S
Klart det blir undertryck i överdelen när du har fläktar på , finns det då inget intag uppe så kommer luften från källaren upp genom trapphuset
Men troligtvis går den runt och ut i köket när fläkten går
Det med att öppna fönster på glänt , då drar det in där och blir svalare i det rummet vid minus ute , kallt drag inte bra , det medför att en del personer blir påverkade av det i sämre riktning .
Normalt ska det vara tilluft i sovrum och ut i bad och kök , var sitter ventilerna för självdrag som du säger
Nu vet jag inte hur det ser ut på vinden , om det ligger några ventrör där eller inte , som
Henke Benke skrev det måste finnas möjlighet för luft att gå runt på ett bra sätt
Men att på distans säga något är i princip omöjligt , det som kan vara en utväg för att komma till
rätta med hur ventilationen är i ditt hus , är att kontakta någon ventilationsfirma som kan utvärdera vad som finns samt ev åtgärd
 
  • Gilla
Ernfrid
  • Laddar…
S skutten11 skrev:
Klart det blir undertryck i överdelen när du har fläktar på , finns det då inget intag uppe så kommer luften från källaren upp genom trapphuset
Men troligtvis går den runt och ut i köket när fläkten går
Det med att öppna fönster på glänt , då drar det in där och blir svalare i det rummet vid minus ute , kallt drag inte bra , det medför att en del personer blir påverkade av det i sämre riktning .
Normalt ska det vara tilluft i sovrum och ut i bad och kök , var sitter ventilerna för självdrag som du säger
Nu vet jag inte hur det ser ut på vinden , om det ligger några ventrör där eller inte , som
Henke Benke skrev det måste finnas möjlighet för luft att gå runt på ett bra sätt
Men att på distans säga något är i princip omöjligt , det som kan vara en utväg för att komma till
rätta med hur ventilationen är i ditt hus , är att kontakta någon ventilationsfirma som kan utvärdera vad som finns samt ev åtgärd
Det enda ventilationsrör på vinden är till köksfläkten.

I dagsläget finns ingen tilluft i sovrum eller vardagsrum.

Ja jag börjar överväga att ta hit någon som kan ventilation.
 
Redigerat:
  • Gilla
skutten11
  • Laddar…
Jag funderar på att anlita http://www.anozona.biz/ för test, de verkar seriösa men är det verkar vara ont om referenser på dessa typer av företag?
 
  • Gilla
Ernfrid
  • Laddar…
BirgitS
E frosten skrev:
Jag har problem med andningsvägar och vill utesluta att huset skulle vara en orsak. Är dessa tester tillförlitliga? Vilka företag rekommenderas?

Jag har beställt en luftrenare, mest för att se om det blir någon skillnad.
Så här års är det stor risk att den mycket torra inomhusluften ställer med problem i ögon och andningsvägar.
 
  • Gilla
Ernfrid
  • Laddar…
Se till att alltid lämna dörren på glänt till badrummet. Men även till övriga rum.

Om du vet om att är känslig för luften så skulle jag absolut rekommendera dig att installera ftx. Det kostar några kronor men det är värt det. Jag har FTX och jag är väldigt nöjd!

När det gäller den hemsidan du hänvisar till så är jag allergisk mot en sida som har .biz som toppdomän.
Men det är mina fördomar bara. Ring och prata med dem. Då märker man hur seriösa de är (förhoppningsvis)
 
  • Gilla
Ernfrid
  • Laddar…
Hejsan

Vi känner inga skumma dofter eller dylikt men skulle ändå vilja mäta vår luft då vi inbillar oss att vi blir trötta hemma?

Antingen luften eller så är vi påväg in i väggen
 
BirgitS
Flippegubben Flippegubben skrev:
Hejsan
Vi känner inga skumma dofter eller dylikt men skulle ändå vilja mäta vår luft då vi inbillar oss att vi blir trötta hemma?

Antingen luften eller så är vi påväg in i väggen
Vet ju inte var du bor men det börjar ju gå bra att fönstren öppna en del så att luften inne blir utvädrad.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Vet ju inte var du bor men det börjar ju gå bra att fönstren öppna en del så att luften inne blir utvädrad.
Ja precis som förr men tycker man glömmer sånt, vi har två frånluftsfläktar och lite tilluftsventiler.
 
BirgitS
Flippegubben Flippegubben skrev:
Ja precis som förr men tycker man glömmer sånt, vi har två frånluftsfläktar och lite tilluftsventiler.
Vet du om de två frånluftsfläktarna ger tillräckligt luftflöde enligt de normer som finns?
 
E Ernfrid skrev:
Hej!

Jag skulle vilja mäta inomhusluft för att se om det finns några allergener (mögel?) i huset, tex mögel i luften. Radon har jag redan mätt.

Jag har problem med andningsvägar och vill utesluta att huset skulle vara en orsak. Är dessa tester tillförlitliga? Vilka företag rekommenderas?

Jag har beställt en luftrenare, mest för att se om det blir någon skillnad.

Vad har du för typ av hus och när är huset byggt?
Det finns bra metoder och sätt att mäta, dock kostar det oftast runt ca 12.000kr+.
Problemet kan vara om du är mer känslig än någon annan, så svårt att tolka sådana prover om det inte avviker kraftigt (har jag läst)
 
E Ernfrid skrev:
Det är självdrag, jag har funderat på FTX men lite väl dyr chansning. Det finns ingen ventilation i rummen i princip, har tagit bort tätningslister i överkant på fönster.

Tegelhus från - 71. Jag kanske ska börja med att montera ventiler i fönster? Jag kör med mekanisk fläkt i badrummet och har på köksfläkten dygnet runt, även öppnat fönster på glänt bara för att testa.
Platta på mark?
Källare?
Tryckimpregnerat virke? kloranisoler?
Linoleummatta?
Limmad plastmatta på betong?
Ventilation är viktigt men emissionerna har sitt ursprung från något eller några material eller aktiviteter i bostaden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.