Gutentag!

Min teori verkar ha fallerat. DAMNIT! Bara jaga vidare. Efter att ha kikat på Shadowfire's blogg så fick jag ett sug av att helt enkelt bara ta tag i skiten. Jag börjar riva hallen i vår och tar sedan rum för rum. Nu jävlar!
 
Blöjproblemet är ju enkelt att lösa: grönsakspåsar är mycket billiga, varje blöja knyts in i en sådan och läggs i den lilla pedalhinken, som man sedan tömmer i soptunnan en gång om dagen.
 
  • Gilla
c1rca
  • Laddar…
jzz skrev:
Gutentag!

Min teori verkar ha fallerat. DAMNIT! Bara jaga vidare. Efter att ha kikat på Shadowfire's blogg så fick jag ett sug av att helt enkelt bara ta tag i skiten. Jag börjar riva hallen i vår och tar sedan rum för rum. Nu jävlar!
hahaha, kan jag inspirera till att riva.?!.. :D .. frågan är om det är bra eller dåligt..
nu blir jag nästan sugen på att göra hembesök hos dig och se om jag känner ngn lukt där eller ej...jag kommer fan vara expert på lukter när jag är färdig med detta hus :p
 
  • Gilla
Robin.sch
  • Laddar…
HE HE. Störtskön blogg dude. Jag hade inte direkt gett upp, men din blorre fick mig att inse att det faktiskt förmodligen går att fixa skiten. Nu behöver det väl kanske inte vara så drastiskt eller vara ett problem överhuvudtaget med tanke på att lukten inte alltid är där och var inte där när vi flyttade in i Juni förra året. Det kan vara som så att jag helt enkelt skrämt upp mig själv av allt läsande på nätet. Ignorance is a bliss....

Hur går det hemma hos dig nu då? Är syllbytet gjort? Har det blivit betydligt bättre bara av att renovera slaggkojjan och hallen?

Hojta till nästa gång du är i Stockholm och vill sniffa hus :)
 
Tretex nämdes. Vet du hur det luktar? Har du inte någon vind eller katt vind där det finns synlig tretex som du kan trycka näsan mot?

Vad har du för ventilation?
Jag har installerat FTX. Om jag luktar vid utblåset så känns en lukt som finns i huset. Jag känner den dock inte när jag går in genom dörren. Beror nog på att då blir det en svag övergång till lukten och så är jag van vid den. Har bott länge i huset.
 
Hallå Mich!

Treetexen är det inte. Det är självdrag men jag upplever det som så att det faktiskt fungerar bra.

Updatering. Lukten kommer och går fortfarande och jag har bestämt mig för att ta hjälp. Jag ringde företaget OCAB och surrade med en dude och de ska ha 3900 dineros för en timmas undersökning. Jag är dock rädd att man blir fintad och blir påprackad åtgärder som egentligen inte behövs. Hur fasiken ska jag veta vad som är rätt eller fel? Jag är ju rena guldgruvan för dem. Någon mer som upplever så?
 
jzz skrev:
Hallå Mich!

Treetexen är det inte. Det är självdrag men jag upplever det som så att det faktiskt fungerar bra.

Updatering. Lukten kommer och går fortfarande och jag har bestämt mig för att ta hjälp. Jag ringde företaget OCAB och surrade med en dude och de ska ha 3900 dineros för en timmas undersökning. Jag är dock rädd att man blir fintad och blir påprackad åtgärder som egentligen inte behövs. Hur fasiken ska jag veta vad som är rätt eller fel? Jag är ju rena guldgruvan för dem. Någon mer som upplever så?
Det finns flera fällor där - vad är det för företag? vad är de inriktade på? säljer de något osv?
 
Hej Jzz,
Jag har samma problem. Det är väldigt få som känner denna märkliga lukt som jag känner.
Fast det är inte utanför mitt hem. Detta är utanför daghemmet. Exakt som du beskriver! :(
"Detta luktar dock inte mögel/fukt, snarare asfalt/tjära/avgaser och är enbart ytligt. Inte heller är det den doft jag känner när jag stiger in."
Varje gång jag är där så blir jag väldigt irriterad av lukten. Det luktar något kemiskt och fränt. De flesta jag har frågat känner ingen lukt alls. Jag känner mig som en tjatig idiot som klagar på någon slags fantom-lukt som ej existerar.
Jag började leta efter all möjlig information på nätet och hittade ditt inlägg. Jag undrar om du har fått reda på vad som orsakade lukten som du kände.
Tacksam för ditt svar!
 
Det är väl inte så att du köpt någon ny elektronikpryl
Jag köpte ett par datorhögtalare och dom luktade en obestämbar sötaktig doft i början. När man kom i i rummet när det var varmt slog doften emot en.
 
