Nu gjorde du det enkelt för dej, det finns förkunskapskrav innan du går utbildningen på 3 dagar. Men det finns en hel del företag som skiter i både säkerhet och bransch krav bara man tjänar pengar
För att kunna tillgodogöra sig utbildningen som EBR Diplomerad mätarmontör ska kursdeltagaren uppfylla följande teoretiska och praktiska förkunskaper.
Ellära
1. Veta hur enfasväxelströmskretsar fungerar.
2. Veta hur trefasväxelströmskretsar fungerar och vilka skillnader som finns mellan TN-C-, TN-S-system.
3. Veta vilken funktion neutralledaren och skyddsledaren har.
4. Veta vilka skyddsapparater som kan finnas och hur dessa fungerar.
Elkraftteknik
1. Kunna utföra fast anslutning och losskoppling av elmätare och tillhörande utrustning samt förläggning och anslutning av kablar som tillhör elmätaren.
2. Rasering och utbyte av kablar i tillhörande anläggning.
3. Kunna läsa ritningar och elscheman.
4. Kunna tillämpa gällande regler och standarder för byte av elmätare.
5. Kunna mäta spänning, ström.
6. Kunna utföra kontroll före ibruktagning.
 
Och vem ställer då kravet på utbildningen? Jo det är nätägaren och denne kan kan eller helt låta bli att ställa krav på mätarbytarens kunskaper. Varje nätägare bestämmer precis som dom vill.
Själv skulle jag påstå att efter några timmars utbildning kan vem som helst byta vanliga elmätare. MEN när det då blir nått som inte är riktigt "normalt" så har dom ingen aning om vad som gäller. Och är det nätägarnas egna personal så får dom säkert både lite teori och lite praktik där dom lär sig att skruva upp 10 eller 12 skruvar ta bort mätaren samt "skruva tillbaka" dom lossade skruvarna efter dom flyttat trådarna till den nya mätaren.
Men dom får troligtvis inte någon utbildning om vilka stander som gällt genom åren eller vilken standar som gäller i dag. Möjligen ett telefonnummer till någon arbetsledare.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
B Busis66 skrev:
För att kunna tillgodogöra sig utbildningen som EBR Diplomerad mätarmontör ska kursdeltagaren uppfylla följande teoretiska och praktiska förkunskaper.
....
1. Kunna utföra fast anslutning och losskoppling av elmätare och tillhörande utrustning samt förläggning och anslutning av kablar som tillhör elmätaren.

Det låter som en väldigt skum utbildning? För att lära sig byta elmätare måste man kunna byta elmätare?
 
  • Haha
El-Löken66
  • Laddar…
tommib
E elmont skrev:
Själv skulle jag påstå att efter några timmars utbildning kan vem som helst byta vanliga elmätare. MEN när det då blir nått som inte är riktigt "normalt" så har dom ingen aning om vad som gäller.
Detta är också helt adekvat. För den typen av arbetsuppgifter behövs inte någon särskilt djup kunskap. Det handlar om att skruva lite och flytta lite ledare. Hos mig skalade de också om ett par RK6 men mer än så var det inte. Det räcker med att kunna identifiera att saker är udda och då backa, alla måste inte kunna göra allt. Istället fokuserar man de verkligt kompetenta där de behövs. Just mätarbyten i stor skala är en verksamhet där detta går att få effektivt.

Jag tycker också att tre dagar är en snabb utbildning (men också överdrivet lång för uppgiften).
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
E
tommib tommib skrev:
Detta är också helt adekvat. För den typen av arbetsuppgifter behövs inte någon särskilt djup kunskap. Det handlar om att skruva lite och flytta lite ledare. Hos mig skalade de också om ett par RK6 men mer än så var det inte. Det räcker med att kunna identifiera att saker är udda och då backa, alla måste inte kunna göra allt. Istället fokuserar man de verkligt kompetenta där de behövs. Just mätarbyten i stor skala är en verksamhet där detta går att få effektivt.

Jag tycker också att tre dagar är en snabb utbildning (men också överdrivet lång för uppgiften).
Vi kan väl säga att det är tre dagar mer än vid förra mätarbytet.

Ingen vill svara på frågan om hempillaren accepterat fem dagars utbildning för att byta vägguttag, två för glödlampan och ytterligare 3 för strömställare?
 
  • Gilla
Busis66
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
två för glödlampan
Jag svarar väl då! Om en tvådagarskurs gav mig möjlighet att byta glödlampor och tillgång till inköpskanaler för dessa som på den gamla goda tiden då fungerande ljuskällor fanns överallt, skull jag glatt gå en tvådagarskurs!
 
  • Gilla
MrJozk och 1 till
  • Laddar…
E
Alfredo Alfredo skrev:
Jag svarar väl då! Om en tvådagarskurs gav mig möjlighet att byta glödlampor och tillgång till inköpskanaler för dessa som på den gamla goda tiden då fungerande ljuskällor fanns överallt, skull jag glatt gå en tvådagarskurs!
I princip så kommer de flesta av nuvarande mätare bytas enligt principen AMS, det vill säga att samliga ledare antas ha full obortbrytbar driftspänning, det ska därför isoleras kopplas och sättas dukar.

Detta har att göra med alla potentiella spännibgskälllor, tjuvkopplingar mm. som idag finns i var hens hem. Överdrivet? Ja, kanske, om du frågar mig. Men tanken är att även en dressrrad schimpans ska kunna klara det oavsett förutsättningar. Många ledare som inte var av plast byttes nog förra mätarbytet men det finns en hel del av detta kvar i landet och då kommer vi exempelvis till den situation @Tommi B pratar om, är då instruktionen att backa är frågan då det blir helt nya avgränsningar för detta AMS-arbete och riktiga proffs får kallas in?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.