Sorry att jag startar ytterligare en tråd om skruvdragare, men...
Jag står och väljer mellan följande modeller:

- Makita BDF343
- Metabo BS 18V (alltså utan impuls)

Makita känns som ett lite bättre märke, även om detta är en budgetvariant. Metabon har ju lite mer kräm - och dessutom LED som jag gillar. Makitan har å andra sidan 4-polig motor...:confused:

Är det någon som kan få vågen att tippa åt ena eller andra hållet?
 
du kommer att få argument för båda men kanske viktigaste för just dig är att du känner på dom hur dom känns i just dina händer.
 
1. Du må først se hvilken som du synes kjennes best å holde i.

2. Makita har vel et større utvalg maskiner på 14.4V om du ønsker å ha flere maskinner etter hvert og kan dermed bruke samme batteri og lader.
 
Spontant skulle jag välja Makita före Metabo som generell princip, men å andra sidan finns det undantag från alla såna regler. Det bästa vore väl om nån här har en sån Metabo och kan berätta hur den känns.
 
Har en 12v Metabo dock inte en litium maskin. Den är väl ok. Inte särskilt sexig eller hipp men funkar problemfritt. Känns stabil och välbyggd. Har impulsfunktion på den men det är värdelöst och inget man ska sukta efter. Ganska stort grepp på den så kolla om den känns bra att hantera innan köp.
 
Det är väl lite av Metabos problem. De är extremt osexiga. Jag har egentligen inget emot att maskinerna är osexiga. Om man bara vet att maskinerna håller hög kvalitet och är genomtänkta så kan de vara hur osexiga som helst. Även Mafell är osexiga, men grejerna är grymma. Dessutom tycker jag att Metabo har ett problem med varumärket. Allt från hobbymaskiner till rena proffsmaskiner går under samma metaboflagg. Ibland är de gröna och ibland är de blå-grå. Jag tror att träbearbetningsmaskinerna är blå-grå, men jag tror att de inte är riktigt konsekventa där heller. Metabos marknadschef eller varumärkesstrateg eller vad det nu kan heta borde kanske överväga att lämna sitt uppdrag till någon som faktiskt är intresserad av jobbet.
 
Redigerat:
Inte blev det bättre av att man slog ihop det med Elektra Beckum och förstörde allt totalt.
Nu vet ingen människa vilket som är vad.

Makita har ju den fördelen att man kan beställa från England till halva priset.
Eftersom det är inom Eu så är det krångel och tullfritt + att grejerna kommer på tre-fyra dagar.
.
 
Redigerat:
somelvis skrev:
Makita har ju den fördelen att man kan beställa från England till halva priset.
Eftersom det är inom Eu så är det krångel och tullfritt + att grejerna kommer på tre-fyra dagar.
.
Något som väl också gäller i samma grad för Metabo, så det kan knappast fälla avgörandet.
 
Tack för svaren!

Lutar åt Makita nu, jag tror den är lite rejälare. Metabon ser dessutom ut att vara köpt i Rustas 10-kronorskorg.

Men det här med att beställa från UK - halva priset? Inte på det jag kollat i alla fall, snarare 25% (om man räknar in frakten). Och då är det ju rätt struligt om det blir nåt fel.
 
Pettol skrev:
Tack för svaren!

Lutar åt Makita nu, jag tror den är lite rejälare. Metabon ser dessutom ut att vara köpt i Rustas 10-kronorskorg.

Men det här med att beställa från UK - halva priset? Inte på det jag kollat i alla fall, snarare 25% (om man räknar in frakten). Och då är det ju rätt struligt om det blir nåt fel.
Halva priset är det sällan man kommer ner i enligt mig efter att ha letat runt efter en skruvdragare från makita... Har hittat ett paket med två skruvdragare i för cirka 3400 inkl frakt.. Se importtråden för länk..

Annars brukar man spara runt en tusenlapp.. 2800:- ist. för 3800:- i Sverige för en BDF-dragare tex...

Så halva priset är nog rätt sällan du lyckas komma undan med.. Eller så har jag missat något väsentligt...
 
Jag är inne i ett riktigt, riktigt dåligt stim vad gäller internetköp. Allt jag beställt på senare tid har det varit fel på. Så jag skippade det där med UK.

Istället köpte jag en Blå Bosch 18V-Li till lite extrapris (2750 kr). Fick lägga några hundralappar till (jfrt med BDF343), men jag tror det här är en proffsigare maskin - de två jag nämnde ovan är ju verkligen sneak-varianterna från de båda tillverkarna. Hur mycket kvalietet är de kvar i dem egentligen?

När det gäller makitas jubileumsmodell verkar det vara ganska många måndagsex om kan kollar användaromdömena på Amazon. Skulle just vara typsikt mig att få en med alla fel samlade i en apparat.
 
Har lattjat med metabos senaste puls 14.4 batteriare inköpt från UK för 4-nånting k SEK. Den ser riktigt billig ut, typ grön bosch, och låg sådär i min hand. Balansen i maskinen är hemsk. Sjukt mycket drop i fronten och du kan inte ställa maskinen på batteriet då trillar den frammåt. Som resten säger, högst osexig maskin. Dock är den urstark och LEDen funkar bra, lyser lite svagt kanske. Pulsen fick iaf mig att garva när jag torrkörde. Känns mest som ett töntigt försäljningsargument från metabo men jag har inte provat den så jag vet inte hur den funkar i praktiken.

Tror säkert att den är en bra maskin med hög kvalite men visuellt ser det ut som grön bosch(och känns lite så faktiskt) och får min hilti att framstå som ett under av ögonfröjd och balans.
 
Man blir aningens fundersam över de svenska priserna, var in i en butik på orten där de säljer Makita.

En BDF442 14,4 volt kostar 4890:-
Den lilla 10,8v slagskruvdragaren kostar 3000:-
Ett LXT 18V batteri kostar en bit över två tusen kronor..

Från England köper man ju då alla maskiner för minst halva priset och batteriet till minst en tredjedel..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.