Hej.

Jag har precis målat knutbrädor och jag har fått många kommentarer. Min uppfattning är att hela knutbrädan skall ha samma färg. Med det menar jag att även kanten (långsidan) som vetter mot fasaden skall ha samma färg som resten av knutbrädan. Nu säger en del att jag har fel och att kanten på knutbrädan skall ha samma färg som väggen den vetter mot.

Det här har satt myror i knoppen på mig så jag har promenerat runt lite och tittat hur andra har målat. Jag kan bara konstatera att här råder två läger. Likadant är det med fönsterfoder. Om man nu skulle säga att det ena sättet är "riktigt", vilket är det då?

Jag länkar till en bild jag satt ihop i all hast. http://www.nikson.se/images/knut.jpg

Om någon kan hjälpa mig ur detta dilemma vore jag glad.

Nikson
 
Hela knuten i samma färg, enligt mig i alla fall...
 
Jag har fönsterfoder och knutbrädor helt vita inkl kanter och fasaden röd.
 
Och jag målade min fönsterfoder enligt den andra modellen, bara fronten liksom...
 
Instämmer med hela knutbrädorna vita, eller vilken färg man nu valt.
 
Även jag kör med hela knuten och foderbrädorna vita. Blir väl lättare/snabbare att precisionsmåla om man kör med övrig fasads färg även på kanterna, men det kanske är en smaksak även det.
 
Precis som H_L skrev målar en del kanten på knutbrädan i fasadens färg för att spara tid/sparstrykning...
Båda sätten är helt ok, så länge inte husägaren stör sig på det.

mvh
Daniel
 
Jag pratade med en granne nyss som är målare. De målar alltid upp på knutbrädan för att spara tid som nämndes i föregående svar.
 
nikson skrev:
...De målar alltid upp på knutbrädan för att spara tid...
...och vips! så har det blivit tradition av det hela. Precis som fasader med midja. ;)

Målar själv alltid hela brädan. Det ser ju helknasigt ut med fasadfärg på knutbrädans kortsida.
 
Jag gör både ock .. Fasaden och knutbrädan är nämligen målade i samma färg .. :)

Men för att vara lite allvarlig .... Det verkar vara en smaksak.

Blev lite nyfiken ändå ... ska titta lite i grannskapet vid nästa promenix.
 
Tycker att det ser konstigt ut om man inte målar kanten i samma färg som knutbräda/foder.
 
Jag tycker att du ska göra på det sätt som du själv tycker är snyggast. Prova att måla en knutbräda och ena sidan målad och den andra inte, det är bara du som kan avgöra vad du tycker är snyggt. Inget av alternativen har någon praktisk betydelse för hållbarhet.
Mycket av det jag gör blir överarbetat, där ibland bekanta tycket att "det syns ju inte" men jag gör på det sättet att jag själv är nöjd med resultatet.
Skulle jag måla knutbrädan i annan färg så tycker jag att kanten ska målas för då ser man brädan och det tar inte så mycket extra tid. Men jag har nu snöat in på att måla knutbrädorna i samma färg som panelen och endast fönster/dörrfoder i annan färg. Har det nu på 3 av husen vid fritidsboendet och det har blivit väldigt snyggt. Och ännu enklare vid målning.
 
Jag tycker att valet av kulör spelar en viss roll, har man ljusa kulörer både på fasad och på knutar/foder så är det ok att måla kanten på knuten med samma kulör som på fasaden. Men är det stor kontrast så hade jag inte valt att måla med fasad färgen på kanten.

Som sagt så finns inger rätt eller fel, bara tycke och smak ;)
 
I mitt fall föll det sig naturligt. Mina fönster är vita med mörkgrå foder och ljusgråfasad. Nån stans måste dessa tre mötas, och då drog jag det vita inifrån fönstrena upp på fodrets ena kortsida. Fronten blev mörkgrå, och den andra kortsidan ljusgrå.

Det är ju INTE en enklare lösning rent målarmässigt, men det blev snyggt. Framförallt ville jag inte ha in fodrets mörkgrå färg "mot" fönstret.

Därför blir knutarna målade lika, men det är då en bieffekt av fönsterfodringen.

Som nån skrev, är husägaren nöjd så är det bra ;-)
 
  • Gilla
Karber
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.