Hej,

Vi har nyss fått vårt hus stomrest och tänkte sätta igång att måla fasadens medans resning av innerväggar etc pågår. Huset levererades grundmålat.

När jag googlar runt, hittar jag väldigt många fina steg-för-steg instruktioner för hur man *målar om* ett hus, det vill säga ett redan befintligt målat - men jag hittar inga bra beskrivningar på allt man ska tänka på första gången man målar ett grundmålat hus.

Någon känner till någon bra detaljerad beskrivning på alla olika stegen man ska genomföra och i vilken ordning?

Vol
 
Börja med att kolla om grundfärgen är kompatibel med eran toppfärg innan ni köper den.
Sen hade jag börjat med takfot och jobbat mig nedåt och avslutat med foder.
 
Stefan N skrev:
Börja med att kolla om grundfärgen är kompatibel med eran toppfärg innan ni köper den.
Sen hade jag börjat med takfot och jobbat mig nedåt och avslutat med foder.
Varför rekommenderar du att man börjar med takfot?
Sen är det väl ändå fler saker man ska tänka på, olja ändträ och allt sånt?

Vol
 
Börjar man med takfoten riskerar man inte att droppa på nymålat under.
Olja ändträt borde ju va gjort innan grundmålningen om det är riktigt gjort.
 
Stefan N skrev:
Börjar man med takfoten riskerar man inte att droppa på nymålat under.
Olja ändträt borde ju va gjort innan grundmålningen om det är riktigt gjort.
Alltså, det är ju grundmålat från fabrik så jag är tveksam till att ändträt är oljat - jag antar dom använt grundmålade plankor vid montering.

Vol
 
Ja, då måste du ju olja. Sen grunda dom delarna.
 
Stefan N skrev:
Ja, då måste du ju olja. Sen grunda dom delarna.
Fattar ingenting nu, ska jag olja och sen grundmåla igen på det redan grundmålade - och sen måla?
 
På det du oljat ska du grundmåla.
 
Stefan N skrev:
På det du oljat ska du grundmåla.
OK, tack!

Spelar det någon roll om jag oljar en dag och sedan grundar ändträt en annan, eller bör dessa två saker göras i mer anslutning till varandra?

Vol
 
Vi hade också grundmålat från fabrik och har följt rekommendationerna här och från färgbutiken att grundmåla igen då den grundmålningen inte är så bra. Så nu har vi grundmålat från fabrik + grundmålat med alcro bestå och håller nu på med våra två lager täckfärg.
 
byggankan skrev:
Vi hade också grundmålat från fabrik och har följt rekommendationerna här och från färgbutiken att grundmåla igen då den grundmålningen inte är så bra. Så nu har vi grundmålat från fabrik + grundmålat med alcro bestå och håller nu på med våra två lager täckfärg.
Är grundmålningen inte bra utförd? Vilka har ni beställt hus av?
 
Nu blev jag väldigt konfunderad. I vårt färgpaket avsett för vårt eksjöhus ingår det inte ens grundfärg (därför dom anser huset är grundmålat).

Menar ni då att man alltså i så fall ska lägga ut för grundfärg för egna pengar och grunda före man använder den färgen som ingår från Eksjöhus?

Vol
 
Från "fabrik " används billigast möjligt så....
På mitt hus som stomrestes 2008 började jag med olja på ändträ ,efter 2h grund färg på allt trä (som var grundat från Trivselhus) , när detta var klart toppfärg x 2,sedan målades brädor runt fönster ,dörrar ,knutar ,j....a jobb !
130 l färg ,bahh
 
Redigerat:
Bör man börja med den "vanliga" färgen eller accent-färgen?
 
Anna1984 skrev:
Är grundmålningen inte bra utförd? Vilka har ni beställt hus av?
Den är sprutmålad och väldigt tunn och jag antar att det också är mer fokus på billig färg än bra färg. Märks verkligen skillnad på det fabriksgrundmålade och vårt grundmålade också.

Jag har ingen som helst koll på hur man ska göra utan har förlitat mig på vad folk här har sagt, killen på färgaffären (som såklart vill sälja så mycket färg som mycket) och vad googlingar i ämnet gav. Har förövrigt byggt med fiskarhedenvillan.

Sedan så bestämde vi oss för att måla med alcro bestå då det var "bäst i test" och då kändes det ju dumt att försöka satsa på den bästa färgen men slarva med grundningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.