Kollade på markt.se på Hitatchi, skulle tro att ungefär samma förhållanden gäller de flesta märken.

Batteridriven tigersåg CR18DL: 380w (Den enda jag hittade watten på.)
Nätdriven tigersåg CR13V: 1010w (Det är deras klenaste nätdrivna tigersåg).

Den nätdrivna i den här jämförelsen är alltså drygt två och en halv gånger så motorstark, det borde vara svårt att inte märka den skillnaden.
 
Mr Handyman, Verkar väl sannolikt att det skall gälla för Makitan också. Har hitachin Li-Ion batterier?, vill minnas att man ta ut högre effekt ur dessa utan problem med överhettning

Om man upplever någon praktisk skillnad beror väl på vad man sågar, jag har mestadels rivit innervägar (Gips, reglar och någon spik) för dessa uppgifter så tycker jag att makitan har klarat sig bra.

Nu är min användning inte yrkesmässig, kraven på maskin som används professionellt kanske blir annorlunda. För yrkesmannen så tror jag nog att man skall se den som ett bra komplement till en nättiger, inte en ersättare.

/Håkan
 
Nej, det är ju klart att det är beroende på många faktorer. Jag har verkligen inget emot batterimaskiner - framförallt inte skruvdragare - men ser dem som du skriver om mer som komplement till nätdrivna. Men visst, om det inte rör sig om heldagar så går det säkert utmärkt med batterimaskiner också!
 
Jo, den Hitatchin jag skrev om har litiumbatterier.
 
Hahel!
var priset med frakten o allting, eller tillkom nåt?
 
Great skrev:
Hahel!
var priset med frakten o allting, eller tillkom nåt?
Inklusive allt utom en 220v-110v adapter.

/Håkan

P.S
Observera att jag handlade från en firma registrerad i ett EU-land, köper du direkt från staterna så åker du på tull & moms. Länken i meddelande #11 är till butiken jag handlade från.
D.S
 
ja, ja tittade på länken o var med o småbjöd litegranna bara...

Cirkelsågen, hur tycker du den funkar , går det att jämföra den med typ makitas sladdrivna maskin eller verkar det va nå skoj....

ja menar kollar man så kostar ju typ den separat, visserligen med laddare o 2 batt. typ 4550kr, så helt illa borde den ju inte va???
 
Great skrev:
ja, ja tittade på länken o var med o småbjöd litegranna bara...

Cirkelsågen, hur tycker du den funkar , går det att jämföra den med typ makitas sladdrivna maskin eller verkar det va nå skoj....

ja menar kollar man så kostar ju typ den separat, visserligen med laddare o 2 batt. typ 4550kr, så helt illa borde den ju inte va???

Jag har huvudsakligen använt den för att kapa diverse skiv-mtrl ex OSB-skivor, gips mm, för den typer av arbeten tycker jag att den fungerar riktigt bra, den är lätt, smidig och enkel att ställa in. Men det är nog samma sak som för tigersågen, inget som ersätter en nätasluten om du tänkte såga hela dagen.
Jag har en nätansluten Makita cirkel också och hitintills under min renovering har jag inte känt något behov av den.

/Håkan
 
Hmm, såg att makita har en serie som heter MXT oxå, vad skiljer LXT o MXT serien åt?

i stora drag alltså?
 
Great skrev:
Hmm, såg att makita har en serie som heter MXT oxå, vad skiljer LXT o MXT serien åt?

i stora drag alltså?
LXT är maskiner med Litium-JOn batterier, MXT har vanliga NI-Mh.
Sen har LXT-maskinerna andra motorer oxå.

// Marta
 
Jag har använt den lilla slagskruvdragaren mycket och även cirkelsågen. Jag är läskigt nöjd med båda, främst dragaren (då jag använt den mest) som är så liten och smidig och samtidigt så brutalt stark. Den går inte bet på något hittills och sett till vad jag dragit i ser jag inte vad som skulle stoppa den.

Bara en liten sak som ledbelysningen, som kan tyckas fånig (har läst sådana kommentarer bl a på detta forum), visar sig väldigt trevlig och användbar. Instämmer också att den lilla hooken för att hänga på sig maskinen är kanon.

Kort och gott: en ovanligt lyckad produkt som jag varmt rekommenderar.
 
Väcker nu en gammal tråd.

Hur är det med USA maskinerna och svenska tillbehör såsom bits, borr, sågklinga och skivor för vinkelslipen? Går det att använda utan problem?
Planerar köpa LXT702:an imorgon.
 
Borrar är inget problem
Bits till skruvdragaren passar också.
Hylsor/bits till slagskruvisen har 1/4" vilket är en standarddimension här hemma också.
165mm klingor bör inte vara nåt problem att få tag på
115mm kapskivor används här också.
Är nog bara laddaren som inte funkar rakt av. :)
 
Köpte mitt Makita paket i USA, precis det paket som tråden handlar om och är mycket nöjd. Köpte Recond. från Toolking då dollarn kostade ca 6 kr och maskinerna var i helt perfekt nyskick!

När det gäller klingor (165mm) till cirkelsågen så använder jag en distansring för att klingor köpa i Sverige ska passa.

Visst har det dykt upp situationer när kraften i batterimaskinerna inte varit tillräckligt, men till de allra flesta situationer har det fungerat bra för mig. Dessutom är jag mycket nöjd med att alla maskiner har en liten LED-lampa.
 
Mange_S skrev:
Köpte mitt Makita paket i USA, precis det paket som tråden handlar om och är mycket nöjd. Köpte Recond. från Toolking då dollarn kostade ca 6 kr och maskinerna var i helt perfekt nyskick!
Orkar inte vänta tills Toolking får in recond, just nu fanns endast DeWalt inne. Minns du vad kostade recond 702:an i dollar?
Själv ska jag beställa från amazon.com, snabbare leverans där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.