Jag är i färd att måla om sommarstugan som är röd med vita knutar. Efter att som första steg ha målat allt det vita på altanen (räcken, bjälkar, runt glaspartier mm), känns det naturligt att gå vidare och måla allt annat vitt på huset innan den röda fasadmålningen tar vid. Har dock blivit lite tveksam då alla råd man läser är att man ska måla fasaden före foder, knutbrädor och vindskivor mm. Jag förstår att det är praktiskt om man rollar eller sprutlackerar fasaden att slippa stänk på det vita, men om man målar allt med pensel, vad finns det då för fördelar med att måla fasaden först?

Kommer att använda samma typ av färg både till det röda och det vita (vattenbaserad alkydoljefärg) så i vilken ordning man "slabbar" borde inte ha någon betydelse i det avseendet.

I vilken ordning målar ni huset?
 
Fasaden först, lättare att spara upp exempelvis knutar, bara låta penseln glida mot kanten utan att gå över. Du målar alltså sidan på knutbrädan röd, bara "platten" vit. Hoppas du förstod vad jag menade, men blir snyggast tycker jag och spar en massa tid.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Robert63 skrev:
Fasaden först, lättare att spara upp exempelvis knutar, bara låta penseln glida mot kanten utan att gå över. Du målar alltså sidan på knutbrädan röd, bara "platten" vit. Hoppas du förstod vad jag menade, men blir snyggast tycker jag och spar en massa tid.
Tack för snabbt svar. Låter som att det är så proffsen gör för att det ska gå smidigt. I mitt fall är sidan på brädorna vita ( troligen målade före montering) och jag skulle nog helst vilja fortsätta att ha det på det sättet. Då borde det väl vara hugget som stucket vad man målar först?

Verkar förresten vara allmänt delade meningar om vad som blir snyggast: https://www.byggahus.se/forum/fasad/124240-mala-knutbrador.html (y)
 
Redigerat:
Jag söker alltså argument för och emot att måla knutar och foder före fasad. Själv kan jag tänka mig tre anledningar till att göra detta:

1. Maskeringstejp fäster bättre på den hyvlade sidan av exempelvis fönsterfoder än på den ohyvlade väggpanelen. Om man nu använder maskeringstejp borde detta vara ett gott argument för att måla fasaden sist. Min erfarenhet är att tejp fungerar mycket bättre än att försöka täcka med bredspackel, men det kostar både mer tid och pengar förstås. Att frihandsmåla tycker jag aldrig jag har lyckats med - är både otålig och petig, en dålig kombination vid precisionsarbete.Tips på bättre sätt att maskera välkomnas varmt!

2. Om foder, knutar, vindskivor etc målas i en ljusare kulör än fasaden (t.ex vitt) borde det bli mindre problem med genomlysning om man målar över med fasadfärg på spilld foderfärg istället för tvärt om. Fast jag vet inte om detta någonsin är ett problem mer än i teorin.

3. Det är alltid skönt att klara av det tråkigaste arbetet först. Att skruva bort vindskivebeslag och stuprör för att måla vindskivor och knutbrädor, samt maskera fönster och hängrännor för att måla fönsterfoder och takfotsbrädor är inte kul. Jag har svårt att tänka mig att det kan vara ännu trôkigare att måla själva fasaden. (Säg nu inte att det är det, då ringer jag målarfirman och lägger mig i hängmattan istället.. :cool:)

Kommentarer på detta?
 
stig-helmer skrev:
Jag söker alltså argument för och emot att måla knutar och foder före fasad. Själv kan jag tänka mig tre anledningar till att göra detta:

1. Maskeringstejp fäster bättre på den hyvlade sidan av exempelvis fönsterfoder än på den ohyvlade väggpanelen. Om man nu använder maskeringstejp borde detta vara ett gott argument för att måla fasaden sist. Min erfarenhet är att tejp fungerar mycket bättre än att försöka täcka med bredspackel, men det kostar både mer tid och pengar förstås. Att frihandsmåla tycker jag aldrig jag har lyckats med - är både otålig och petig, en dålig kombination vid precisionsarbete.Tips på bättre sätt att maskera välkomnas varmt!

2. Om foder, knutar, vindskivor etc målas i en ljusare kulör än fasaden (t.ex vitt) borde det bli mindre problem med genomlysning om man målar över med fasadfärg på spilld foderfärg istället för tvärt om. Fast jag vet inte om detta någonsin är ett problem mer än i teorin.

