Hej Hoppas denna tråd hamnar rätt annars får moderatorn flytta den.

Så hur ska jag börja denna soppa....

Vi är på visning hösten 2010 och kollade på huset titta i 3 kammar brunnen och allt såg bra ut då dom nån månad innan hade tömt den.
Fick då reda på att markbädden var från 1980.

Vinner budgivningen och lägger hand penningen den 12 november 2010 vi ska få tillträde 3 jan 2011.

Kollar och har hit bes männ och hela fadderullan som man ska hittar lite små fel men inget med avloppet.
Då berättar säljaren att han byggt en stor stenkista ist för markbädden då denna hade slammat igen sig han hade gjort enligt kosntens alla regler detta var år 99-2000 nångång han byggde denna. Jag ringer komunen och kollar att huset har ett godkännt avlopp och det har den.(Frågar inte efter specifikt datum utan kollar att de är godkännt)

När vi är och träffar säljarna i dec (har jag för mig de var då) har han tömt brunnen"för de gör man när man ska sälja" säger säljaren och de hållare jag väll med om att man inte vill ha kvar sin skit.

De tar ca 6 månader så börjar avloppet krångla första gången och säljaren säger att jag ska ta dit en spolbil/sugbil och spola in till stenkistan sagt och gjort och 3500 kr fattigare.
De funkar i ca 6 månader igen precis innan vanliga tömmingen kommer.
nu ca 1 vecka efter sista tömmningen så är brunnen överfull med vatten stenkistan sväljer inget mer vatten...... Tar hit en grävare och börjar gräva och de är NU problemen börjar komma.

Huset har källare så avloppet ligger djupt i backen men när vi redan har kommit ner 2 meter så börjar de pumpa upp vatten i marken.. Här slutar vi för att ringa säljaren och fråga hur fan dom har gjort dettta...

Han säger att detta låter som en dolt fel ( har vittnen på detta när han säger de) och han ringer sitt försäkringsbolag som säger att dom inte tar sig an när de är avlopp som de är fel på. Mitt försäkrings bolag säger att dom gör inget åt detta om jag inte stämmer säljaren så går dom in med rättskydd.

Så jag har gjort en skiss i paint(ja nu får ni skratta lite åt mig =) )

De som är att han har byggt om stenkistan utan att anmält de till komunen/miljönämd el fått de godkännt.
Han har grävft inne på grannens tomt utan tillåtelse el servitut.
Han har låtit komunen lagt en elledning som går till grannens tomt precis över stenkistan.(kabeln har vi hittat)

De som har hänt tror jag är att slammet från gammla markbädden har satt igen stenkistan i botten då stenkistan är på 70 kubik.

Han säger att JAG ska ringa hans försäkrings bolag och diskutera med dom....De kan han glömma. Dom vill nog inte ens prata med mig eftersom jag inte har nåt med dom o göra.

Jag har ingen plats att bygga en ny stenkista el bädd på.

Ska jag gå till komunen miljönämden och berätta vad som hänt? då kanske jag åker på ett sanerade av gamla markbädden och stenkistan och bygga reningsverk mm.

Ska jag lägga ner en typ Biorock och kosta på allt sen stämma han på kostnaden?

Då jag hade räknat med att stenkistan skulle hålla minst 10 år till iaf.

Jag bor i nåt miljöklassat område fick lapp på häromdagen åh de.....

Då den svenska lagen är så värdelös så har väll hans bygge blivit preskiberat och jag får skylla mig själv....

Jag är säker på att säljaren vägrar gå in ekonomiskt och hjälpa mig.(har inte frågat han än men ska göra de på måndag)

Hoppas nån har nån ide jag bolla med iaf...
 
  • Tomt.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En markbädd håller väl inte särskilt mycket längre än 30 år normalt.

Den där stenkistan, anmälde han det till kommunen? Har kommunen papper på att hans lösning är godkänd?

Om säljaren har en dolt-felförsäkring så får u stämma honom, och så kommer hans försäkringsbolag att sköta saken åt honom. Men du skall rikta alla anspråk till honom. Det här kan ju bli lite dyrt, om markbädd inte funkar tyvärr.
 
Vilken usel situation du har hamnat i!

Har svårt att tro att kommunen har godkänt hans stenkistelösning. Nuförtiden räknas stenkista inte som godkänd infiltration ( i alla fall inte i min kommun). Jag antar att du kommer behöva gräva bort den befintliga infiltrationen och göra en helt ny på samma plats. Eftersom du redan nu har krångel med avloppet så är det heller ingen vits med att dra ut på det i tio år, som du hade tänkt. Kärnfrågan är väl vem som ska betala kalaset!

Om du inte vill blanda in kommunen i nuläget så kan du väl kontakta någon entreprenör som bygger avlopp för att fråga vilka tekniska lösningar det finns, och vad det i så fall skulle kosta.
 
