Tveksamt rätt forum men det är åtminstone el....

Går det rätta sig efter det som anges på denna sidan?
http://www.toyotaclubsweden.com/wiki/index.php?title=Bilbatteri
Tänker närmast på:

[h=2]Kapacitetstabell[/h] Koppla loss batteriet och mät batteriet spänning efter det stått minst 3 timmar och stabiliserat sig.
VoltKapacitet
11,920%
12,0010%
12,0820%
12,1630%
12,2440%
12,3250%
12,4060%
12,4870%
12,5680%
12,6490%
12,72100%

Mäter en billighetsmultimeter ens så noggrant?
Rätt liten skillnad mellan tex 50 och 100% tycker jag.

Och i vilket läge ska jag ställa den om jag ska prova?
Inte exakt en sådan här jag har men den ser funktionsmässigt likadan ut:

57020lg.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och behöver jag koppla bort batteriet?
Lättare att låta bli menar jag.
Vill mest ha en indikation på om det är dags att byta batteri eller om det är något fel med laddningen av det.
 
  • Gilla
Daniel_elab
  • Laddar…
Du skall vrida ratten motsols till 20.
 
Antar att det betyder upp till 20 volt likström?
Har aldrig någonsin hittat nån vettig manual till en sån här manick, inte för dummies som mig.
Vet vad man vill mäta och hur så är det förstås självklart men gör man inte det så kanske man inte ska ge sig på det? :p

Tackar förresten.

Och vad får jag fram i displayen för något värde då?
Inte bilen närvarande just nu.
Är det volt jag får fram där?
 
Korrekt, upp till 20v likström.

Om du mäter så får du ett värde som du kan jämföra med tabellen ovan alltså batterispänningen i volt.
 
Till att börja med är tabellen bara relevant för ett 12V blybatteri i vila. Det sistnämnda innebär att inget får ha laddats i eller ur batteriet på 24h (det står 3h i det du klippt ut, men det är för kort tid). Inte ens en innerbelysning tänd inom i alla fall de senaste timmarna. Urkopplat batteri helt enkelt. Men då kan det ge en vink om batteriets laddtillstånd - om det är i övrigt friskt (se nedan).

Sedan är det precis som du skriver är det inga stora skillnader. Därför gäller det att mäta med ett instrument som verkligen är kalibrerat och noggrannt. Tänk på att även om en noggrannhet på 1-2% låter bra (vanligt värde på billigare multimetrar) motsvarar detta upp till 12x0,02=0,24V felvisning.

Batteriet kan även visa ett högt laddtillstånd när man spänningsmäter men ha tappat i kapacitet. Alltså att det efter en fulladdning inte håller alls lika länge som när det var nytt. Likaså kan det ha sulfaterat eller på annat sätt fått högre s.k. inre resistans, vilket gör att det inte orkar lämna så hög ström som förr - trots att det är fulladdat. Dra runt en startmotor kräver t ex väldigt hög ström. Ofta är ett batteri som börjar gå ner sig drabbat av en kombination av dessa.

Att kontrollera om ett blybatteri är helt friskt elelr hur laddat det är, är alltså inte helt lätt. Strömtest och mätning av syravikt för att kolla allmänna tillståndet + hur laddat det är (mätare finns på biltillbehörsbutiken) är ett snabbare sätt att kolla för att slippa vänta ut "vilotiden" :rolleyes:
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Som jag misstänkte så var det inte helt lätt då alltså.
Tackar för ett uttömmande svar Ingper (y)

Med andra ord så blir jag inte ett dugg klokare genom att se duktig ut hängande över motorrummet med multimetern på ett inkopplat batteri?
Förutom att tant kanske blir imponerad (tveksamt) så blir slutresultatet mest att jag frusit om fingrarna.

Lutar åt ett nytt batteri eller ännu hellre vänta in plusgraderna då ett nytt batteri motsvarar 10% av bilens inköpspris och där är snart lagt 100% på annat oviktigt som framvagnsdetaljer och annat tråkigt.
 
Eller så skaffar du dig en bra laddare, genom att ladda batteriet några gånger/år, speciellt vintertid förlänger du i de flesta fall batteriets livslängd samt säkerställer att bilen startar en riktigt kall morgon.
* när det blir kallt ute så sjunker batteriets kapacitet så beroende av temperatur kan du hamna så långt ned som 50-60% av dess angivna kapacitet.
* om du vintertid oftast kör korta sträckor kanske inte batteriet hinner laddas upp tillräckligt, vilket resulterar i att man åker runt med dåligt laddat batteri. Effekten av detta är inte enbart problem att starta bilen, men också att ett i övrigt friskt batteri börjar sulfatera vilken på sikt förstör batteriet, dvs kort livslängd.

Så skaffa gärna en laddare som även har rekonditioneringsfunktion och testar av batteriet, så får du en bil som startar i kyla och förlänger batteriets livslängden avsevärt.
 