3. Det är alltid skönt att klara av det tråkigaste arbetet först. Att skruva bort vindskivebeslag och stuprör för att måla vindskivor och knutbrädor, samt maskera fönster och hängrännor för att måla fönsterfoder och takfotsbrädor är inte kul. Jag har svårt att tänka mig att det kan vara ännu trôkigare att måla själva fasaden. (Säg nu inte att det är det, då ringer jag målarfirman och lägger mig i hängmattan istället.. :cool:)

Kommentarer på detta?
Du verkar ha bestämt dig :) En av anledningarna att jag bara målar platten är de sylvassa och raka kanterna. Snyggare (smaksak) plus att det är enkelt, en ovan målare ska inte krångla till det. Men svar på dina frågor;

1. Välj den blå tejpen, är gjord för att sitta lite längre och smiter åt bättre. Mätta skarven mellan fasad/knut med vit färg, så syns inte eventuell färg som kryper under.

2. Stämmer kanske teoretiskt, men oavsett vilken färg du kladdar så får du måla över minst två gånger för att det ska täcka ok.

3. Låt plåtar och stuprör sitta, det finns penslar/roller som kommer åt, plåten på vindskivan är dessutom fasad så att toppen av en pensel kommer åt. Fråga i färgaffären vad du ska ha för grejer, men montera inte ned huset. Ha färg bara på ena sidan av penseln när du målar trånga utrymmen, så blir det inget kladd.

Det är trist att måla fasad, därför sparar jag alltid detaljerna till sist, det är de som gör det, så skönt att avsluta med.
 
Håller just på att underhållsmåla foder på huset. Jag tycker det är vilketsom vad gäller ordningen på foder eller fasad för målningen.

Jag börjar med fodren och målar så nära jag kan utan att kladda. Det gör inget att det blir några millimeter omålade. Samma sak blir det när jag kör fasaden nästa år, sparmålar mot fodret och låter det bli någon millimeter kvar så jag slipper kladd. Syns garanterat inte så länge man inte byter färg på huset.
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
Jag brukar inte maska på fasad, det tar sån tid.
Jag målar fasad först, sen knutar och foder med bredaste spackelspaden jag har som "anhåll"
Det lilla läckage som kan bli mot spackelspaden ser man inte, iallafall inte om man inte anstränger sig för att se det
 
Robert63 skrev:
1. Välj den blå tejpen, är gjord för att sitta lite längre och smiter åt bättre. Mätta skarven mellan fasad/knut med vit färg, så syns inte eventuell färg som kryper under.
Om jag målar fasaden först, ska jag då grunda med vitt i skarven innan jag maskerar och målar det röda? Eller menar du att jag ska jag måla vitt över tejpen så att den förseglas och röd färg inte kan tränga in under den?

Robert63 skrev:
Ha färg bara på ena sidan av penseln när du målar trånga utrymmen, så blir det inget kladd.
Hur får man bort färgen från ena sidan av penseln? Visst, man kan börja med en ren pensel, men att hålla ena sidan färgfri över en hel vindskiva låter marigt.

Robert63 skrev:
Det är trist att måla fasad, därför sparar jag alltid detaljerna till sist, det är de som gör det, så skönt att avsluta med.
Intressant vinkling, jag tar detta i beaktande! Håller på med första strykningen av det vita, men har ännu inte bestämt om jag ska gå på det röda sedan eller färdigstryka det vita först. Värdesätter därför alla råd jag kan få, målarnovis som man är.. :/
 
MathiasS skrev:
Håller just på att underhållsmåla foder på huset. Jag tycker det är vilketsom vad gäller ordningen på foder eller fasad för målningen.

Jag börjar med fodren och målar så nära jag kan utan att kladda. Det gör inget att det blir några millimeter omålade. Samma sak blir det när jag kör fasaden nästa år, sparmålar mot fodret och låter det bli någon millimeter kvar så jag slipper kladd. Syns garanterat inte så länge man inte byter färg på huset.
Ok, du undviker alltså problemet istället för att lösa det - smart. Men finns det inte risk att vatten letar sig in där träet är obehandlat (eller i alla fall ej underhållet)? Eller missförstod jag dig, målar du igen foderskarven med fasadfärgen?
 
