A
Såg nått program om marmoreing och det va inte så svårt. Inte själva grund iden, men sen är det väl "bara" att öva. ;) Ska försöka ta reda på vart jag såg det.
 
A
Vilket minne Tyvärr bara en skriftlig beskrivning från ett gammal sommartospet

Marmorering.

Ernst börjar med att grundmåla byråns ovansida. När grundfärgen har torkat så stryker han ut en blandning av lasyrolja och grön umbra flödigt. Oljan ska inte torka utan bearbetas med en tygtrasa som ger "ådror" i oljan. Ett ihopknycklat tidningspapper ger också struktur av marmor.
Med en tygtrasa kan man sedan mjuka upp mönstret lite.
För att förhöja intrycket av sten skrapar Ernst fram sprickbildningar med penselns handtag och vill man ha en mörkare ådring krävs lite mer av oljan.
Avslutningsvis så stänker Ernst terpentin på byråns ovansida som får lösa upp färgen i ungefär fem sekunder innan han försiktigt baddar ytan med tygtrasan.

Eller här hittade jag en till:
http://www.did.se/ccbygg/default.asp?meny=gds&avdelning=6&instruktionid=149&kat=55
 
Här är bilder på vårt snickarbyggda björkkök. Gysinges vita linoljefärg bruten med LITE grön umbra & LITE gulockra. Vill man ha en gammal "orginal"-känsla så ska inte trä lämnas omålat (förutom golven, våra golv är såpskurade).
 
  • kök001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • kök 006.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • kök 008.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • kök 010.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mjauuu !!!!
Herregud vilket fint kök ! Och vilken harmonisk kulör på skåpen ! Jag ser att ni har delat upp flera skåp i små dörrar, ångrar nu nästan att inte vi gjorde det när jag ser hur fint det kan bli !
 
Riktigt snyggt! :) Återkommer till era bilder när det är dags för mig att bygga kök. Min plan är en något gråare färg åt det varma hållet, på luckorna och sedan gult på väggar och vitt på spiskåpan.
Att lämna omålat... ingen som hade råd med färg lämnade omålat förr. Färg var dyrt, men fattig ville man inte vara då heller. Titta bara på gamla köksbord, målade ben och trären skiva. På skivan låg ändå duken/vaxduken och dolde den omålade ytan.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.