Redigerat:
Tjaa, säljaren har alltså påstått att allt är korrekt gjort och godkänt av kommunen. Stenkistan hade han alltså inte anmält. Då är frågan om han med sin utsago menade att avloppsanläggningen ursprungligen är godkänd och att han inte visste att han var tvungen att anmäla ombyggnaden, som han kanske tyckte var en normal underhållsåtgärd. Men att kistan inte va anmäld till kommunen, där har vi en konkret sak som inte stämmer med hans utfästelser.

Man skulle kunna argumentera att köparen i sin kontakt med kommunen borde specifikt kontrollerat att stenkistan var en godkänd lösning.

Stenkista är tydligen inte godkänt att utföra idag, frågan är då om det var OK när den utfördes.

Om vi tänker i dolt fel sammanhang. Att infiltationen inte fungerar, det borde som jag ser dte kunna vara ett dolt fel, såvitt jag vet så finns det ingen rimlig metod att undersöka om infiltationen fungerar. Och om den var korrekt utförd omkring år 2000, så borde man kunna förvänta sig att den skulle fungera fortfarande.

Som jag ser det så finns det viss, men inte övertygande argumentation för att detta är en felaktig utfästelse från säljaren. På samma sätt finns det viss argumentation för att det skulle kunna vara ett dolt fel, men inte heller där känns det säkert.

OM vi antar att det är något som säljaren skall stå för, då får man fundera över vilka ev. ålderasavdrag som är rimliga. Den gamla markbäddewn har ju tydöligen fungerat i 20 år innan den byggdes om till stenkista. Om vi då antar att stenkistan borde fungerat lika länge så verkar dte rimligt med 50% ålderavdrag nu.

Jag skulle förhandla med säljaren och med tanke på åldersavdrag och tveksam bevisföring vara nöjd med 25 - 40% av kostnaden för att anlägga en ny markbädd.

Jag resonerar då att, efter åldersavdrag så delar man resten av kostnaden i förhållande till hur stark "bevisningen" är.
 
hempularen skrev:
Stenkista är tydligen inte godkänt att utföra idag, frågan är då om det var OK när den utfördes.
Även om den var OK när den byggdes så har det ingen betydelse i sammanhanget.
Har själv ett avlopp som går till trekammarbrunn med stenkista. I mitt fall informerade kommunen om att stenkistan inte längre var godkänd för ca 7år sedan, och nu drar de åt tumstkruvarna med ett föreläggande, och sedan har vi gott om tid på oss för genomförandet. Ovälkommen utgift, men enligt spelets regler!

Eftersom säljaren i samband med besiktningen informerade köparen om att markbädden hade gjorts om till stenkista så har jag svårt att tro att det går att driva frågan om dolt fel. Det är ju väldigt enkelt att kontakta kommunen för att ta reda på om stenkista är OK. Ofta räcker det att titta på deras hemsidor för att hitta information om detta
 
Detta problem är tvådelat, är det dolt fel och isåfall hur mycket hur mycket skall säljaren ersätta med tanke på att du oavsett måste byta lösningen pga av ändrade krav från komunen. Jag hade försökt att ta reda på hur man räknar åldersavdrag i detta fall och sett om det blir någon summa att driva vidare som dolt fel.
 
Jo huruvida stenkista var tillåtet när säljaren utförde den har en viss begränsad betydelse. För han har tydligen påstått att allt är korrekt utfört. Om då stenkistan redan då var otillåten så är felaktigheten i hans utfästelse grövre. Den är ju fortfarande felaktig iom. att han borde anmält, och troligen begärt tillstånd för att bygga stenkistan.
 
-MH- skrev:
En markbädd håller väl inte särskilt mycket längre än 30 år normalt.

Den där stenkistan, anmälde han det till kommunen? Har kommunen papper på att hans lösning är godkänd?

Om säljaren har en dolt-felförsäkring så får u stämma honom, och så kommer hans försäkringsbolag att sköta saken åt honom. Men du skall rikta alla anspråk till honom. Det här kan ju bli lite dyrt, om markbädd inte funkar tyvärr.

Tjenare.

Bädden som är byggd 1980 har han fått godkännd av komunen inte den han byggde 2000 för han har inte ens pratat med komunen om de el nån miljönämd.

Jo han har dold försäkring men den täcker inte avlopp säger han.

Jo jag vet räknar med minst 100k......

/Kim
 
Tjoho.

Jag ska pratat med säljaren på måndag är de så han inte vill ta sig vid de han har gjort då slänger jag fram allt till komunen.

