L
Enligt Finndjävel :: samt att du får färg runtom radden , sitter den kvar är det tomt med färg på baksidan , tufft att flytta men inte omöjligt med hjälp
 
kimf
Nej men klart att det hade varit optimalt att ta ut den i garaget. Men tror ändå jag hade fått lägga en kväll på att bara tömma systemet, skruva av det och konka ut det. Det hänger inte, utan är skruvat med en slags hållare som nyper mellan två sektioner, som dessutom är övermålade redan en gång sedan tidigare. Lägg där till att garaget är fullt med 4 släppas emballage och gamla dörrar som ska till tippen så fort tid finnes. Och målaren kommer på torsdag och ska grunda resten av rummet.
Så är för stressigt för att hinna göra det "ordentligt" helt enkelt.

Har skurat det med målartvätt samt slipat det idag, köpt allt material som behövs, inkl plast för att göra ett litet tält. Hade tänkt plasta av idag också, men läggdags nu.
Får bli att bygga tält imorgon, får jag bara snits på hur sprutan funkar relativt snabbt borde jag hinna spraya det också.
 
Måste den målas om? Köp ett snyggt elementskydd
 
kimf
K Klicka skrev:
Måste den målas om? Köp ett snyggt elementskydd
Jo, tanken har slagit mig, men la den åt sidan utan att kolla upp det ordentligt.
Eftersom formen är så udda på det hade jag antingen fått tillverka det själv, eller köpa det måttbeställt, vilket kändes lite för dyrt/tidsödande.

Renoverar lite i stress just nu, frugan är i 8:e månaden och ont överallt, helgerna är fulla. Så snickarbyxorna åker på efter handlingen, tvätten och allt annat småpill
Samtidigt vill man att det ska bli bra, inte optimal kombo.

Men blir inplastning och sprutmålning ikväll, sen hoppas jag att det är check på ett projekt till. Fick youtubat HVLP pickor innan insomningen igår kväll, känner mig någorlunda redo.
 
Sprutmåla är toppen när grunden är fin. Målat element i 2 lägenheter som första jobb innan resten skulle tas och visst dammar det men inte så illa att det inte går att skärma av. Behöver ju inte lägga på så mycket då grunden är fin och jämn.
 
kimf
Fyfan vilken pers detta blev... Men så är det när ambitionen är hög och erfarenheten är låg.
Men för att göra en ganska lång historia inte allt för kort.

Tvätt, slip avskärmning gick fint.
Sprutmålningen gick riktigt åt helvete, hade helt enkelt inte läst på tillräckligt.
Började spruta, men efter att först ha meckat med olika inställningar på pickan, utan att få något bra flöde alls började ändå spruta, med färgreglaget helt öppet, och lite för högt tryck i kompressorn. Det gick, finishen blev bra, men tog tid utav bara fan. Skojar inte om första sprutningen tog 2h i alla fall. Eftersom jag fick köra på väldigt högt flöde (sprutade typ med 6 bar för ett munstycke som var märkt för 0.8 bar), fick jag hela tiden vänta för att låta kompressorn hinna i kapp.

Sedan hade jag under slipningen på ett par ställen slipat bort den gamla färgen, vilket gjorde att det bara några minuter efter första sprutningen började krypa igenom små rostfläckar :sweat:.

Innan andra omgången sprutning bestämde jag mig för att spä färgen ganska rejält. Spädde i omgångar ner till nära 50%. Ingen skillnad, förutom tunnare färg och kände mig duktigt uppgiven efter detta, runt kl 10 i morse. Åkte då omedelbasta till en återförsäljare för lackfirmor som jag känner lite gran för att köpa ny spruta (den jag hade "hittade" jag ju i garaget, typ 15 år gammal). Då frågar han vad jag har för kompressor, jag svarar glatt "aee, men den är nog rätt okej, 10 bar klarar den", han frågar då hur många liter/min kan den trycka. Jag står som ett frågetecken. Plockar iaf en proffsspruta av honom, och säger att jag kommer tillbaka med den om kompressorn är för dålig. Min kompressor klarade 95l/min, han rekommenderade att ha en kompressor som klarar MINST 250l/m för dessa sprutorna.
Svär högt för mig själv och plockar upp en pensel och börjar stryka flänsarna. Är nu duktigt trött på denna regulator, som jag bara skulle spruta på en kväll. Så jag stryker riiiktligt för att slippa göra det mer än en gång, hade ju redan sprutat två tunna tunna lager sedan innan. Men fan ta mig när jag ser att de små bruna fläckarna bara går igenom detta lager också, vattenbaserad färg direkt på järn, utan rostskydd emellan, hur jävla dum får man vara?
Åker till Beijer och köper 2 burkar element färg för 180 pix stycket, sprayar dem. Och nu ser dem godkända ut, om än långt ifrån så bra som jag hade hoppats.

