Hej
Ny på forumet men har följt diskussionerna några år. Hade tänkt vara kortfattad men min fråga kräver en del bakgrundsinfo

Vi har byggt ett nytt hus(nyckelfärdigt). Bott i ett par månader och håller som bäst på att lära känna huset. Växt upp i hus men har i övrigt små förkunskaper. Har i dagarna hållit på och pillat med värmen i huset. Det är bergvärme med vattenburen golvvärme.
Jag har ställt upp samtliga rumstermostater till 30 grader så ställdonen ska vara helt öppna. Jag planerar med andra ord styra värmen med värme kurvan på vp (IVT greenline HE 6). Dock blir värmen ojämn i huset. Det är en enplansvilla. Det skiljer nästan 3 grader mellan varmaste och kallaste rummet. Ventilationen är mekanisk frånluft med inluftventiler i samtliga rum. Jag tittar brett på alla delar i systemet och när jag kommer till golvvärmefördelaren så tycker jag installationen verkar bakvänd. Staven med avluftningsventiler är monterad nedanför bakom staven med ställdon. Jag förstår inte hur man har justerat intjusteringsventilerna eller hur man ska komma åt och avlufta systemet när man löst det så. Vattnet kommer oxå uppifrån vilket känns märkligt men det kanske är ett sätt att lösa det på. Det är inte enligt installation instruktionerna frpn leverantören men vad vet jag. Det är inte katastrofkallt 18-19 grader i kallaste rummet men hur mycket jag än ställer upp värmekurvan blir det inte varmare. Min framledningstemperatur är dör närvarande 29C. Det borde värma upp rummet till mer än 19 grader. Jag har mejlat leverantören av golvvärmefördelaren för att få lite råd men jag tänkte kolla era åsikter innan jag kontaktar Entreprenören. Vi var byggherrar för bygget men har kontrakt med bara en byggare som skötte övriga underentreprenörer.
 
  • Golvvärmefördelare med öppna termostatventiler och ovanligt placerade avluftningsventiler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20161016_214718.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Golvvärmefördelare med synliga rör och ställdon, felaktig installation enligt användarens beskrivning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Installation av golvvärmefördelare med synliga ställdon och avluftningsventiler i ett hem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
För injustering så borde det gå att använda långa verktyg tex hylsnyckelsats med bits å bitshållare.
För luftning antingen "smal" hand eller långt verktyg.
 
De måste h monterat konsolen upp och ned. rören länst frm skall ju vara korta, de bakre skall vara långa.

Jag gissar att någon klantat sig och kapat ett rör för kort, och löst det så här.
 
Ok, då fungerar det kanske som det ska ändå. Hade någon ide om att det var luft i slingan i det kallaste rummet då avluftningen inte var högsta punkten. Jag tog en del foton under byggtiden. Den var i så fall felmonterad redan efter gjutningen. Jag kan kolla med rörisen oxå. Han har varit vettig under byggtiden och fixade sina restpunkter snabbt.
 
Avluftning gör du väl till vänster på ändstycket, inte på fördelarrören?

Håller i övrigt med om att det blivit bakvänt med montaget, av en eller annan anledning.
 
Om du har en IR-termometer kan du ju enkelt kolla hur varm golvytan är i respektive rum. Du kan också kolla vad det är för tempskillnad på tillflöde och frånflöde på varje slinga. Om en slinga har allt för stor tempskillnad på in/ut kan det ju vara så att du behöver öka flödet i i systemet. Man kan ju också använda rumsgivaren för att trimma ned tempen om det är ett enstaka rum som är för varmt. Vi har gjort det så för att ha ett svalt sovrum men ett behagligt badrum. Dock är det ju rekommenderat att man kör med fullt blås så det bör inte göras mer än med enstaka rum.
 
Öka flödet? Drar man upp cirkulations pumpen på volymtanken då? Den är rätt lågt ställd nu. En 2 på 7 siffrig skala. Eller ska man öka genom att öppna justeringsventilen?
 
  • Värmesystem med volymtank, cirkulationspump och justeringsventil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M
Du behöver göra en injustering av systemet för att kunna styra helt med kurvlutning på pumpen. Uponor vet jag har en matris för att göra en grov injustering så man i alla fall hamnar åt rätt håll, sedan får man göra det manuellt genom att strypa slinga för slinga.

Kolla om din leverantör (LK?) har någon sådan matris.

På min fördelare (Uponor) så sitter avluftningen på motsatt sida från tilloppet, där du har en vit plugg (kanske är avluftning?) med skruv.
 
