D Donkaffe skrev:
Har du rening i tunnan ? Mutt spa. Gjorde likadant då ozonisatorn sagt upp sig . mvh a
Mutt spa? Är det så de kallas, de där badtunnorna. :crysmile:
 
  • Haha
  • Gilla
MultiMan och 4 till
  • Laddar…
Ha ha det är ju julafton ! Mitt skulle det givetvis stå.....
 
  • Gilla
lordi och 1 till
  • Laddar…
D Donkaffe skrev:
Har du rening i tunnan ? Mutt spa. Gjorde likadant då ozonisatorn sagt upp sig . mvh a
Hade ozon för några år sedan men den orkade inte heller efter ett halvår utan gick sönder och löste ut jfb då. Kör nu enbart med sandfilter och värmare.

Störigt att min pump/värmare funkar bra under flera timmar och sedan vips jordfelar pumpen eller värmare (vad jag tror iaf). Går ju nästan bara att felsöka med trial and error här känns det som. Uteslutningsmetoden? Sitta och titta på den flera timmar tills den löser ut?
 
Har man mätinstrumenten och kunskapen så går det att övervaka grupperna så att man ser när läckströmmen börjar stiga, men det krävs tid också... Men även utan detta går det också att komma ganska långt med en teori. Det "enklaste" är ju att stänga av samtliga säkringar så att ingenting annat än badtunnan är i drift för att ringa in den som felkälla. Går inte det man man åtminstone föra bok på att JFBn löser X minuter efter att tunnan driftsattes. Nästa steg blir att lista ut varför säkringen till vardagsrummet löser, vilket också kan gå med de uppgifter jag bad om.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Har man mätinstrumenten och kunskapen så går det att övervaka grupperna så att man ser när läckströmmen börjar stiga, men det krävs tid också... Men även utan detta går det också att komma ganska långt med en teori. Det "enklaste" är ju att stänga av samtliga säkringar så att ingenting annat än badtunnan är i drift för att ringa in den som felkälla. Går inte det man man åtminstone föra bok på att JFBn löser X minuter efter att tunnan driftsattes. Nästa steg blir att lista ut varför säkringen till vardagsrummet löser, vilket också kan gå med de uppgifter jag bad om.
Hej och tack!

Låter en bra bit för avancerat för mig för att mäta läckströmmen med mätinstrument. Men som du skriver så måste jag nog föra bok över exakt vilka förbrukare som lastar vardagsrummet och dra slutsatser därifrån.

Säkringen för vardagsrummet säkrar även en kyl/frys och några uttag på övre våning. Men i övrigt inget konstigt anslutet. I uttagen sitter främst nexaprodukter för lampor. Tv och spelkonsol ligger även på denna säkring.

Men en märklig sak som hände igår var att säkringen för vardagsrummet först inte gick att återställa utan löste ut direkt. Efter ett tag gick det dock. Lite spooky

Kan det helt sonika vara säkringen för vardagsrummet som spökar vid ett jordfel?
 
Jo, ska du mäta får du börja med att köpa en läckströmstång och en isolationsmätare som tillsammans lätt kostar över 10,000:-... Till vidare är tunnan en god misstanke som felkälla till jordfelet.

Kyl/frys och en större mängd småelektronik innebär en oren ström med höga toppar som skulle kunna skapa problem vid spänningssättning. Men det är svårt att se ett samband med att JFBn bryter.

Säkringen (dvärgbrytaren) ska inte alls underskattas. Dessa slits med tiden med ändrade egenskaper som följd, inte minst mekaniskt. Den kanske helt enkelt är känsligt för en lilla mekaniska påverkan som sker när JFBn slår ifrån? Då skulle den även lösa vid en liten klapp på elcentralen. Den kanske då löser utan att någonting alls är inkopplat. Det är enkelt att kontrollera och utesluta men då behöver man rota lite i elcentralen, och då lika gärna byta dvärgen som en snabb och enkel åtgärd som kan provas.
 
  • Gilla
wretan
  • Laddar…
Som inlägget ovan hade vi också. Sitter det mycket elektronik, tv, dator, laddare m.m. kan man behöva slå till säkringen ett par gånger innan den håller. Är väll lite kondensatorer m.m. som ska laddas upp. Likaså går säkringen direkt när man återställer jordfelsbrytaren.
 
  • Gilla
wretan
  • Laddar…
Jag hade satt separat jordfelsbrytare på spabadet o samtidigt bytt säkringen till vardagsrummet mot en ny. Antagligen ligger felet i badtunnan men även om man fixar felet i den är det skönt med egen jordfelsbrytare där för framtiden så inget ogjort arbete på det viset.
 
Tack allesammans för mycket bra hjälp att klura ut detta! Jag bugar och bockar!
Alltid tryggt att få mycket input.

Det låter som en bra plan att byta dvärgbrytaren och sätta en separat jfb till baljan och därefter börja få ordning på själva baljan i en egen krets. Säkringen löser inte ut när jag knackar på elskåpet (tyvärr).

Byta i elskåpet är dock utanför min nivå vad jag kan och får göra så jag får ta till elektrikern efter helgen till detta.

Fortsatt god jul till er alla!
 
  • Gilla
Tallguy196
  • Laddar…
Att sätta en separat JFB på allt utomhus (inte bara tunnan) är en naturlig sektionering som förhindrar att hela huset blir svart. Jag ser det dock inte som en lösning på detta problem, det vore dumdristigt. Det finns dels ett jordfel någonstans som behöver hittas och åtgärdas, och dels ett fel som outgrundligt påverkar säkringen för en viss grupp, kanske en intermittent kortslutning som man också vill finna och åtgärda. Det kan möjligen vara svårt att hitta en elfirma med de kunskaper och instrument som behövs som kan hitta grundorsaken och inte bara försöker dölja symptomen av den.
 
Mikael_L
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
börja med att köpa en läckströmstång och en isolationsmätare som tillsammans lätt kostar över 10,000:-... Till vidare är tunnan en god misstanke som felkälla till jordfelet.
Nja, UNI-T UT611B,
https://www.elfa.se/sv/stroemtang-uni-ut211b/p/30059443
https://www.ebay.com/p/664167394

plus
UNI-T UT526
https://www.tme.eu/se/details/ut526/isolationsresistansmatare/uni-t/
https://www.ebay.com/itm/UNI-T-UT526-Electrical-Insulation-Tester-1000V-500M-RCD-Test-Continuity-VAC-DC/223610116423

Tror jag kan räcka i instrumentparken för att komma i land med det här.
Dyrare instrument lär i alla fall knappast öka graden av success.
 
Fick mysteriet nån lösning?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.