Då kör jag på det.

Hur många hinkar tror du behövs för att täcka en 38 kvadrats lägenhet med 2 lager färg?

Vad innebär matt och halvmatt?
 
S
står på hinken till hur mycket det räcker till.
har du grundat?
 
A
Bauhaus brukar ibland ha extrapris på Beckers väggfärg i 12-litershinkar (typ 420 kr). Den har jag kört som första strykning på målarfilt (efter att jag kört slut på all vävlim). Sedan har jag målat med den kulör som jag egentligen ville ha.
 
S
Allinug skrev:
Bauhaus brukar ibland ha extrapris på Beckers väggfärg i 12-litershinkar (typ 420 kr). Den har jag kört som första strykning på målarfilt (efter att jag kört slut på all vävlim). Sedan har jag målat med den kulör som jag egentligen ville ha.
skillnad på färdig färg och grundfärg även inomhus
 
Fairlane
Jag gjorde just detta jobb. Bredspacklade ett rum med vävtapet. Slipade och målade med Beckers grundfärg. Då syntes missarna bra så det blev en ny omgång spackel, slipa och grundfärg igen. Sen Beckers väggfärg två lager och det blev mycket bra. Vi hade två olika färger och på Krauta sa hon att de fanns risk att man behövde måla ena färgen tre ggr då den täckte lite sämre. Två gånger täckte dock bra.

Tänk på att du ska mäta väggens yta, inte golvyta. Ett rum som är 3x3 meter är visserligen 9 kvm, men en vägg är 3x2,4 (eller vad du nu har i takhöjd), dvs 7,2 kvm. 4 väggar blir då knappt 29 kvm. Sen försvinner lite för fönster och väggar. Så för ett sådant rum måste du köpa färg som räcker till 50-60kvm, inte 9 eller 18.
 
Matt (ca 7) och halvmatt (ca 20) är glansgrader. Matt reflekterar mindre men är svårare att torka av. Finns helmatt (ca4) också, vilket jag tycker är snyggast. Men den blir också känsligast. Snickerierna målar man normalt i halvblank (ca 40).

Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.