Har funderat över en sak varje gång man går in här och ser olästa inlägg.

De flesta trådar innehåller ordet "billigast", det är sällan man ser ordet bästa?

Billigaste målaren, billigaste färgen, billigaste elementet osv.

Är det bara jag som försöker hitta bra saker framför billiga? Jag och frugan har normal inkomst så det kan inte vara en klassfråga.
 
RulleBulle skrev:
Har funderat över en sak varje gång man går in här och ser olästa inlägg.

De flesta trådar innehåller ordet "billigast", det är sällan man ser ordet bästa?

Billigaste målaren, billigaste färgen, billigaste elementet osv.

Är det bara jag som försöker hitta bra saker framför billiga? Jag och frugan har normal inkomst så det kan inte vara en klassfråga.
Ännu värre kan jag tycka att det finns en del som tror att man kan få det bästa men betala för det billigaste.....
 
  • Gilla
anthill och 1 till
  • Laddar…
Intressant observation!

Ett stort problem tror jag är att man vill ha så mycket finesser/så bra design att priset blir i högsta laget.
Då försöker man snåla på sådant som inte "syns" = köpa billigt.

Ett kanske dåligt exempel:
Man snokar efter en granitköksbänk för 10.000 i stället för 12.000,
när en laminatbänk för 1.000 fyller precis samma funktion.
 
  • Gilla
RulleBulle
  • Laddar…
Mikael_L
Jag vet inte om jag någon gång läst här om någon som letar efter det "dyraste".

Märkligt må jag säga ... ;)
 
  • Gilla
RulleBulle
  • Laddar…
Jag sa aldrig att man borde fråga efter det dyraste för det är inte säkert att den är bra. Utan varför frågar man inte efter den bästa?
 
Om inte några frågar efter priset skulle alla priser öka! Se dem som vardagshjältar :)
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Jag tycker faktiskt att det är relativt vanligt att det bästa efterfrågas här på forumet, åtminstone det bästa inom något prisintervall eller inom något slags mellanprissegment.

Men kanske mest på verktygsforumet, själv har jag startat en tråd för att finna en bättre trappstege än de billigaste.
Jag såg även en tråd "bästa tätskiktet 2014", rubriken är en rip-off av en tidigare tråd med samma namn men ett tidigare årtal.

Men jag har inte sett trådar där det bästa tapetklistret eller takfärgen eftersöks.
Utan antingen tips på något billigt, eller en allmän fråga om något visst fabrikat är något att ha.
Däremot kommer det allt som oftast inlägg om något billigt skit som ska undvikas och något dyrt som är sååå bra. :)



Men min allmänna känsla är att de flesta som ids ge sig in i detta forum för att leta det billigaste av xxxx vill ha tips på det billigaste men samtidigt användbara, dvs få tips om sånt som fungerar acceptabelt.
Har man inte detta lilla sidokrav på hygglig funktion utan ser 100% till priset så är byggahus inte rätt ställe, då är prisjakt m.fl. siter absolut bäst lämpade. Samt att gå in på butikernas egna hemsidor och helt enkelt jämföra priser.
 
Ordet prisvärd är inte helt ovanligt.
 
Jag tycker mig se ordet billigt oftare än bästs. Det tycks nästan att märkligt att ett vinstdrivade företag faktis försöker göra vinst. 😊
 
RulleBulle skrev:
Jag sa aldrig att man borde fråga efter det dyraste för det är inte säkert att den är bra. Utan varför frågar man inte efter den bästa?
Bäst utifrån vilka förutsättningar? Det är t ex inte särskilt många som egentligen är intresserade av den bästa bilen.
 
Ge några exempel Rulle!! Känner inte igen billigast-frågorna.
 
injonil skrev:
Bäst utifrån vilka förutsättningar? Det är t ex inte särskilt många som egentligen är intresserade av den bästa bilen.
Bäst med bil i tanke så är det tex kvalitet, garantier, förbrukning osv inte billigast däremot så kan den billigaste vara den bästa men det är inte vad folk frågar efter.
 
MathiasS skrev:
Ge några exempel Rulle!! Känner inte igen billigast-frågorna.
En sökning på "billigaste" ger ca 43 400 träffar....;)
 
Jag tycker det är rätt mycket kvalitéts- och prisvärdhetstänk här på forumet. I princip alla som frågar efter det billigaste får rådet att köpa något dyrare som är prisvärt. Billigast-frågorna handlar ofta om tillfälliga lösningar, eller ställs av folk som har begränsad ekonomi.

Själv köper jag hellre billig skit än dyr skit. Det finns ofta en korrelation mellan kvalitét och pris, men långt ifrån alltid.
 
Korvgubbe
Enk Projektet skrev:
En sökning på "billigaste" ger ca 43 400 träffar....;)
Och hur många av dem faller in i mönstret "Jag är inte ute efter det absolut billigaste alternativet utan vill ha något som håller/fungerar"? ;)

Sen ser jag inget fel med att fråga efter det billigaste alternativet, det är som sagt sällan det är det absolut billigaste på marknaden som efterfrågas utan man har en kravspec och vill hitta det billigaste alternativet som uppfyller den. Varför betala mer än man måste?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.