Jeanette Stålstedt Jeanette Stålstedt skrev:
Det kan man välja själv. Sporer sprids lätt i luften till olika delar av huset. Det rekommenderas en yta på 25cm2 och damm som är 2-4 månader gammalt.
Tack. Då får jag vänta. Har besvär med yrsel, huvudvärk, illamående, nyser, klåda på kroppen, nu har jag halsont också, mår inte alls bra.. Snart gått igenom hela registret av anledningar för detta:( Blivit värre sakta sen jag flyttade in. Anticimex var hemma och gjorde mätningar, sen fick jag inte ta del av nåt svar... :(
 
P Pettokar skrev:
Hej!
Hur kan man mäta om man har Mögel i luften i ett hus?
//Pernilla
Hej! Idag finns det endast en ackrediterad metod och det är helt enkelt att man tar ett materialprov och skickar för labbanalys. Materialprovet tas genom att antingen ta bort en bit trä där man tror man har mögel eller gör ett tejpprov. På jobbet skickar vi våra provet till RiSE. Det finns en del snabbmetoder tillgängliga också, men vi testade dessa i ett forskningsprojekt (rapporten finns på SBUF:s hemsida) men ingen av de metoderna var tillförlitliga tyvärr. Så ta ett prov och skicka för laboratorieanalys rekommenderar jag. Kostar cirka 2000 kr.
 
  • Gilla
Nisv och 1 till
  • Laddar…
L LindaCu skrev:
Hej! Idag finns det endast en ackrediterad metod och det är helt enkelt att man tar ett materialprov och skickar för labbanalys. Materialprovet tas genom att antingen ta bort en bit trä där man tror man har mögel eller gör ett tejpprov. På jobbet skickar vi våra provet till RiSE. Det finns en del snabbmetoder tillgängliga också, men vi testade dessa i ett forskningsprojekt (rapporten finns på SBUF:s hemsida) men ingen av de metoderna var tillförlitliga tyvärr. Så ta ett prov och skicka för laboratorieanalys rekommenderar jag. Kostar cirka 2000 kr.
Hur gör man om man inte har några visuella bevis på mögel?
Jag har massa hälsosymptom där jag misstänker mögel men kan inte se något mögel någonstans.
 
MrJay
F Fundersam99 skrev:
Hur gör man om man inte har några visuella bevis på mögel?
Jag har massa hälsosymptom där jag misstänker mögel men kan inte se något mögel någonstans.
Köp ett mögeltest, finns på https://mögel-test.se/mogel/
 
MrJay MrJay skrev:
Köp ett mögeltest, finns på [länk]
Ganska ska stor skillnad i pris på det provet och det som ALS gör, undra om det billiga fungerar?
 
MrJay
F Fundersam99 skrev:
Ganska ska stor skillnad i pris på det provet och det som ALS gör, undra om det billiga fungerar?
Testa du, jag vet inte. Jag hade inte snålat iaf.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.