naffats1 skrev:
Oljan som finns i träolja skall försvinna på max ett år för att det inte skall bildas film på ytan vilket hade resulterat i att du skulle få skrapa din trall inom några år.
vaxet är tillsatt för att vattnet skall pärla sig på ytan även när oljan börjat torka bort. ..
Oljan kan knappast torka bort - den slits från träytan och då behandlar man träet igen. Vaxer ger enbart ytlig skyddshinna som slits också.
Jag är inte övertygat att olja+ vatten, olja + lösningsmedel eller olja + vax är bättre impregneringsmedel än enbart linolja som är den enda beståndsdel i alla blandningar som gör någon nytta på djupet.
gaia
 
gaia skrev:
Oljan kan knappast torka bort - den slits från träytan och då behandlar man träet igen. Vaxer ger enbart ytlig skyddshinna som slits också.
Jag är inte övertygat att olja+ vatten, olja + lösningsmedel eller olja + vax är bättre impregneringsmedel än enbart linolja  som är den enda beståndsdel i alla blandningar som gör någon nytta på djupet.
gaia
så du menar att oljan bara lägger sig på ytan eftersom den slits bort..
men du håller med om att det finns vax i träolja iallafall?
 
jureit skrev:
Självklart vill de sälja sin grundolja istället. Skulle jag oxå vilja.

Nu var det just chansa som jag inte ville göra, så det var därför jag ringde Nordsjö och fick snacka med någon teknikersnubbe där.

Men observera att det gällde bara just den Nordsjölasyren vi använde. Beckers kan vara en helt annan sak. Jag ville bara tipsa om det för att ni pratade om vaxer och jox i olika oljor och sedan kom det upp en ren felaktighet att rå linolja aldrig torkar.

Tillägg: Nu har jag varit ute och inspekterat dörrar och fönster och det har gått väldigt bra. Inga blåsor eller grums än så länge i a f.
vad skönt.Hoppas det håller i sig.
har kollat på Alcros produktfaktablad på nätet och där rekommenderar dom iallafall inte att måla över träolja på några år med vare sig lasyr eller täckande färg.
i all välmening..
 
jureit skrev:
Tillägg: Nu har jag varit ute och inspekterat dörrar och fönster och det har gått väldigt bra. Inga blåsor eller grums än så länge i a f.

Blåsorna kommer - var så säker. När solen ligger på i sommar och i höst så spaltas linoljan ner till små små molekyler som sakta förgasas, och sedan kommar blåsorna smygande........ Nästa sommar kan du nog se dem.

:(
 
Apex skrev:
Det kanske är din vax som spökar naffats1?  ;)

Av alla större, bättre och dyrare fabrikat så verkar det bara vara Alcro som i sin olja har tillsatser av vattenavvisande medel som

Skyddar träet mot uttorkning och sprickbildning och ger ett fräsch utseende.


Om det är vax dom tillsätter vet jag inte. Men det låter iaf som att det kan vara så. Och då är det kanske inte så bra att måla på.

Så är det måla man tänkt göra så skulle jag hålla mig till dom alkydbaserade tralloljorna. Det brukar funka alldels utmärkt.

Och för att ta det säkra för det osäkra skulle jag i det här fallet helt undvika Linoljebaserade tralloljor.. speciellt dom med "tillsatser".
Är ju lite offtopic nu men ändå..

Titta på denna länk om träolja när vi ändå håller på.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=&a=167140&sb302i0=1_167140

 
naffats1 skrev:
så du menar att oljan bara lägger sig på ytan eftersom den slits bort..
men du håller med om att det finns vax i träolja iallafall?
slits bort från ytan men impregnerar på djupet... menar jag. Ang. vaxet i oljan så var det du som berättade om det ;) ...?
gaia
 
fasadgurun skrev:
Blåsorna kommer - var så säker. När solen ligger på i sommar och i höst så spaltas linoljan ner till små små molekyler som sakta förgasas, och sedan kommar blåsorna smygande........ Nästa sommar kan du nog se dem.

:(
...det kan vara molekyler av lösningsmedel som vill ut ;)
gaia
 
ja det var ju riktigt dumt......

:-[
 
Skulle köra med Nordsjös "3-stegs system".

Impregneringsolja, sedan med utegrund och efter det med en oljetäcklasyr (2 strykningar).

Blir iof lite torktid mellan strykningarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.