Jag vet att Makitas sänksåg var en del billigare än Festools dito för ett tag sedan, men nu när jag kollar priser på nätet/ i affärer så verkar Makitan kosta minst 6000 kr med en 140cm skena. Ts55:an går på ca 5400............

Har jag missat nåt eller är det faktiskt så att makitan har gått upp så mycket i pris, eller har jag kollat på helt fel ställen..........?
 
Kan det vara så enkelt att den japanska yenen har haft en trist (för oss) utveckling den senaste tiden, medan euron har klarat sig bättre?

Jag kommer ihåg att yenen stod i 0,058 när jag var där för ganska exakt ett år sedan. Då kunde man handla "billigt". När jag var där för några veckor sedan stod den i ca 0,09 - jag kom hem mer eller mindre tomhänt denna gången eftersom priserna var i paritet med de svenska. En ökning på omkring 50% lär sätta sina spår på varor som importeras från Japan när det är dags att fylla på lagerhyllorna hos importören...

På samma tid har Euron inte rusat iväg på samma sätt, skulle gissa att den "bara" har gått upp lite mer än 10%.
 
Fast Makitas sänksåg görs inte i Japan, utan i England. Om alla görs där vet jag iofs inte.
 
Jan-L skrev:
Jag vet att Makitas sänksåg var en del billigare än Festools dito för ett tag sedan, men nu när jag kollar priser på nätet/ i affärer så verkar Makitan kosta minst 6000 kr med en 140cm skena. Ts55:an går på ca 5400............
Jag lyckades få ner min lokala handlare till 5142:- för TS75:an.
 
serdt skrev:
Jag lyckades få ner min lokala handlare till 5142:- för TS75:an.
Får ner den till 3496:- +moms hos min handlare.
Men ts75:an är stor..... mycket stor.

Att man ens funderar på att välja mellan festool och makita på sänksågsfronten är en gåta för mig. feston sopar mattan med makitan som jag personligen känns som ett *"¤ skitbygge.
Demotestade den ett tag men lämnade gladeligen tillbaka den.

Finns bara en nackdel med ts55:an vad jag hittat gentemot makitan, det är att vid 45 graders geringar så välter festoolsågen medans makitan kan man låsa fast i skenan.
 
Redigerat:
gifen skrev:
Får ner den till 3496:- +moms hos min handlare.
Men ts75:an är stor..... mycket stor.
Vilket paket? (jag köpte TS 75 EBQ-Plus-FS, ink. moms)
Ja den kanske är lite stor, men har inte lyckats använda den på ett sätt är det varit ett problem, hittills. ;)

gifen skrev:
Finns bara en nackdel med ts55:an vad jag hittat gentemot makitan, det är att vid 45 graders geringar så välter festoolsågen medans makitan kan man låsa fast i skenan.
Har för mig att jag sett något gör det själv lösning på detta till festool, tyvär har jag inte bra nog minne att hitta länken igen.
 
Redigerat:
TS 75 EBQ-Plus-FS paketet.
 
Ok, så det går tydligen att pruta ner Festoolen iaf............trodde det var i stort sett omöjligt efter vad man läst här i tidigare trådar........:)
Lutar ju åt en sån då..........
 
Viss rabatt kan man få, och det är ju konkurrens mellan säljarna så de får kivas lite om oss kunder. Tycker det bästa ändå har varit att vara stammis (helst på ett par ställen då) och köpa där.

TS75:an är ganska stor, men tycker inte man använder den på ett sånt sätt att det brukar bli problem. Den ligger bättre på skenan pga tyngden också.
 
Sant, men jag har nog aldrig lyckats arbeta med ett moment som inte 55:an klarat av.
 
Mycket gemförelse mellan Makita och Festools sänksåga. Men har inte hört nån nämna Dewalts sänksåg.
Nån har en?
 
Watchmen skrev:
Mycket gemförelse mellan Makita och Festools sänksåga. Men har inte hört nån nämna Dewalts sänksåg.
Nån har en?
Har klämt på en på brädgården men rent spontant så ländes det som om den var lite dumt konstruerad med mer leder som sköter sänkningen av sågen och att den hade mindre funktioner. Och ändå högt pris.
 
Tyvärr har jag inte ens tittat åt dewalts håll då jag tycker att kvaliteten har rasat ihop totalt på deras verktyg de senaste åren.
Deras sänksåg kanske är bra men jag har redan två ts55:surprised:r som fyller mina krav.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.