Finns det inga lämpligare skruv för uppgiften? Franska skruv är väl inte särskilt bra om man inte har förborrade hål vilket jag utgår ifrån att du inte har...
 
palbin skrev:
Kolla den här då Bosch 650 Nm

[länk]

Jag skruvar i diam 20 fransk skruv i stubbar för fästa
lyftöglor för svänga wires vid trädfällning mm - jag som
är ganska stor får dra precis allt jag kan med en meter
3/8 ledhandtag (Edit: 3/4 menar jag) med 30 hylsa för
få i dessa skruv - och frågan är om Bosch grejen räcker -
troligen ej ... eller?

(I vart fall gör Makitas grejer det inte ... .)

Tillägg: uppemot 1000 Nm (nästan men inte riktigt - i vart
fall klart mer än 500 Nm) uppskattar jag det behövas för
skruva i dessa

[bild]
[bild]

Det klarar inte en 650 Nm maskin hur mycket den än
knackar eller hur?

Edit: jag köpte i vart fall Makita DTW281-grejen - hoppas
dessa BL 1850 5 Ah batterier fungerar med mina sex tidi-
gare inköpta Makita maskiner med BL 1830 3 Ah batterier
- om inte var köpet mindre slugt :) ... .'

Bosch 650 Nm-grejen får vänta tills jag tror på att den fun-
kar för vad den behövas till ... .
Har du provat knackaren med dessa 20mm franskor? 281 är säkert kraftigare än 251 men när 251 inte ens orkar dra hjulbultar som man drar med ett 50cm skaft blir jag tveksam till att den orkar dra det du knappt orkar dra för hand med det långa skaftet. Jag skulle ha gått på BTW450. Med den är hellre problemet att du skall orka hålla emot.
 
Man behöver väl inte hålla emot med en mutterdragare!?
 
Håller du inte i handtaget så lär den inte dra speciellt hårt. Drar den med 500Nm i ena änden blir det inte 0 i den andra.
 
Jo, visst får man hålla i maskinen. Men det krävs ingen direkt kraft för att hålla emot. Våra mutterdragare på 700nm håller man lätt med en hand utan att ta i det minsta ,på max moment. Men det kanske skiljer sig åt på olika modeller.
 
Gammal tråd men ändå: köpte precis en makita Dtw 285. Fantastisk maskin som är liten och smidig och har 3 olika momentinställningar. Lossar utan problem hjulbultar som rostat fast av välsaltade vägar på västkusten.
 
Fler här som har erfarenhet av Makita Dtw285?
 
S svetsnisse skrev:
Fler här som har erfarenhet av Makita Dtw285?
Har en i garaget, riktigt skönt med batteridrift!
Den orkar inte allt, men tillräckligt för att det ska kännas värt att ha den i närheten.
 
  • Gilla
svetsnisse
  • Laddar…
K_arlstrom K_arlstrom skrev:
Har en i garaget, riktigt skönt med batteridrift!
Den orkar inte allt, men tillräckligt för att det ska kännas värt att ha den i närheten.
Det blev en Makita Dtw1002z, så man slipper fundera på om den orkar eller inte :)
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
S svetsnisse skrev:
Det blev en Makita Dtw1002z, så man slipper fundera på om den orkar eller inte :)
Är nog inte så dumt! Har en luftmaskin för de tillfällena jag behöver mer kraft, men slangen är omständig..:)
 
palbin palbin skrev:
Den här Milwaukee batterimutterdragaren uppges klara
950 Nm

[länk]

- kan det verkligen vara sant?

Tillägg: den här uppges ge 1016 Nm

[länk]
Om momenten stämmer eller ej kan jag inte svara på men har den kraftigare hemma och några av den mindre varianten på jobbet och en 55mm hylsa och M36 bult drar vi utan större problem så att slagnyckeln nästan är överflödig, mindre storlekar räcker det med bara maskinen.
Som en bonus är maskinerna sjukt robusta, på en av dom pajade tappen där hylsan sätts på men det fixades över dagen på garantin, i övrigt tuggar dom på trots mycket omild behandling.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.