Har felet kommit plötsligt eller i samband med något arbete på anläggningen?
 
Säkert nåt gammalt kronuttag nån har anslutit alla sladdar till, inklusive skyddsjorden, och du har vridit stickproppen ett steg så lampan drivs mellan fas och jord...

Lägg upp lite bilder på grejerna.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
useless useless skrev:
Säkert nåt gammalt kronuttag nån har anslutit alla sladdar till, inklusive skyddsjorden, och du har vridit stickproppen ett steg så lampan drivs mellan fas och jord...

Lägg upp lite bilder på grejerna.
Finns endast fas/nolla i takuttaget.
 
Usless: Det är en möjlig orsak. Men det är knappast säkert.
 
Redigerat:
I så fall är nollan hopkopplad med eller nallad från skyddsjorden nånstans på vägen.
 
  • Gilla
avh67f och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
I så fall är nollan hopkopplad med eller nallad från skyddsjorden nånstans på vägen.
Det får jag kolla när jag kommer hem. Det jag vet är att vid tillbyggnad av huset på 90-talet byttes centralen ut samt JFB tillkom. Den äldre delen av huset har utanpåliggande el (gammal sommarstuga) och den nyare rör i väggar. All el i huset verkar inte omfattas av JFB då en hel del saker fortfarande fungerar efter den löst.
 
Om felet plötsligt dykt upp kan det inte handla om en förväxling. När dök felet upp?
 
D Daniel 109 skrev:
Om felet plötsligt dykt upp kan det inte handla om en förväxling. När dök felet upp?
Svårt att säga. Jag har ärvt huset efter mina föräldrar. Jag har renoverat rum för rum och är nu på det sista. Det satt som sagt en takplafond där som oxå fimpade JFB. Jag trodde helt enkelt att det var något fel på den. Har ett svagt minne av att mamma sa att "det är något fel på den lampan". Men när lampupphänget betedde sig likadant förstod jag att det var något annat. Centralen sitter i detta rum och kabeln som kommer från centralen till kulodosan är kort och lätt att följa. Kulodosan matar detta takuttag, samt att en kabel försvinner iväg, vet inte vart den går. Det finns jord i kulodosan, jorden kommer från centralen, men den stannar i kulodosan och går inte med vidare nånstans.
 
Slå av jordfelsbrytaren och mät motståndet mellan nollan i lamupttaget och skyddsjord på nåt lämpligt ställe i närheten.

Är det fortfarande kontakt så är jord och nolla ihopkoppade nånstans eller så är nollan felaktigt dragen förbi jordfelsbrytaren. Men i det senare fallet borde man märka det så fort nåt kopplas in i något uttag som matas samma väg. Så troligen ligger felet nånstans i närheten av lamputtaget.
 
  • Gilla
avh67f och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Slå av jordfelsbrytaren och mät motståndet mellan nollan i lamupttaget och skyddsjord på nåt lämpligt ställe i närheten.

Är det fortfarande kontakt så är jord och nolla ihopkoppade nånstans eller så är nollan felaktigt dragen förbi jordfelsbrytaren. Men i det senare fallet borde man märka det så fort nåt kopplas in i något uttag som matas samma väg. Så troligen ligger felet nånstans i närheten av lamputtaget.
Nu är jag på jobbet så jag har inte centralen framför mig..men om jag minns rätt så är det blandat jord och nolla på någon av skenorna.
 
Nästan garanterat något fel på själva lampan, alltså inte glödlampan. Någonting i kontakten, eller "sockerbiten" där kablarna är anslutna. Men prova att koppla in en annan lampa (inte glödlampa), och se om problemet kvarstår.
 
Varför inte bara göra om allt om centralen ändå är i samma rum - då kan du ju bli av med utanpåliggande kulo osv.
 
A AG A skrev:
Nästan garanterat något fel på själva lampan, alltså inte glödlampan. Någonting i kontakten, eller "sockerbiten" där kablarna är anslutna. Men prova att koppla in en annan lampa (inte glödlampa), och se om problemet kvarstår.
Nja, om lampan bara är ansluten till fas och nolla (ingen skyddsjord) kan den inte lösa jordfelsbrytaren därför att om det är kontakt mellan fas och nolla är det en belastning som vilken som helst.
Då är det säkringens jobb att lösa ut vid överbelastning.
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Varför inte bara göra om allt om centralen ändå är i samma rum - då kan du ju bli av med utanpåliggande kulo osv.
D Dilato skrev:
Nja, om lampan bara är ansluten till fas och nolla (ingen skyddsjord) kan den inte lösa jordfelsbrytaren därför att om det är kontakt mellan fas och nolla är det en belastning som vilken som helst.
Då är det säkringens jobb att lösa ut vid överbelastning.
Ja, jag vet att det inte är fel på varken armatur eller ljuskälla. Jag tror mer som nån annan är inne på att felet ligger någon annan stans. Det märkliga är att kanske en gång på 10 går det att tända utan att JFB löser.
 
H heliac skrev:
Det märkliga är att kanske en gång på 10 går det att tända utan att JFB löser.
Har du en Led-lampa där på några Watt så drar den strax under 30 mA som är gränsen för jordfelsbrytaren. Då kan det räcka med lite extra startström eller vanlig enkel otur för att den ska lösa ut.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.