Mikael_L
Det är som med vad som helst, man måste sätta sig in i det och helst greja lite för att både förstå och komma ihåg.
Man kan givetvis inte lära sig allt, så det får bli att selektera och välja det som känns viktigt.

Jag meckar med bilar och elektronik, men har ingen aning om smartphones, placera i aktier eller metallurgi.
Så jag skickar sällan en bil på verkstad, men andra gör för att dom valt att lära sig annat.
 
  • Gilla
Ingper
  • Laddar…
Du skall inte köpa en universalladdare för det ändamålet. En DEFA-laddare som bara är att plugga in på kabeln under huven kostar strax under tusenlappen om jag inte minns fel. Visst, dyrare än många laddare men otroligt smidigt (och känns mer seriöst).

Som AndersS säger är den höga strömförbrukningen i kombination med kort tid att ladda ett allt större problem med moderna bilar. Min Audi drar t ex 23A bara jag vrider på tändningen. Restvärme/parkeringsvärmefunktioner som jag använder flitigt denna årstid vid korta ärenden ur bilen drar också. Efter att jag kompletterat motorvärmarinstallationen med en liten laddare enligt ovan så får batteriet lite laddning varje dag vid stolpen, och alla problem med batterikrämen är bortblåsta.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Jag är inte särskilt rik, dessutom är jag snål. Jag är ganska händig kring bilar och åker raggarbil på sommaren. Lägger helst pengarna där eller på huset/familjen. Och jag gillar gamla bilar, därför åker jag Amazon för en krona milen inkl allt utom bensin. Naturligtvis köper jag inte nytt batteri, utan harvar på med något gammalt överblivet. På vintern kan det vara lite jobbigt, men en liten billig 4A laddare som går samtidigt med motorvärmaren är mumma för ett trött batteri.
 
Det finns belastningstestare.. Kompisen med verkstad har en sån. Tar 15 SEK att kolla om batteriet är ngt att ha. Kolla med ngn verkstad nära dig.

Jag brukar annars åka till skroten och köpa batteri, 200kr för ett batteri med bra kräm i och några månaders garanti tycker jag är bra!
 
Mikael_L
Båda är bra för att kolla startström (CCA). Däremot kommer man inte åt att mäta försämrad kapacitet (Ah-tal) med dessa typer av mätare. Dock säger oftast strömtestet en hel del.
 
Nej så ser den inte. Betydligt grövre kablar, två klämmer för strömförsörjning till apparaten sen två pinnar man trycker på batteriet hårt för att testa. Det är rejält med ström som rusar genom maskinen och spänningen får inte gå underv9 volt under testperioden.
 
O
Lite OT när det gäller nya bilar så verkar dessa dra en hel del batteri när dessa är avstängda... PGA all elektronik.
Helt nya Skoda bör man lossa ena baterikontakten för att inte batteriet skall dras ur när dessa står uppställda.
Vad säger man... sanslöst...
 
Åhnej, det var väl ändå väldigt överdrivet? Ingen av dom skodorna jag haft har dragit ur batteriet.
 
Odjuret skrev:
Lite OT när det gäller nya bilar så verkar dessa dra en hel del batteri när dessa är avstängda... PGA all elektronik.
Helt nya Skoda bör man lossa ena baterikontakten för att inte batteriet skall dras ur när dessa står uppställda.
Vad säger man... sanslöst...
Då tror jag det är något fel på bilen, eller att någon extramonterad utrustning ligger felaktigt aktiverad.

Vet att de flesta biltillverkare snarast har väldigt tuffa "standbykrav" för att bilarna skall klara sjötransport till t ex USA och sedan kunna köras av biltransporten för egen maskin. VAG är inget undantag. När jag utvecklade ett instrument för att göra stickprovsmätningar av just standbyströmmen till "en av Sveriges stora biltillverkare" för ett par år sedan handlade det om att batteriet skulle hålla snarare månader snarare än veckor.....
 
Vår VW Golf -97 visar batterispänningen vid start under några ögonblick efter det att man startat motorn. Inte så dumt faktiskt. Kanske även finns på nyare/andra modeller.
 
Jag har en voltmätare som jag kopplar till cigguttaget. Bra info där faktiskt!
Märkte att Offroadaren bara ladda 12 Volt. Ett måste med ny gen mao.
 
Redigerat:
O
Ingper skrev:
Då tror jag det är något fel på bilen, eller att någon extramonterad utrustning ligger felaktigt aktiverad.

Vet att de flesta biltillverkare snarast har väldigt tuffa "standbykrav" för att bilarna skall klara sjötransport till t ex USA och sedan kunna köras av biltransporten för egen maskin. VAG är inget undantag. När jag utvecklade ett instrument för att göra stickprovsmätningar av just standbyströmmen till "en av Sveriges stora biltillverkare" för ett par år sedan handlade det om att batteriet skulle hålla snarare månader snarare än veckor.....
tja... du har säkert rätt... Den situationen jag nämner är väldigt extrem, vi pratar om uppställning för fabriksnya bilar som väntar på transport till återförsäljare. Men jag tänker som vanligt inte ta gift... men där lossade man batteripolen på alla skodor... även vissa volkswagen.... Så just felmonterad extra utrustning får vi verkligen hoppas på att det inte är :) för då skulle Skoda fabriken klanta sig väldigt mycket....
Den förklaringen jag fick var just det med att all elektronik drar ut batteriet....
Å andra sidan kan det vara så att bilarna står så pass länge så att batteriet laddar ur av den anledningen... och då lite lättare på skodan...
 
Hmm spänningen över ett batteri säger inte allt om batteriets status, batteriprovarna ovan med grova kabar är inget annat än ett belastningsmotstånd med spänningsmätare, de säger lite mer, dvs om batteriet är kapabelt att lämna ström samtidigt med spänning. En blyack, degenererar med tiden, dvs den blir sämre på att lagra och hålla laddning, samt blir sämre på att ge spänning under belastning (den degenererar kemiskt med beläggningar på battericellerna mm) . Om en blyack är laddad eller ej mäter man dessutom bäst genom att mäta "densiteten" på "batterisyran" med en refraktometer.. Inte hur bra den är utan hur laddad den är i förhållande till sin förmåga...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.