Lara777 skrev:
Hej Jzz,
Jag har samma problem. Det är väldigt få som känner denna märkliga lukt som jag känner.
Fast det är inte utanför mitt hem. Detta är utanför daghemmet. Exakt som du beskriver! :(
"Detta luktar dock inte mögel/fukt, snarare asfalt/tjära/avgaser och är enbart ytligt. Inte heller är det den doft jag känner när jag stiger in."
Varje gång jag är där så blir jag väldigt irriterad av lukten. Det luktar något kemiskt och fränt. De flesta jag har frågat känner ingen lukt alls. Jag känner mig som en tjatig idiot som klagar på någon slags fantom-lukt som ej existerar.
Jag började leta efter all möjlig information på nätet och hittade ditt inlägg. Jag undrar om du har fått reda på vad som orsakade lukten som du kände.
Tacksam för ditt svar!
Har ni nåt som är byggt av impregnerat trä och som behanldas regelbundet? Det låter som om det kan vara Cuprinol. En mycket obehaglig lukt för oss som störs av den, andra känner den inte längre ett par dagar efter inoljningen.
 
Lara777 skrev:
Hej Jzz,
Jag har samma problem. Det är väldigt få som känner denna märkliga lukt som jag känner.
Fast det är inte utanför mitt hem. Detta är utanför daghemmet. Exakt som du beskriver! :(
"Detta luktar dock inte mögel/fukt, snarare asfalt/tjära/avgaser och är enbart ytligt. Inte heller är det den doft jag känner när jag stiger in."
Varje gång jag är där så blir jag väldigt irriterad av lukten. Det luktar något kemiskt och fränt. De flesta jag har frågat känner ingen lukt alls. Jag känner mig som en tjatig idiot som klagar på någon slags fantom-lukt som ej existerar.
Jag började leta efter all möjlig information på nätet och hittade ditt inlägg. Jag undrar om du har fått reda på vad som orsakade lukten som du kände.
Tacksam för ditt svar!
Halloj!

Yes, jag tror jag hittade orsaken. Det visade sig vara den nya självuppblåsbara sängmadrassen som låg i gästrummet under sängen. Så fort den åkte ut försvann just den lukten. Jag kämpar fortfarande med diverse odörer som dock inte är lika störande :)
 
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
S shadowfire skrev:
Det finns flera fällor där - vad är det för företag? vad är de inriktade på? säljer de något osv?
S shadowfire skrev:
Gör som jag sa och placera textiler lite här och var + plastkassar typ från mataffärer mm.

- Har ni alla kläder i samma garderob t.ex.?
- Är garderoberna "lådor" typ som IKEAs, alltså fristående med väggar/golv/tak, eller är någon garderob byggd mot huset så något av husets delar blottas in mot garderoben?
- Textiler kan dra åt sig lukt olika mycket. Det som fortfarande luktar mest för min del är min ytterjacka och det är en tunn Gore-Tex utan foder! Den borde fasiken inte lukta något alls, men den luktar mest av allt.

Att din sambo tyckte det luktade när hon varit bortrest nu är precis så det fungerar. Du känner mest av lukten om du inte vistas i huset under något dygn och sedan besöker det igen. Likaså om du låter bli att öppna dörrar/fönster, inte kör så mkt med köksfläkt, duschfläkt osv så mkt så luften verkligen stannar av.

En joniserande lampa eller motsvarande dödar en del luktpartiklar, men källan till lukten kan finnas kvar och skulle det vara något så tråkigt som mögel så är det fortfarande en hälsorisk trots joniserande mojänger... dessutom riskerar det spridning. Jag personligen sover bättre nu när jag hittade min värsta luktkälla. Jag har dock en luktkälla kvar som jag ännu inte vet vad den kommer ifrån, så jag kommer börja riva den delen av huset till våren. Kommer plocka bort socklar först och lukta efter golvet mm, men då först gå ut och gå en promenad i frisk luft så näsan rensas mm.
Shadowfire:
Kom du så småningom tillrätta med den elaka odören från syllarna?
Jag har länge haft elak lukt. Källan identifierades i samband med att vi byggde nytt badrum. Golvet revs och rivningsmaterialet lades på en täckt släpvagn ett par dagar. Den fräna lukt som slog emot mig då jag gläntade på kapellet, visade sig komma från ASFABOARD (som ju delvis påminner om Tretex). Mitt problem är att asfaboarden sitter BÅDE i golv OCH väggar i resten av huset som jag vill renovera vidare. Men väggarna låter sig inte avlägsna med mindre än rivning. Golvet däremot plus syllar kan jag naturligtvis byta, men frågan är om det räcker.
Ett problem är att asfaboarden (denna sort förbjöds efter att ha sålts 1979-75) luktar oavsett om den är torr eller fuktig, men betydligt värre i det senare fallet.
Är nyfiken på hur du skulle bedöma chansen i mitt fall? Någon sorts lösning i grunden skulle väl sannolikt inte hjälpa mot det som finns på en högre nivå i väggarna?
F n avhjälper jag obehagen någotsånär med en UV-lampa.
Hoppas att dina egna problem sedan länge är avhjälpta!
 
