Min jordfelsbrytare har börjat lösa ut. Den löser ut endast när jag tänder taklampan i ett rum. Jag har kollat uttaget i taket, brytaren på väggen samt en kulodosa som förbinder brytaren med takuttaget och centralen. Allt är ordentligt draget och helt och rent. Har även känt över allt i centralen så det är draget. Har även provat att byta ljuskällan till olika varianter men ingen skillnad. Kan det vara jordfelsbrytaren som behöver bytas? Den är från mitten 90 när huset byggdes till.
 
Koppla in en annan lampa, testa igen.....
 
Har ju redan gjort det som jag skrev...
 
  • Gilla
SuperMarius83
  • Laddar…
du skrev att du bytt ljuskälla. Inte armaturen.
 
Ok, ursäkta min otydlighet. Byt hela lamparmaturen, inte bara ljuskällan.
 
Tippar på att jordfelsbrytaren är hel om den enbart löser ut när du tänder lampan. Har du mätt i lamputtaget?

Vad händer om du belastar vägguttag på samma säkring?
 
useless useless skrev:
du skrev att du bytt ljuskälla. Inte armaturen.
Är inte lampa och ljuskälla samma sak då? Armaturen är ju det som håller ljuskällan på plats.
 
  • Gilla
SuperMarius83
  • Laddar…
H HasselmarkenHampus skrev:
Tippar på att jordfelsbrytaren är hel om den enbart löser ut när du tänder lampan. Har du mätt i lamputtaget?

Vad händer om du belastar vägguttag på samma säkring?
Har kört kompressor/spikpistol kap/girsåg mm i samma rum som går på samma säkring. Inget händer.
 
H heliac skrev:
Är inte lampa och ljuskälla samma sak då? Armaturen är ju det som håller ljuskällan på plats.
En lampa består av en armatur och en ljuskälla.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
H heliac skrev:
Har kört kompressor/spikpistol kap/girsåg mm i samma rum som går på samma säkring. Inget händer.
Dra ur / koppla loss armaturen/lampan (så du bara har ett lamputtag i taket och prova tända. Funkar det då är det armaturen
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
H heliac skrev:
Är inte lampa och ljuskälla samma sak då? Armaturen är ju det som håller ljuskällan på plats.
Ljuskälla är den gemensamma benämningen på glödlampa och de efterkommande tekniker som ersatt glödlampor.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Ok, ursäkta min otydlighet. Byt hela lamparmaturen, inte bara ljuskällan.
Armaturen är ett så kallat "lamupphäng" som hantverkare ofta använder. Endast en kontakt och en E27 sockel med en sladdstump emellan. Den är ok och fungerar i andra rum.
 
Ta bort det som är kopplat i uttaget, då det endast löser när du tänder Armaturen, lampan, ljuskällan. Så är det mest troligt att utrustningen som är kopplat till det som orsakar jordfelet
 
H heliac skrev:
Armaturen är ett så kallat "lamupphäng" som hantverkare ofta använder. Endast en kontakt och en E27 sockel med en sladdstump emellan. Den är ok och fungerar i andra rum.
Ok, den fungerar i andra rum. Fungerar en annan lampa i detta rum? Bort med kontakt, sladdstump och sockel och sätt dit något annat.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
S Snow_Stone skrev:
Ta bort det som är kopplat i uttaget, då det endast löser när du tänder Armaturen, lampan, ljuskällan. Så är det mest troligt att utrustningen som är kopplat till det som orsakar jordfelet
Tar jag ur lampan ur sockeln så kan jag flippa brytaren hur många ggr som helst utan att JFB löser. Det satt en gammal takplafond före jag satte dit lampupphänget, den betedde sig likadant.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.