Snailman
Demmpa skrev:
På bilderna i inlägg 13, var är WC/dusch och klädkammare?

Vilken höjd över betongplattan var fördelaren på sista bilden i inlägg 13 och vilken höjd över golvet är fördelaren idag samt ungefär hur tjock är golvet?

Från vilket håll WC/klk var det tänkt att man skulle komma åt fördelaren? Har det ändrats under resans gång?
Om jag ska tolka bilden så är klädkammaren på den sida där alla slangarna går till fördelaren, och på andra sidan är WC/D Så min fråga är om bilderna i inlägg ett på fördelaren är tagna från klädkammaren eller från WC/D?

Bilderna i inlägg 13 ser ut att vara tänkta att kunna serva fördelaren från WC/D inte från klädkammaren.

Kollat på lite bilder på termotecs fördelare, de verkar ha termostaterna på fördelarröret närmast golvet. inte som det här är gjort alltså. termostatfördelaren har blått vred antar det betyder att det är returen som kopplas dit, det är ett rött vred på andra fördelaren som då bör vara tillopp.

Alltså bör rören som har en pil på sig på ritningen om man följer pilens riktning gå till fördelaren med rött handtag. (inte till den med termostaterna) blir fördelarröret utan termostat varmare än det utan när du kör med värmen?
 
Redigerat:
Snailman skrev:
Du behöver lägga upp en bild på mera av golvvärmeritningen för att det ska gå att bedöma om det är rätt eller ej.

Termostaterna ska sitta på returledningen.

På ritningen så finns en stor fylld pil som visar i vilken riktning vattnet ska pumpas, så i den ända som pilens spets pekar mot ska returen finnas (termostaterna) och i pilens breda ända ska tilloppet finnas.

känns lite som att väggen blev på andra sidan av fördelaren mot vad de tänkte när de höll på med grunden, är nog därför de fått vända på hållarna Så eventuellt kan allt vara rätt bortsett från att väggen är på fel sida om fördelaren typ.

En del av det ovan är jag inte riktigt säker på, när jag kollar på bilder på nätet så ser jag att ibland sitter termostaterna överst och ibland underst, trodde det alltid var lika?

vattnet ska i alla fall cirkulera i pilens riktning och inte åt motsatt håll, så det är det viktigaste, så kan du även ta reda på om tilloppet är från fördelaren med termostaterna eller från den andra?
Här är hela schemat
 
  • Hand håller upp ett öppnat ritningshäfte med en detaljerad husplan, inkluderande rum och mått.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Snailman skrev:
Om jag ska tolka bilden så är klädkammaren på den sida där alla slangarna går till fördelaren, och på andra sidan är WC/D Så min fråga är om bilderna i inlägg ett på fördelaren är tagna från klädkammaren eller från WC/D?

Bilderna i inlägg 13 ser ut att vara tänkta att kunna serva fördelaren från WC/D inte från klädkammaren.

Kollat på lite bilder på termotecs fördelare, de verkar ha termostaterna på fördelarröret närmast golvet. inte som det här är gjort alltså. termostatfördelaren har blått vred antar det betyder att det är returen som kopplas dit, det är ett rött vred på andra fördelaren som då bör vara tillopp.

Alltså bör rören som har en pil på sig på ritningen om man följer pilens riktning gå till fördelaren med rött handtag. (inte till den med termostaterna) blir fördelarröret utan termostat varmare än det utan när du kör med värmen?
Svårt att känna skillnad då ställdonen är elektiska, dvs de måste ha ström för att vara öppna och värmer upp både sig själva och metallröret de sitter på. Klädkammaren är till vänster i de tre första bilderna och bakom i den sista.

Bilderna i inlägg ett är tagna från Klädkammaren, så den servar där ifrån idag. Tittar man på ritningen så ser det ut som att det var tänkt så också.
 