Nu släpper jag detta, stör jag mig på finishen sen så bygger jag ett skydd till hösten :crysmile::crysmile::crysmile:
 
Bara för att andra som läser tråden ska hänga med, så rekommenderade jag en HVLP-färgspruta, som arbetar med hög volym och lågt tryck. Den ansluts inte till någon tryckluft/kompressor.
En tryckluftsansluten färgspruta är en helt annan sak. Den är inte alls särskilt lämplig för detta jobb. En sådan spruta har dessutom höga krav på luftkvalitén, och ska helst användas tillsammans med en därför anpassad kyltork och filter.
 
kimf
GoForIt GoForIt skrev:
Bara för att andra som läser tråden ska hänga med, så rekommenderade jag en HVLP-färgspruta, som arbetar med hög volym och lågt tryck. Den ansluts inte till någon tryckluft/kompressor.
En tryckluftsansluten färgspruta är en helt annan sak. Den är inte alls särskilt lämplig för detta jobb. En sådan spruta har dessutom höga krav på luftkvalitén, och ska helst användas tillsammans med en därför anpassad kyltork och filter.
Yeo, helt olika saker, vilket jag också lärde mig den hårda vägen. Skulle åkt till ett byggvaruhus och köpt en billig HVLP från början. Men snålade och tänkte, "jag har ju denna". Sen var jag låst på färgspruta ☺️

Men jag är hyfsat nöjd med resultat. Inte alls nöjd med jobbet bara

Före
Vit gjutjärnsradiator delvis målad, med synlig skillnad i täckning före och efter renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter tvätt/slip
En nedsmutsad radiator före rengöring och slipning, behov av renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter
En nyrenoverad radiator i perspektiv, nymålad i vitt med synliga droppar från färgsprutan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
lunarayo
  • Laddar…
Folk går verkligen över ån efter vatten på detta forum...

För en yrkesman tar det 10 min intäckning och 10 min sprutmålning... är det ingen värme på elementet så får man vänta en stund innan man kan spruta det igen...

Svårare än så är det inte
 
Har själv sprutat elementen i två rum innan renovering av samtliga ytor i rummen. Sprutat me trycklufts spruta och vatten buren färg som fick spädas kraftigt. Det dammade rejält överalt mycket mer än man kan tänka sig, den svarta radion som i ett rum stod högt på en hylla ca 6 m bakom blev full av vita prickar. Så alt måste täckas som man är rädd om, och ventilation måste finnas så de 200 l/m har någon stans att ta vägenn utan att sprida sig i hela huset.
Jag körde med 2 hopkoplade 1fas kompressorer på 95 och 120 l/m inkopplat på var sin fas. Har en t koppling på tryckslangarna och ställt regulatorerna på samma tryck.
 
kimf
F Freddy_kruger skrev:
Folk går verkligen över ån efter vatten på detta forum...

För en yrkesman tar det 10 min intäckning och 10 min sprutmålning... är det ingen värme på elementet så får man vänta en stund innan man kan spruta det igen...

Svårare än så är det inte
Jo, men är ju så, jag gjorde det för första gången, utan tillräcklig kunskap. Det tog mig 1 timme att täcka in skiten, tror kanske någon som är vanare hade gjort det på halva den tiden.

Hade jag haft rätt grejer, och visste vad som krävdes, hade sprutmålningen tagit 5-10 min per lager. Totalt ca 1 timme kanske med lite torktid emellan
 
  • Gilla
Freddy_kruger
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.