Jag trodde faktiskt att man hade mer isolering på utsidan, men poängen med konstruktionen är ju att man höjer tempen flera grader på vinden vilket gör underverk för RF:

Visst finns det någon lösning där man har all isolering på utsidan? Trodde det var thermisol men det var fel.
 
Läste igenom Thermisols olika produktblad och deras vanliga frågor och jag tycker det verkar väldigt begåvat att placera isoleringen på utsidan av taket. Är det någon som vet ungefär vad deras 100mm skiva kostar/m2? Funderar starkt på att lägga på detta framöver.

Jo det är precis som du skriver Mathias, poängen med Thermisolr att höja temperaturen på "kallvinden", inte att likställa den med innomhustemperaturen. Enligt Thermisols modellberäkningar höjs temperaturen med 6-7 grader med deras takskivor. Varje temperaturgrad ger 5-6 procentenheter på RF, så en höjning av temp med 6-7 grader gör väldigt mycket för RF (dvs RF minskar med ung 35-procentenheter) och vinden är då utom fara för mögelpåväxt.

MathiasS skrev:
Jag trodde faktiskt att man hade mer isolering på utsidan, men poängen med konstruktionen är ju att man höjer tempen flera grader på vinden vilket gör underverk för RF:
 
Skulle det ha någon betydels om man isolerar gavlarna på huset? Det är förmodligen för liten yta för att göra någon skillnad.
 
johan006 skrev:
Varje temperaturgrad ger 5-6 procentenheter på RF, så en höjning av temp med 6-7 grader gör väldigt mycket för RF (dvs RF minskar med ung 35-procentenheter) och vinden är då utom fara för mögelpåväxt.
Det var dessa siffror jag inte kunde minnas tidigare. Därmed torde TorparAnders mystiska fuktproblem vara utredda.
 
MathiasS skrev:
Jag trodde faktiskt att man hade mer isolering på utsidan, men poängen med konstruktionen är ju att man höjer tempen flera grader på vinden vilket gör underverk för RF:

Visst finns det någon lösning där man har all isolering på utsidan? Trodde det var thermisol men det var fel.
Tyska Maco-Dach verkar vara smartare.

Med Thermisols plattor så undrar jag hur de tänker sig att man ska fästa ströläkten utanpå isolerskivorna? Genomgående skruv?

Förutom hål i tätskiktet så skapar man tusentals köldbryggor!
 
bergstrollet skrev:
Skulle det ha någon betydels om man isolerar gavlarna på huset? Det är förmodligen för liten yta för att göra någon skillnad.
Att isolera gavlarna borde väl höja tempen nåt snäpp. Men måste man ha speciella takskivor för takisoleringen? Antagligen är dom svindyra också. Skulle väl lika gärna funka med 2 lager 50mm billigare cellplast från cellplast direkt eller kanske 100mm med fog. Nån som har hittat priser på thermisols skivor? Annars får man väl dra upp en stoooor radiator på vinden :)
 
Det verkar ju räcka med s80 så då funkar ju dubbla lager av byggmax isolering.
Saxat från cellplastdirekt:

"Som takisolering till låglutande tak är S 80 den typ av cellplast isolering som vi rekommenderar. Den har både god isolerförmåga och tillräcklig tryckhållfasthet för att klara gångtrafik och höga snölaster. "
 
Hej,

Kul att ni skriver om oss. Eftersom detta är ett kul forum där jag ofta läser lite för mitt eget husbyggande kanske jag kan ge lite tillbaka på de områden vi kan något.

Gällande billiga sensorer..

Nej, dom är inte specade för vilken temperatur toleranser på rf gäller. Faktum är att det är smått omöjligt att lämna in en sensor för sådan kalibrering vid annan temp än 25C.

Det stora problemet är inte hur stora toleranser dom har vid given temperatur. Det är ju lätt kollat med en egenkalibrering mot ex salt vid den tempen man vill mäta.

Det stora problemet är som jag ser det de åldrandet som en rf sensor utsätts för vid hög rf över längre tid. Så en 3000kr sensor är inte så mycket värd efter 2år om man inte har kalibrerat om den..

Mätmetoden kommer för övrigt överskugga precisionen i sensorn flera gånger om. Speciellt i dunkla utrymmen med stora tempskillnader mot olika material och stillastående luft.

Däremot är sensorer utmärkta för att kontrollera en trend. Gör en åtgärd, se om det blir bättre.
Mvh
Rickard
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.