P pallas skrev:
Shadowfire:
Kom du så småningom tillrätta med den elaka odören från syllarna?
Jag har länge haft elak lukt. Källan identifierades i samband med att vi byggde nytt badrum. Golvet revs och rivningsmaterialet lades på en täckt släpvagn ett par dagar. Den fräna lukt som slog emot mig då jag gläntade på kapellet, visade sig komma från ASFABOARD (som ju delvis påminner om Tretex). Mitt problem är att asfaboarden sitter BÅDE i golv OCH väggar i resten av huset som jag vill renovera vidare. Men väggarna låter sig inte avlägsna med mindre än rivning. Golvet däremot plus syllar kan jag naturligtvis byta, men frågan är om det räcker.
Ett problem är att asfaboarden (denna sort förbjöds efter att ha sålts 1979-75) luktar oavsett om den är torr eller fuktig, men betydligt värre i det senare fallet.
Är nyfiken på hur du skulle bedöma chansen i mitt fall? Någon sorts lösning i grunden skulle väl sannolikt inte hjälpa mot det som finns på en högre nivå i väggarna?
F n avhjälper jag obehagen någotsånär med en UV-lampa.
Hoppas att dina egna problem sedan länge är avhjälpta!
Ja vi är tyvärr inte ensamma med luktproblem. Jag får mail då och då från andra personer som också sitter med elaka eller märkliga lukter o hus och inte alltför sällan tyvärr kopplat till gamla byggmetoder och material som fäller lukt. Jag hade också asfaboard på huset och tryckimpregnerad ytterpanel. Panelen fällde elak lukt som luktsmittade asfaboarden, så den luktade rätt illa den med.

Min erfarenhet är att ozongasning bara hjälper om luktkällan är avlägsnad och man vill bli kvitt luktsmittat material, men finns luktkällan kvar så kommer lukten tillbaka även efter en rejäl gasning. En rejäl undertrycksventilation kan kanske hjälpa till att suga ner elak lukt i krypgrunden och blåsa ut det, men i mitt fall hjälper det inte.

Jag har en luktkälla kvar och är tyvärr inte kvitt problemen trots att jag snart totalrenoverat ett helt hus under 7 års tid. Ska renovera källaren och riva allt där nere, men hittar jag inget suspekt så får det bli syllbyte även för min del.
 
Fotografen Fotografen skrev:
Har ett liknande problem, lite till och från med intervall en vecka-ett halvår luktar det något skunkigt i farstun, ett mellanting mellan sopor-död råtta-sur filmjölk. (Ja, jag har luktat i skorna...:rolleyes:). Känns när man kliver in, kan lukta själva f-n en dag utan förvarning, sedan klingar det av på ett par dar för att sedan vara borta.
Har sniffat mig runt men hittar inget, avloppsröret från 1937 som går i en trumma bredvid dörren är lite misstänkt, men det borde lukta mera skit tycker jag men den aromen är det inte.
Igår kväll var det en rejäl stank, idag en svag lukt. Det jag funderar på är om något blir lite fukigt ibland runt dörren, igår hade det regnat ordentligt och till saken hör att jag för tillfället saknar farstukvist (rev en gammal balkong i somras för att en snickare skulle komma i slutet på AUGUSTI och bygga nytt, nu ska har komma i slutet på veckan å börja...[bild]) men problemet har funnits i flera år, i varierande grad, och jag hittar ingen fukt och det luktar inte fuktigt trä.
Hej! Sökte på dålig lukt i hus och hittade ett gammalt inlägg från 2010 där du beskrev en dålig lukt som återkom plötsligt med ojämna mellanrum och försvann igen på någon dag. Både det mönstret och själva lukten stämmer väl överens med mitt luktproblem. Hoppas att du blivit av med problemet vid det här laget! Hittade du någon gång källan till lukten? Tacksam för tips på vad jag bör kolla!
 
Sålde kåken för tre år sen så påsättåvis är jag av med problemet. Fick aldrig rikigt reda på vad det var.
 
  • Gilla
ansgar46
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.