ozean skrev:
Första strykningen med balsamterpentin brukar bli torr på ett dygn med ottossons, men vänta två som instruktionen säger. Sedan slipar man lite lätt med ett finkornigt sandpapper för att få bort resningarna i träet. Det räcler, du behöver inte slipa mellan varje lager. Sedan tar det två dagar mellan varje strykning. Linoljefärgen har grym täckning då det är mycket pigment i färgen och även om du målar tunt så får riktigt bra resultat. Tips! köp en BRA pensel som kan hålla mycket färg och har ganska styv naturborst. Linoljan flyter ju inte ut som andra moderna färger utan du måste fördriva färgen med penseln för att det inte ska bli för tjockt. Penseln är väl värd pengarna då du kan ha den livet ut om du sköter om den.
Det där med livet ut var lite överdrivet. Mina penslar penslar för vit färg slits då ner så jag måste köpa nya emellanåt. Men bra många år räcker dom iaf och man behöver aldrig göra rent dom bara att ställa i rå linolja. Sen när man ska använda dom igen så bara att pressa ur oljan o börja måla.
 
Oj här finns det kunskape, tack alla som kommenterat. Ottossons första strykning torkade mycket riktigt på någon dag, lovar gott inför golvmålningen. Jag har ännu inte haft tid att fortsätta måla men idag när jag kommer hem från jobbet blir det av. Jag har köpt en fin moddlare till golvet, den ligger i matolja och gonar sig nu, allt enligt råd på lappen som följde med. Penseln som jag målar räcket med är tvättad och är insmord med såpa, hoppas det blev rätt nu, lär jag väl se när jag sköljer ren den i eftermiddag.

Helene
 
Redigerat:
Använd en större rund pensel så får du kraft att fördriva färgen tunt. Det är jobbigt att måla stora ytor som golv. Använd sedan moddlaren til att släta ut färgen så att du får fina penseldrag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.