Snailman
Ok, i inlägg 13 med bilderna på grunden, så är den monterad för att servas från wc delen, så de har ändrat sida på byglarna som håller fördelarna jämfört med inlägg 13. Jag tror att man inte alls vill ha en lucka i ett kaklat badrum om man kan slippa, däremot är det möjligt att man har dragit skvallerröret från kapslingen runt fördelaren dit så om den läcker så rinner det ut på wc golvet? Så därför har man inte gjort som man 'tänkt' från början utan satt luckan i klädkammaren istället.

Ska kolla lite mera i kväll, men efter en hastig titt, så får jag det till att ställdonen sitter på returen och när jag tittar på en ritning jag har på en warmia fördelare så sitter ställdonen på den på returledningarna.

Så jag tror just nu att det är rätt kopplat, men ser knasigt ut på grund av att de bytt servicesida under resans gång.

Edit här är en bild från thermotec http://www.thermotech.se/Golvvaerme/Foerdelare/Golvvaermefoerdelare

där sitter det blå handtaget på ställdonen.Du har också det blå handtaget på dina ställdon.

Svarta plastbaljan som syns på grundbilderna är för thermotecs infällnadsskåp, och har ett rör neråt avsett för läckageindikering, så det leder nog ut på nåt golv någonstans.
 
Redigerat:
  • Gilla
Byggglädje och 1 till
  • Laddar…
Snailman
Kan inte se på bilderna tillräckligt tydligt Den där svarta baljan skymmer för mycket.

Skaffa en ir termometer de är ganska billiga, så kan du mäta temperaturen på de två fördelarna och du kan även mäta golven i ett rum att det är varmast närmast fönstren och kallast längst från fönstren (på samma slinga)
 
Redigerat:
Snailman skrev:
Kan inte se på bilderna tillräckligt tydligt Den där svarta baljan skymmer för mycket.

Skaffa en ir termometer de är ganska billiga, så kan du mäta temperaturen på de två fördelarna och du kan även mäta golven i ett rum att det är varmast närmast fönstren och kallast längst från fönstren (på samma slinga)
Du kan mäta direkt på rören/slangarna som går ut från fördelaren så får du mer exakta mått per sling än om du mäter på fördelaren.
 
Tänk på att IR- mätning på metallytor är opålitligt och blir fel. Lite ogenomskinlig tejp löser problemet. Jag har en tejp som är avsedd till ventilationsändamål som jag har kalibrerat, dvs bestämt emmisionstalet på. Det blev 0,95, vilket är ett bra värde att ställa termometern på för de flesta material vid de aktuella temperaturerna. Undantaget metallytor då. Det blir för mycket reflektion i metallytor, och även glasytor, att man mäter som på en spegel.
 
Tilloppet är den fördelarstock som har injusteringen. D.v.s. den som sitter längst ner hos dig. Returen är den som har ställdonen på sig.
Kolla så att vattnet från VP går till rätt fördelarstock. Öppna alla termostater på max. Känn sedan på golvvärmerören under fördelaren nere vid golvet. Ta ett rör på retur och ett på tillopp på samma slinga. Skillnaden ska du kunna känna med handen. Det ska skilja ca 5-8°. Det enklaste kan vara slingan till badrummet som inte har något ställdon på sig. ( ser ut att saknas ställdon längst till höger).
Tilloppet ska vara varmare än returen.
Är det tvärtom har dom kopplat fel, och det bör åtgärdas innan du gör något annat.

Är det svårt att känna detta kan du även ta ner termostaterna i min. läge och vänta i ca 15 min. Känn sedan igen på golvvärmerören på slingorna som har ställdon på sig. Rören på golvvärmen på returen bör då ha blivit kallare.