Fjojtmehmet skrev:
Jag brukar inte maska på fasad, det tar sån tid.
Jag målar fasad först, sen knutar och foder med bredaste spackelspaden jag har som "anhåll"
Det lilla läckage som kan bli mot spackelspaden ser man inte, iallafall inte om man inte anstränger sig för att se det
Skön inställning! Jag skulle nog inte ha som ansats att lite läckage är ok, men troligen är det precis vad jag kommer att få acceptera när arbetet är klart..:confused:
 
stig-helmer skrev:
Ok, du undviker alltså problemet istället för att lösa det - smart. Men finns det inte risk att vatten letar sig in där träet är obehandlat (eller i alla fall ej underhållet)? Eller missförstod jag dig, målar du igen foderskarven med fasadfärgen?
Om jag nymålar på obehandlat trå så brukar jag faktiskt måla foder inna ån jag monterar dom, så första gången är enkel. Nu när jag håller på med första om-målningen så kan jag inte se att set har någon som helst praktisk betydelse om det är färg exakt ända fram till foder eller fasad. Det är ingen tät anslutning mellan dessa, femton år senare är det en del glipor mellan foder och fasad vilken också underlättar finliret.
 
stig-helmer skrev:
Om jag målar fasaden först, ska jag då grunda med vitt i skarven innan jag maskerar och målar det röda? Eller menar du att jag ska jag måla vitt över tejpen så att den förseglas och röd färg inte kan tränga in under den?

Måla vitt över tejpkanten så du förseglar, samma princip som när man målar skarpa kanter på väv.



Hur får man bort färgen från ena sidan av penseln? Visst, man kan börja med en ren pensel, men att hålla ena sidan färgfri över en hel vindskiva låter marigt.

Doppa och stryk av ena sidan av penseln mot kanten på färgburken, enkelt och du slipper rinn. Doppa bara så djupt som du hanterar mängden färg.
...
 
Sådär ja, då var det färdigmålat för denna gång. Det blev två strykningar vitt (knutar, vindskivor, fönster mm) och en strykning rött (fasad).

Så här gick jag till väga:

* Stuprör, vindskivebeslag och fasadlampor bortmonterades. Alla stuprör utom ett, vill säga. När jag försökte måla knutbrädan bakom det insåg jag snabbt att det varit rätt beslut att de ner de andra.Bökigt och kladdigt blev det - det var väl värt att ägna lite tid med hylsnyckelsatsen för att slippa det tycker jag.

* Maskeringen gjorde jag jag som Robert63 tipsade om, att försegla tejpkanterna med bakomliggande färg innan jag målade med den andra färgen. Det var det som gav snyggast resultat. Provade att både tejpa på vanligt sätt, täcka med spackelspade och att sparmåla, men inga av dessa metoder fungerade bra. Enda problemet med att försegla tejpkanten var att det var svårt att undvika genomlysning när jag sedan målade på med fasadfärg.

* Jag målade det vita före det röda (fasaden), mest för att jag var inne på den linjen, men också för att se vilka problemen kunde vara. Det positiva var mycket riktigt att det kändes bra att ha den tidsödande fönstermålningen gjord då fasadmålningen drog igång. Fasaden gick sedan som en dans jämförelsevis (tidsmässigt tog en fasadstrykning lika lång tid som två strykningar vitt, men eftersom arbetet flöt på mycket bättre var det i någon mening "roligare"). Jag hittade inga uppenbara nackdelar, förutom genomlysningen vid maskeringen. Eftersom den röda färgen över lag täckte så bra, beslutade jag mig för att bara måla fasaden en gång, medan det vita målades två gånger. Hade jag målat i omvänd ordning (och därmed målat två gånger vitt över det röda) hade nog genomlysningen försvunnit.

Övriga tankar och slutsatser:

* Något jag lärt mig under arbetets gång är att ägna mycket tid till att underlätta arbetet. Maskera allt som kan få färg på sig och inte går att skruva loss - grundmur, fönsterbleck, altangolv mm. Det kan ta en timme för en väggyta, men gör arbetet så mycket enklare och snabbare.

* En vindskiva hade det gått röta i på ett ställe. Det hade kanske gått att laga, men att såga till en ny och byta den gick på ett par timmar. Brädan var dessutom fabriksgrundad. Oftast är det enklare och snabbare att göra om från grunden att att göra det halvdant. Och resultatet blir bättre. Man lurar sig själv när man försöker ta i lättänden, det blir oftast inte bra.

Skulle vara intressant att höra hur ett målarproffs ser på saken. Jag kan tänka mig att tiden (och det överenskomna priset) är en faktor som gör att man arbetar lite annorlunda. Och erfarenheten förstås, att man kan måla utan att drälla på allt inom tre meters radie.. :)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.