Jo men som sagt jag hade räknat med att de skulle funka iaf 10 år till så man hann spara ihop lite pengar....

jag lär prata med komunen vad dom säger.....
 
hempularen skrev:
Tjaa, säljaren har alltså påstått att allt är korrekt gjort och godkänt av kommunen. Stenkistan hade han alltså inte anmält. Då är frågan om han med sin utsago menade att avloppsanläggningen ursprungligen är godkänd och att han inte visste att han var tvungen att anmäla ombyggnaden, som han kanske tyckte var en normal underhållsåtgärd. Men att kistan inte va anmäld till kommunen, där har vi en konkret sak som inte stämmer med hans utfästelser.

Man skulle kunna argumentera att köparen i sin kontakt med kommunen borde specifikt kontrollerat att stenkistan var en godkänd lösning.

Stenkista är tydligen inte godkänt att utföra idag, frågan är då om det var OK när den utfördes.

Om vi tänker i dolt fel sammanhang. Att infiltationen inte fungerar, det borde som jag ser dte kunna vara ett dolt fel, såvitt jag vet så finns det ingen rimlig metod att undersöka om infiltationen fungerar. Och om den var korrekt utförd omkring år 2000, så borde man kunna förvänta sig att den skulle fungera fortfarande.

Som jag ser det så finns det viss, men inte övertygande argumentation för att detta är en felaktig utfästelse från säljaren. På samma sätt finns det viss argumentation för att det skulle kunna vara ett dolt fel, men inte heller där känns det säkert.

OM vi antar att det är något som säljaren skall stå för, då får man fundera över vilka ev. ålderasavdrag som är rimliga. Den gamla markbäddewn har ju tydöligen fungerat i 20 år innan den byggdes om till stenkista. Om vi då antar att stenkistan borde fungerat lika länge så verkar dte rimligt med 50% ålderavdrag nu.

Jag skulle förhandla med säljaren och med tanke på åldersavdrag och tveksam bevisföring vara nöjd med 25 - 40% av kostnaden för att anlägga en ny markbädd.

Jag resonerar då att, efter åldersavdrag så delar man resten av kostnaden i förhållande till hur stark "bevisningen" är.
Ja som sagt vi får se i morgon vad han säger tror han kommer bli arg och skita i de helt enkelt så jag får jag kolla med komunen tror nog dom inte är så impade med de han har gjort.
 
Som sagt jag ska ringa han i morgon så får vi se ska även ringa nån advokat som man har när man är medlemt i vi i villa gtatis i 1 timme.

Sen blir de ringa komunen och spela lite dum o fråga några frågor vill ju inte att dom kommer hem på gården och säger NE du får inte använda nåt i ditt hus innan du har fixat de här.... är ju inte så man har 100k liggandes i byxfickan o skrammlar.
 
Ja, det är nog en bra idé att tala med en advokat. Uppenbarligen har den förre husägaren inte följt reglerna när han mixtrat med avloppet utan kommunens godkännande.
 
SÅ alla glada.

Har pratat med advokaten tog längre tid än jag trodde.

Men iaf har pratat med gamla ägaren och har sagt att jag pratat med advokaten och bla bla bla bla.

Nu de roliga är han sa själv när jag hade vittnen med att den där stenkistan är sååå stor o bra att du alldrig behöver gräva upp den där... Tills jag var ner på hans jobb då säger han att en stenkista ska funka mellan 25-30 år minst.... Och fram tills i dag då skulle bara en stenkista funka i 15 år =) för de sa dom på de juridiska kontoret åt mäklar firman som sålde huset..... Medans jag har pratat med komunen och dom säger minst 20-30 år ska en stenkista funka om den är gjord enligt våra rekomendationer... Även advokaten sa att en 20-30 år ska de minst funka finns dom som har haft stenkistor i äver 50 år och funkar än........

Så nu ska jag prata med olika företag(fått en lista av komunen) vilka som kan komma och lämna offert så man får se vad kalaset kan kosta....

Vad tycker ni själva el har erfarenheter om stenkistor??

Jag tycker själv att vi ska splitta kostaden 50/50 på vad de kommer kosta vad tycker ni??

/Kim
 
Nu har jag pratat med förra ägaren igen och nu är han riktigt riktigt otrevlig och mena på att jag stämmer folk till höger och vänster och hört massa rykten då frågar jag han rakt ut va fan menar du med de nu vill jag veta vem som säger sådant om mig... Då svara han att de är inte relevant till detta han ångrar att han sålde huset till mig och smutskastar mig rejält med både de ena och de andra påståndet.

Ska du hålla på och leta fel på huset i 10 år och komma till mig hela tiden?????? Vad ska jag göra lagen säger ju de svara jag då säger han att du får väll komma tillbaka när du har tagigt in offerter sen slänger han på luren...... Ja vad ska jag göra mår ju riktigt dåligt över att han snackar skit om en rakt upp o ner.....

Jag blir så less vad ska jag göra?
 
Du får väl prata med någon vuxen person som kan hjälpa dig med konflikthantering?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.