Sedan beskriver du att vissa rum är varma vilket tyder på att temperaturen från värmekällan är okej. Problemet kan vara felinjustering av slingorna, för svag pump eller att du har ett mycket högre värmebehov än vad man projekterat för. Det kan även vara så att termostaterna är kopplade till fel slinga. Är så fallet kan en termostat i ett för kallt rum kalla på värme. Är denna då kopplad till fel slinga kommer värmen att stå på full fräs i ett annat rum, vars termostat i sin tur då stänger av värmen i ett annat rum o.s.v.
Att du höjer värmekurvan på VP men inget händer tyder på att du har för dåligt flöde i vissa slingor eller överlag alternativt att det faktiskt avges den effekt som det är beräknat på.
Vilka slingor är det som är kalla? är det de långa slingorna eller är det även korta slingor där tempen är för låg?
Kolla så att varje slinga är injusterade på tilloppsfördelaren efter vad de ska vara. Om du vrider på injusteringsventilen, tänk på att skriva upp hur många varav du har skruvat om du behöver återställa dessa. Är dessa injusterade går vattnet det lättaste hållet. D.v.s. de korta slingorna.
Jag ska försöka skriva lite mer i helgen men hinner inte mer nu.
 
Hej tack för att goda ideer. Jag ställde upp kurvan och känse på rören från pannan när de blev varma. Mycket riktigt blev rören vid ställdonen varma. Alltså den med den blå kranen. Jag har pratat med rörisen som dock har pratat med termotech och tydlugen spelar det ingen roll. Dock trodde de att pumpen var för högt ställd att flöded gick för snabbt. Dvs inte hinner lämna av så mycket värme. Ska leta upp den och prova det. Vi skulle höras på måndag igen.
 
Oj blev rätt osammanhängande, skriver från mobben mellan blöjbyten och pillande på pannan. Hursomhelst så ska jag sänka hastigheten på pumpen. Dock finns det både köldbärarpump och värmebärarpump på pannan men jag antar att det är värmebärarn dom avses.
 
Hmm får nog ta en diskussion till med röris. Inkommande vatten stav är varm nu då framledningstemperaturen är 35C. Men retur staven är i det närmaste kall. Har tyvärr ingen termometer som jag kan mäta med men med så stor tempskillnad tycker jag inte teorin med för högt flöde stämmer. Då borde det vara liten skillnad på temperaturen. Mmmmmm
 
Snailman
Byggglädje skrev:
Hej tack för att goda ideer. Jag ställde upp kurvan och känse på rören från pannan när de blev varma. Mycket riktigt blev rören vid ställdonen varma. Alltså den med den blå kranen. Jag har pratat med rörisen som dock har pratat med termotech och tydlugen spelar det ingen roll. Dock trodde de att pumpen var för högt ställd att flöded gick för snabbt. Dvs inte hinner lämna av så mycket värme. Ska leta upp den och prova det. Vi skulle höras på måndag igen.
Inte säker på vad termotech menade inte spelade någon roll? Men menar de att det inte spelar någon roll åt vilket håll vattnet i en slinga cirkulerar, så stämmer det ej. Det ska gå i pilens riktning på golvvärmeritningen, så att det nyuppvärmda vattnet först värmer närmast ytterväggarna där det är kallast och sedan medans vattnet svalnar av rör sig längre och längre från ytterväggarna.
 
Bra synpunkt. Jag ska ta det röris på måndag.
 
Uppdatering: Jag fick rådet av röris att sänka cirkulationspumpen då han hade fått det rådet av Thermotech. Teorin var att vatten flödade för fort. Jag var rätt skeptisk men provade under helgen. Den var ställ på 2 av en 7 gradig skala så jag ställde den på 1. Det blev ingen skillnad. Min egen teori är att vatten flödar mest genom en slinga då hallgolvet känns i det närmaste varmt och övriga golv kalla. Man har ritat med blyerts på ritningen som sitter inne i skåpet för golvfördelaren. 2 slingor ser inte ut som på original ritningen. Min ide är att då justeringsvärdena på slingorna inte stämmer. En slinga har blivit längre och en kortare. Hur som helst så ska röris komma förbi imorgon och titta på det. Återkommer då.
 
Snailman
Av dina tidigare bilder så syns det att de inte dragit slingan för wc/d och klädkammaren som på ritningen, nämnde inget om det tidigare tror jag. För lite bilder för att kunna bedöma nån annan slinga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.