ansvarsfråga.
 
Redigerat:
MaxPax skrev:
Lite dammar det allt:

stor sprängning: [länk]
liten sprängning: [länk]
De där är väldigt små sprängningar, de dammar betydligt mer än så, sen beror de mycket på hur mycket berg grannen ska spränga bort, stor skillnad på 2 m till 15 m,

Värst blir de om de är uppehåll, och de inte tar hand om borrkaxet efter borrningen, de dammar extremt mycket, händer oss titt som tätt att vi åker på både fasad och fönstertvätt efter våra sprängningar i tätort, en pressening hjälper väl lite, men dammet letar sig in överallt

Håll en dialog med grannen och Sprängaren, be dem vattna kaxhögarna innan skott, men räkna också med damm vid utkastning av berg, vattna berget med vattenspridare underlättar
 
Men kan man kanske vattna området man skall spränga först så man binder upp dammet som annars skulle damma runt?
 
  • Gilla
Timfelix
  • Laddar…
Nja, alltså, den första "stora" sprängningen var ju inte mycket till damm, jämför med en enda lastbil som kör förbi en torr sommardag så dammar bara det en hel del mer.

Vad gäller den andra filmen så är det inte fråga om sprängning, utan spräckning, och det är ett tragiskt exempel på hur man gör näst intill allting fel, och mycket riktigt kommer en rejäl bumling flygande rakt emot kameramannen, hade den bumlingen varit lite mindre kunde det ha blivit den sista filmen kameramannen spelade in. Stenen de spräcker ska inte ha mer än startpatron och av allt att döma har de dragit i minst en cracker också, i en sten som inte är frilagd, med kraften riktad rakt ut i marken. Och visst, tar man i så man skiter ner sig, så funkar det, men så kommer det bumlingar flygande också ... inte överraskande, och korkat nog ställde sig kameramannen precis i den riktning som stenen var mest öppen emot. Som sagt, det mesta blev fel där.

När jag spräcker stenar som i andra filmen, så ligger det 2 st 60kg mattor + presenning ovanpå, och ingen är närmare än 30 meter, som är minsta säkerhetsavstånd. och man ställer sig bakom spräckriktningen.
 
Redigerat:
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Marlen Eskilsson skrev:
Om grannen måste spränga exakt precis när ni målar ert hus så borde det vara hans ansvar att ordna med intäckning för att skydda er fasad. Föreslå för honom att han istället väntar ett par veckor med sprängningen, det borde väl vara enklast för alla.
Det är nog lättare att hitta målare än sprängare så då kanske TS ska vänta med målningen.......
Byggarbetsplatser är dammiga och det är ju omöjligt att stänga av allt arbete för att en enda av flera byggare ska måla sin fasad. Vilka typer av arbete ska stå stilla medan TS målat anser du?

Jag har lite svårt att förstå att det just är mark och grundarbeten som ska stå tillbaka och inte målningen.

Det tenderar att alltid vara så ensidigt här på BH tyvärr.
 
Problemet är att man rekommenderar målning i alla månader som inte har R i sig. Dvs inte september. De kan tidigast börja det datumet vi har bestämt och förhoppningsvis gör vädret så att det är klart första veckan i september. Visst kan vi vänta men om grannen har mellan v 32-44 på sig innan huset kommer så innebär det en väldigt lång väntan och då är det defintivt försent att måla.
Jag kan dock känna att om jag hade varit ansvarig för sprängning på vår tomt och jag visste att man stod och målade i huset bredvid så hade det varit en självklarhet för mig att sätta upp något som skyddade att damm och smuts skulle fastna i färg som ännu inte torkat. Men som sagt det kanske inte ens blir ett problem om vi hinner före och de påbörjar allt efter. Jag kan tänka mig att man gräver av och kör med maskiner första veckorna (vilket också dammar så klart) och att sprängningen sker några veckor senare när vi förhoppningsvis är klara med målningen. Så gick det till för oss när vi gjorde vår tomt och den här tomten har mkt mer arbete framför sig så jag tror att det kan ta tid innan man har skalat av till berget men jag vet inte
 
Bor man i ett nybyggnadsområde där folk bygger (bor själv i ett sånt område) så får man nog anpassa sig efter det, nog att grannens sprängning dammar, dammade de inget när ni byggde själva?

Tror nog nästan hela kvarteret där jag bor målade sitt hus en gång först, sen väntar man tills trädgård och närmsta grannar gjort det värsta och då tvättar man och målar hela huset.

Jag tycket mitt hus blev mest skitigt av alla gruslass och matjord som dammade när jag gjorde klart trädgården.

Begära att grannen ska täcka in alla hus i området känns ju väldigt märkligt, för det är ju inte bara huset som ska målas som blir skitigt, alla andra hus som är färdigmålade blir ju skitiga med.
Ska grannen som spränger tvätta alla hus i hela kvarteret?..
 