M
När du gör injusteringen så skall termostaterna vara fullt öppna förresten, helst avmonterade för att vara helt säker :)
 
Det är Thermotech som är leverantören och jag har laddad ned injusteringsschema från deras hemsida. Ska bara försöka förstå den 😮
 
  • Diagram över tryckfallsnomogram för injusteringsventiler från Thermotech med flöde och tryckfall samt texter om installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag justerade in min golvvärme genom att öppna alla ventiler.
Lät systemet cirkulera 1dygn.
Mätte temperaturen på returen.
Stängde de ventiler som hade högst temperatur ca 0,5-1 varv
Väntade 1dygn
Stängde de ventiler som hade högst temperatur ca 0,5-1 varv
osv.
repeterade de sista stegen tills retur temperaturen var jämn på alla slingor.

Det tog 5-6dygn och har fungerat sedan dess utan problem.4-5 år sedan.

Sedan reglerar du tempen i tex. sovrummet med termostat där du vill ha lite kallare.

För att lufta använder du elementnyckel på avluftningarna.
Och när jag avluftade slingorna så körde jag cirkulationspumpen på fullfart, stängde alla slungor utom en.
Körde så några timmar och bytte sedan till nästa slinga.
Samt att luften i ditt system borde åka upp i retur slangen och inte stanna i fördelningen.
Det finns ingen annan avluftning närmare VP?

När du gör ändringar på ventilerna så skriv upp hur många varv du öppnar/stänger så att du kan gå tillbaka till orginal inställningarna.
 
  • Gilla
tobbew och 1 till
  • Laddar…
Snailman
Byggglädje skrev:
Ok, då fungerar det kanske som det ska ändå. Hade någon ide om att det var luft i slingan i det kallaste rummet då avluftningen inte var högsta punkten. Jag tog en del foton under byggtiden. Den var i så fall felmonterad redan efter gjutningen. Jag kan kolla med rörisen oxå. Han har varit vettig under byggtiden och fixade sina restpunkter snabbt.
Nja, det är så att normalt drar man golvvärmeröret så att i ett rum med en yttervägg så kommer det varma vattnet först till golvet närmast ytterväggen sedan svalnar vattnet allmer längre in i rummet.

Så man kan inte ändra cirkulationsriktningen på vattnet mot det tänkta, utan att det blir fel.( Typ källare golv vid ytterväggen)

Har du bilder på rören vid golvvärmecentralen före gjutningen så kan man se om om fördelarna sitter fel. Troligen sitter de fel, då man normalt inte drar slangarna så.

När jag tänker efter så sitter ju inte regleringen på främre raden utan på bakre som man brukar, då har man nog bara kapat längden på rören fel.

Edit igen, nej regleringen sitter på främre raden, då cirkulerar nog vattnet åt motsatt håll mot vad det borde.
 
Redigerat:
Det såg ut så här;
Ska prova öppna alla ventiler och köra enligt förslag. Ska kolla med rörisen om han gjorde något. Det enda jag har är ett provtryckningsprotokoll.
Installationsarbete av golvvärme med rör och markeringar på isolerplattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Golvvärmeinstallation under konstruktion med synliga blå rör, mätarenheter och förstärkande armeringsjärn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett radonventilationssystem med öppna ventiler och mätinstrument på en betongyta med vattensamlingar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Golvvärmefördelare och ventiler på en byggarbetsplats med en stege i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Snailman
Du behöver lägga upp en bild på mera av golvvärmeritningen för att det ska gå att bedöma om det är rätt eller ej.

Termostaterna ska sitta på returledningen.

På ritningen så finns en stor fylld pil som visar i vilken riktning vattnet ska pumpas, så i den ända som pilens spets pekar mot ska returen finnas (termostaterna) och i pilens breda ända ska tilloppet finnas.

känns lite som att väggen blev på andra sidan av fördelaren mot vad de tänkte när de höll på med grunden, är nog därför de fått vända på hållarna Så eventuellt kan allt vara rätt bortsett från att väggen är på fel sida om fördelaren typ.

En del av det ovan är jag inte riktigt säker på, när jag kollar på bilder på nätet så ser jag att ibland sitter termostaterna överst och ibland underst, trodde det alltid var lika?

vattnet ska i alla fall cirkulera i pilens riktning och inte åt motsatt håll, så det är det viktigaste, så kan du även ta reda på om tilloppet är från fördelaren med termostaterna eller från den andra?
 
Redigerat:
På bilderna i inlägg 13, var är WC/dusch och klädkammare?

Vilken höjd över betongplattan var fördelaren på sista bilden i inlägg 13 och vilken höjd över golvet är fördelaren idag samt ungefär hur tjock är golvet?

Från vilket håll WC/klk var det tänkt att man skulle komma åt fördelaren? Har det ändrats under resans gång?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.