Blindnit skrev:
Med andra ord så blir jag inte ett dugg klokare genom att se duktig ut hängande över motorrummet med multimetern på ett inkopplat batteri?
Jo, visst kan man bli klokare ! Men det är så många faktorer att väga in i resultatet man mäter, så det krävs rätt mycket mätande innan man skall kunna göra tolkningar av mätresultatet. Och ibland blir man inte riktigt klok på det ändå...

Det AndersS påpekar är också sunt. Ett blybatteri som en gång blivit rejält urladdat är märkt för livet. I synnerhet om det fått stå dåligt laddat ett tag. Dessutom - vilket många glömmer - fryser ett urladdat blybatteri redan vid 5-6 minusgrader.
 
Kan bara hålla med AndersS, en bra laddare är underskattat. Jag har en sommarbil som jag brukar vara dålig med att ta bort batteriet på vintern, så det är stendött på våren. Men varje gång har min Ctek mxs 5.0 lyckats rekonditionera upp batteriet till bra status. Sen känns det bra för miljön också att slippa köpa nytt batteri.
 
Kan man påstå att ett batteri är urladdat när till och med trippmätaren blir nollställd?
Passat -99:a
Hänt 2 gånger i år.
En gång i 20 minus och en gång idag med runt 10 eller så(var inte hemma då).

Det där som AndersS nämner med korta sträckor är precis så bilen som regel används.

Nåja, tackar för visat intresse alla inblandade (y)

Känns som det blir till att invänta vår och besiktning innan batteriets vidare öden blir bestämda :)
800:- kronor ström blir många laddningar :)

Lite off-topic men ändå inte:
Har någon uppfunnit en laddare som man pluggar in i cigtändaruttaget (lyckliga äro de som får röka i sina bilar....) och laddar baklänges så att säga än?
Hade fungerat perfekt ihop med motorvärmare och mitt nyinstallerade motorvärmaruttag på huset, eller ja elluttag till motorvärmare med strömbrytare på bra ställe och uttag på annat.
Givetvis hempulat och bra :)
 
Mikael_L
pelle242 skrev:
Korrekt, upp till 20v likström.

Om du mäter så får du ett värde som du kan jämföra med tabellen ovan alltså batterispänningen i volt.
Hrmmm, 20V likspänning.
Ström mäter man med en annan inställning och mätsladdarna i andra hål.
(Och mäta ström rätt över batteripolerna med en multimeter kan man INTE göra. I bästa fall går säkringen i multimetern, i lite sämre fall går den sönder, och i sämsta fall exploderar den i dina händer.)
 
Blindnit skrev:
Lite off-topic men ändå inte:
Har någon uppfunnit en laddare som man pluggar in i cigtändaruttaget (lyckliga äro de som får röka i sina bilar....) och laddar baklänges så att säga än?
Hade fungerat perfekt ihop med motorvärmare och mitt nyinstallerade motorvärmaruttag på huset, eller ja elluttag till motorvärmare med strömbrytare på bra ställe och uttag på annat.
Givetvis hempulat och bra :)
Jo det finns! Vill minnas att jula saluför black & decker som är konstruerad just så. Om den har recondfunktion låter jag vara osagt.

//gm
 
Jopp, kan nog vara låg spänning som nollar.

Lite off topic; Många tycker att det är konstigt att det uppstår problem med nya bilar med urladdade batterier, kort livslängd på batteri, etc. Jag skulle vilja vända på det och säga att det kanske är mera naturligt.
Nya bilar har många fler elförbrukare och många tolkar dessutom underhållsfria batterier som att de bara ska fungera. Det underhållsfria är att de numera är slutna och inte kräver påfyllning av destillerat vatten. Däremot pga eller tack vare, välj själva, så har behovet av underhållsladdning ökat då våra bilar konsumerar mera elenergi.
Så mycket korta körningar vintertid, med bränslevärmare, elsitsar både fram och bak, uppvärmda rutor/backspeglar, etc, kräver att batteriet får lite extra laddning några gånger under vinterhalvåret för att må bra och "leva ett långt liv".
 
Mikael_L
Blindnit skrev:
Lite off-topic men ändå inte:
Har någon uppfunnit en laddare som man pluggar in i cigtändaruttaget (lyckliga äro de som får röka i sina bilar....) och laddar baklänges så att säga än?
Ja, till den biltemaladdare jag nyss köpte:
http://biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batteriverktyg-och-tillbehor/Batteriladdare-612-V-4-A-37744/
...så följer det med en cigarettändarpropp så man ladda via ciggtändaruttaget.
Men det kräver å sin sida att ciggtändaruttaget alltid är inkopplat, dvs inte som i min bil, och min förra, och min förförra... att det är ström först med påvriden tändnyckel (radioläget på nuvarande och förra).
 
Mikael_L skrev:
Hrmmm, 20V likspänning.
Ström mäter man med en annan inställning och mätsladdarna i andra hål.
(Och mäta ström rätt över batteripolerna med en multimeter kan man INTE göra. I bästa fall går säkringen i multimetern, i lite sämre fall går den sönder, och i sämsta fall exploderar den i dina händer.)
Det är ju det sånt här som rör till det för såna som mig.
Hur fasen ska man kunna hålla reda på alla termer?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.