S Stadsfiskalen skrev:
Den är inte godkänd att ha som våtrumsfärg (tätskikt), enbart vattenavvisande. GT20 är en väggfärg som uppfyller vattenavvisande, men däremot är den inte godkänd att ha som tätskikt som våtrumsgrund och våtrumstäck är.
Det var inte riktigt så du formulerade dig tidigare. Ingen hade påstått att det fanns något krav på tätskikt i badrumstak. Det visste vi ju att så inte är fallet. Därför uppfattade jag din första kommentar som att du menade att färgen inte behöver ingå i ett våtrumssystem, men GT20 ingår ju i ett våtrumssystem (enligt Beckers produktbeskrivning), därav förvirringen.
 
S
A a.non skrev:
Det var inte riktigt så du formulerade dig tidigare. Ingen hade påstått att det fanns något krav på tätskikt i badrumstak. Det visste vi ju att så inte är fallet. Därför uppfattade jag din första kommentar som att du menade att färgen inte behöver ingå i ett våtrumssystem, men GT20 ingår ju i ett våtrumssystem (enligt Beckers produktbeskrivning), därav förvirringen.
Jag har målat flertalet badrum med Scotte 20 också. Inga problem där heller!
 
S Stadsfiskalen skrev:
Jag har målat flertalet badrum med Scotte 20 också. Inga problem där heller!
Okej, då hänger jag med.
 
Kan ju bara hoppas att det inte är klåpare som varit i farten när det renoverades/byggdes.

Ganska vanligt är nämligen framförallt vid nyproduktion att målaren fixar taken innan plattsättaren och då drar plattsättaren en vit silikon mot taket som avslutning och detta ställer till det då färg inte fäster på silikonen den dagen man vill måla om.
Detta skiter de tyvärr i för då är ju de långt borta. :(

Själv låter jag målaren fixa taket grovt innan plattsättningen men sen gör han ett återbesök när väggarna är satta och fogade.
Då drar han en snygg latexfog och färdigstryker taket vilket gör att latexen blir övermålad och inte gulnar samt så undviker man problem den dagen man ska måla om taket.
 
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Kan ju bara hoppas att det inte är klåpare som varit i farten när det renoverades/byggdes.

Ganska vanligt är nämligen framförallt vid nyproduktion att målaren fixar taken innan plattsättaren och då drar plattsättaren en vit silikon mot taket som avslutning och detta ställer till det då färg inte fäster på silikonen den dagen man vill måla om.
Detta skiter de tyvärr i för då är ju de långt borta. :(

Själv låter jag målaren fixa taket grovt innan plattsättningen men sen gör han ett återbesök när väggarna är satta och fogade.
Då drar han en snygg latexfog och färdigstryker taket vilket gör att latexen blir övermålad och inte gulnar samt så undviker man problem den dagen man ska måla om taket.
Finns det någon särskild anledning till att plattsättaren inte själv skulle kunna lägga en latexfog istället för silikon, om man ber honom om det? Det kan väl inte vara mycket svårare än att lägga silikon? Om man planerar att måla taket själv, kan det vara skönt att ha den biten överstökad.
 
A a.non skrev:
Finns det någon särskild anledning till att plattsättaren inte själv skulle kunna lägga en latexfog istället för silikon, om man ber honom om det? Det kan väl inte vara mycket svårare än att lägga silikon?
Skillnaden är ju att latexfogen bör målas över och det är inte alls samma sak att dra en snygg knivskarp latex som silikon.
 
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Skillnaden är ju att latexfogen bör målas över och det är inte alls samma sak att dra en snygg knivskarp latex som silikon.
Bättre att be kakelsättaren att lämna ett mellanrum mellan taket och kaklet då och hoppa över silikonet, och kan det i så fall vänta i några månader innan man anlitar en målare som kan lägga en latexfog?
 
A a.non skrev:
Bättre att be kakelsättaren att lämna ett mellanrum mellan taket och kaklet då och hoppa över silikonet, och kan det i så fall vänta i några månader innan man anlitar en målare som kan lägga en latexfog?
Självklart är det bättre att avvakta om man kan styra det så att det sedan blir lagt en latexfog i samband med att taket målas. (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.