A
Lyfta av dörren som @prototypen sa och spruta den. Att hålla på och slaska med färg som inte är gjord för sprutlackering är värdelöst. När det på burkar står "kan sprutas" etc, så är det just vad det står. Skaffa en riktig syrahärdande färg, helst med härdare avsedd för utomhusbruk, den tål lite mer rörelser. Inget måste dock. Jag tror inte du lyckas få igenom en vattenburen toppfärg genom en sån spruta, även om du köper en aquatopp. Var bor du?
 
Nu hade Mowatom redan grundat med vattenbaserat så det är kört med en 2K med tinner som lösningsmedel.
Kan gå att måla över med en lacknafta färg och sedan en 2K

MEN man måste låta det torka typ 2 veckor mellan varven.
Men det är inte helt säkert.

Protte
 
  • Gilla
Galten
  • Laddar…
G Galten skrev:
Finns ju massa lackfärger med lösningsmedel, det var jag som inte hade koll.

Kan man bryta en sådan färg på samma sätt som med andra färger?
NCS systemet finns till en väldig massa färgtyper.

Protte
 
  • Gilla
Galten
  • Laddar…
A
prototypen prototypen skrev:
Nu hade Mowatom redan grundat med vattenbaserat så det är kört med en 2K med tinner som lösningsmedel.
Kan gå att måla över med en lacknafta färg och sedan en 2K

MEN man måste låta det torka typ 2 veckor mellan varven.
Men det är inte helt säkert.

Protte
Nja, vanlig "modern" förtunning typ tikkurila 2020 funkar alldeles utmärkt över vattenbaserad grund. Men inte Xylen mm.
 
  • Gilla
Galten
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Nu hade Mowatom redan grundat med vattenbaserat så det är kört med en 2K med tinner som lösningsmedel.
Kan gå att måla över med en lacknafta färg och sedan en 2K

MEN man måste låta det torka typ 2 veckor mellan varven.
Men det är inte helt säkert.

Protte
Det har du rätt i. Skit också.

Det mest rimliga är nog att penselmåla med den fönsterfärg jag redan köpt
 
Skrev Mowatom i ställt för Galten.
Blev lite rörigt
 
Tomture61
Lady Classic är en lacknaftabaserad färg , om tanken är att måla med roller/pensel .
Funkar bra att sprutmåla också , dock måste gelekonsistensen bort ( kommer tyvärr ej ihåg vad man skulle använda )
Inte lacknafta :thinking:
 
  • Gilla
Galten
  • Laddar…
T-röd tar bort gelekonsistens ta bara lite
 
  • Gilla
Galten och 1 till
  • Laddar…
Fast Lady Classic är listat som inomhusfärg. Funkar den utomhus också?
 
Tomture61
G Galten skrev:
Fast Lady Classic är listat som inomhusfärg. Funkar den utomhus också?
Kom på det också , ska vara fönsterfärg. Kan vara knepigt att hitta oljefärg till fönster/dörrar .
 
Tomture61
Nordsjö Tinova Traditional Window verkar vara en oljefärg / alkydfärg , spädes med Alifatnafta
 
  • Gilla
Galten
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Nordsjö Tinova Traditional Window verkar vara en oljefärg / alkydfärg , spädes med Alifatnafta
Tack!

Undrar om det funkar med lackfärg också? Det är en hård och glansig yta jag är ute efter.
 
Fast jag hade som jag nämnde tidigare försökt att hitta sån där 2K möbelfärg de lackar skåpluckor i. Den är enkel att spruta och ger ett hårt och bra resultat. Och är dessutom gjord för att sprutmålas.
 
  • Gilla
Galten och 1 till
  • Laddar…
Tomture61
Som vi var inne på tidigare , utomhusfärg innehåller ett "gift" som alger / mögel inte trivs på .
Utomhus är det fuktigt så .............
 
  • Gilla
Galten
  • Laddar…
A
S Stefan1972 skrev:
Fast jag hade som jag nämnde tidigare försökt att hitta sån där 2K möbelfärg de lackar skåpluckor i. Den är enkel att spruta och ger ett hårt och bra resultat. Och är dessutom gjord för att sprutmålas.
Den är inga problem alls att hitta. Alla får köpa den, enda nackdelen är möjligen priset om man inte har rabatter. Som du säger, den är endast för sprutlackering. Finns en viss poäng med det(y)
 
  • Gilla
Galten
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.