Hej
Har andra 18V maskiner från Makita så när jag såg att de hade en trimmer blev det ett bra komplement som jag är nöjd med. Köpte den i vintras och har nu använt den några månader nu och är mkt nöjd. Känns att det är kvalitet jmf med andra jag haft. Man kör förvånande länge på ett batteri.
 
Hobbysnickarn skrev:
Hej
Har andra 18V maskiner från Makita så när jag såg att de hade en trimmer blev det ett bra komplement som jag är nöjd med. Köpte den i vintras och har nu använt den några månader nu och är mkt nöjd. Känns att det är kvalitet jmf med andra jag haft. Man kör förvånande länge på ett batteri.
fort nöjd med den?
 
Någon som provat Makitas lite större grästrimmers DUR182 eller 36-voltaren DUR364? Orkar den stora med tjockt gräs?
 
Jag har DUR182 som jag är väldigt nöjd med, har ett 4Ah batteri till, som räcker förvånansvärt länge. Tycker den orkar med högt gräs bra, men definitionen av tjockt gräs är nog olika kanske... Ska köra en del i helgen, kan filma när jag kör lite olika vegetationer så kanske det syns bättre vad som orkas med. Lägger upp en film här sen om det är av intresse! PM:a gärna och påminn om det inte dykt upp en film här i slutet av veckan...
 
  • Gilla
berne88 och 1 till
  • Laddar…
Svar till berne88;

Ja vi är mycket nöjda med trimmern. Vår trädgård är ca 1500 m2 så det finns en del att klippa och det det brukar ta ca 20-30 minuter och/eller 1-1,5 fulladdade 4Ah-batterier. Frugan tycker dock att den är känns lite tung efter en tid men tycker den är helt ok.
 
Okej. Du kör med 4ah.... Mmm jag har dessvärre bara 3 i mina maskiner, men får väl ladda fler åt gången:)
 
Jag använder en DUR182. Supernöjd faktiskt, överraskad hur effektiv den är. Kör med 3ah batteri och det funkar fint.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
DUR182 blev det idag:)
 
beställde en DUR182 torsdag:) men Då var den slutslåd, å återkommer 8/7:/ men fick bra pris 1100kr så jag tackar än då
 
Och jag beställde en DUR364 i veckan, kommer kanske före midsommar. Så vi får anledning att återkomma båda två. Kanske skulle vi ha en battle? :)
 
Var och tittade hos den lokala makita handlaren idag, och blev till att fundera på en sak.
DUR182LZ kostar 2738kr medans DUR181Z kostar 1238kr, är det värt mer än det dubbla för en kolborstfri motor?
 
Körde lite snabbt med DUR182, bara som demo. Lite svårt att köra med en hand och filma med den andra😂 http://youtu.be/TpYFMr1f39Y
 
  • Gilla
Anna1984 och 1 till
  • Laddar…
Min BUR 181Z slutade att fungera i dag efter 16 månader!
Maskinen har inte använts särskilt mycket, i stort sett bara en sommar och då bara korta stunder. Jag får ändra min synpunkt / uppfattning ovan om trimmern med tillägget att den fungerade bra så länge den höll.
Det är Motorn som har lagt av. Anatar att det är 12 månaders garanti men ska ta kontakt med butiken där jag köpte den i morgon.
 
Tråden handlar visserligen om BUR181, men jag fick hem min BUR364 idag. Så några snabba intryck:

+++ Brutal kraft. Har inte jämfört sida vid sida, men känns spontant starkare än min Husqvarna 335FR på 1.6 kW. Småtrimmers som Bosch Art32Li och Gardena i motsvarande storlek är leksaker i jämförelse, de baxnar ju för en tuva med fler än 8 grässtrån... Kraft var precis vad jag var ute efter :)

Den har två effektlägen/hastigheter, och det ska till riktigt högt och tjock gräs för att det högre läget ska behövas. Det finns rejält med kraft även i det lägre effektläget.

-- Ergonomin. Den är inte tung, men med två batterier bak blir det lite moment. Kanske tidigt att säga. Ryggen ska väl få en chans att anpassa sig. Klart är ju att BUR365 med "riktiga" handtag är bättre, men enkelheten att slippa dra på sig sele mm är ju en viktig faktor, för annars har jag ju bensintrimmern.

- Batteritiden. De 3.0 Ah som ingick i detta paket räcker kanske en halvtimme. Hade förväntat mig lite mer. Men som sagt, den levererar ju lite effekt.

++ Trimmerhuvudet. Fungerar bra, trasslar inte in gräs som det gör på Husqvarnan.

Lite vådligt kanske att skicka efter ett paket, smalt och nästan två meter långt från England. Det finns inget annat än luft som skyddar röret i kartongen, och några ynkliga kartongbitar i ändarna. Men det gick bra. Sorry svenska butiker, men ca 2000:- (40%) extra suger.
 
  • Gilla
Murkenlurk och 1 till
  • Laddar…
Feed back om min trasiga BUR 181Z.
Maskinen, inköpt mars 2014 (1180 SEK) har inte varit särskilt mycket använd och då enbart till lättare trimningsarbeten. Till lite större/tyngre trimningsarbeten används en större/kraftigare och betydligt mer effektiv trimmer.
Makita har 2 års garanti så jag blev mkt förvånad och mkt besviken när Makita inte vill byta den trasiga motorn på garantin. Anledningen angav "att den verkar vara överbelastad och då gäller inte garantin". Makita kan byta motorn för 700 SEK (motsv. 60% av inköpspriset!).
Vid diskussionen med återförsäljaren framkommer det att Makita inte sköter sina garantiåtagande som andra jämförbara tillverkare de säljer gör. Återförsäljaren har på grund av Makitas agerande därför beslutat att inte sälja Makitas sortiment något mera.
Jag har andra 18V Makita maskiner som nu är över 2 år och omfattas därmed inte av Makitas mer eller mindre värdelös garantin längre. Jag kommer inte att köpa något mer från Makita och när tillfälle ges kommer jag ge Makita dålig kritik.
Återförsäljare har erbjudit sig att ta kostnaden för motorbytet och inte nog med det även lånar ut en trimmer tills den trasiga är tillbaka. Denna kundvård gör att jag kommer att fortsätt att handla där i framtiden och att jag när tillfälle ges ger dom goda referenser.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.