Redigerat:
Det är inget nybyggnadsområde Pumba men så klart hade det varit toppen om vi kunnat göra saker samtidigt. Men att sätta upp ställning i flera omgångar för att tvätta efter spränging osv är inte ett alternativ. Det är ju inga problem med att de spränger och har sig om vi bara har fått upp färg. Då får vi ju bara skölja av. Problemet är om vi precis tvättat rent och ska måla eller om vi står med målarpenslar och det inte är torkat.
Det är ju bara en jäkla dålig tajming och så klart ska inte den som spränger tvätta alla hus då läser du ju frågan lite knasigt. Det handlar om vad som gäller när det är så taskig tajming att den ena står med målarfärg och den andra med grävskopor 4,5 meter ifrån varandra. Så klart det inte är optimalt och att vi gör allt för att lösa det men det är svårt när det bara är ena parten som försöker vara flexibel så gott det går gm att prata och maila och förbereda osv
 
Om grannen spränger så att det flyger stenar på TS hus, är det TS ansvar att skydda sig mot det då?
Om stenarna har en diameter på 0,1m? om stenarna har en diameter på 0,1mm?
Var går gränsen för vad den som har en fastighet intill en sprängning själv har att ansvara för?
Frågar jag de som hävdar att jag ansvarar för det som sprids vid min grannes sprängning.
 
Det är klart jag inte vill att grannens jobb ska avstanna på grund av oss men jag vill bara veta hur man kan lösa detta på bästa sätt. Förhoppningsvis kommer de upp med sina maskiner och kan börja högst upp på sin tomt. Vi får snacka med deras markkillar när de kommer och hoppas att vi kan lösa det. De ska spränga/göra en väg precis bredvid vår tomt upp till sin del där det ska bli ett hus ovanför oss. Det är med andra ord väldigt nära bitvis och jag vet inte i vilken ordning de gör jobbet. Behöver de en väg för att komma upp och påbörja markarbetena för grunden osv då kommer vi få problem för då är det precis bredvid.
Men det var mer en fråga som dök upp av nyfikenhet. Vem bär ansvar när det är så här tokig tajming. Ska vi vänta för att det flyger in damm mm eller måste de ta ansvar för det som sprids från deras tomt? En inte fullt så enkel fråga visade det sig.
 
Mikael_L
Timfelix skrev:
...Så klart det inte är optimalt och att vi gör allt för att lösa det men det är svårt när det bara är ena parten som försöker vara flexibel så gott det går gm att prata och maila och förbereda osv
Är det du eller grannen som försöker vara flexibel?

Ja menar, försöker du flytta din målning till annan period? eller är det grannen som försöker flytta sin sprängning?
 
Timfelix skrev:
Det är inget nybyggnadsområde Pumba men så klart hade det varit toppen om vi kunnat göra saker samtidigt. Men att sätta upp ställning i flera omgångar för att tvätta efter spränging osv är inte ett alternativ. Det är ju inga problem med att de spränger och har sig om vi bara har fått upp färg. Då får vi ju bara skölja av. Problemet är om vi precis tvättat rent och ska måla eller om vi står med målarpenslar och det inte är torkat.
Det är ju bara en jäkla dålig tajming och så klart ska inte den som spränger tvätta alla hus då läser du ju frågan lite knasigt. Det handlar om vad som gäller när det är så taskig tajming att den ena står med målarfärg och den andra med grävskopor 4,5 meter ifrån varandra. Så klart det inte är optimalt och att vi gör allt för att lösa det men det är svårt när det bara är ena parten som försöker vara flexibel så gott det går gm att prata och maila och förbereda osv
Ursäkra, tog förgivet att det var ett nybyggnadsområde eftersom ditt hus var ett nybygge och grannen skulle börja spränga, det låter som ett typiskt nytt område.
det är väl bara att köra igång med målningen och så pratar man med grannen när han ska göra sina jobb och lägger målningen av just den väggen när det är som lämpligast, vi pratar ju om om några få dagar.

Jag skulle gissa på att det är mycket svårare att flytta på så omfattande markarbeten än att flytta på några målare.

Som sagt i mitt område så har istortsätt alla målat huset en gång och sen målar man en runda till när trädgård osv är klart, och det är inga hus som ruttnat upp än.
 
Min erfarenhet är att fasadfärg är dammtorr efter några brädor.
En sprängning ger ett dammoln som endera driver iväg eller lägger sig, det dammar inte konstant.
De flesta husen har 4 sidor, så måla 3 medan det sprängs.

Protte
 
Hur mycket ska grannen spränga ? Kommer de vara 2 veckors jobb eller 2 dagar ? Eftersom de är borrvagnen som dammar, och gör de konstant är detta den viktigaste frågan och få svar på,
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.