Mikael_L
Ja just det. Jag glömde att skriva att de 4 angreppssätten jag beskrev var mitt eget påhitt förstås, men din medverkan i tråden fick mig att börja tänka i dom banorna.

Jag har säkert inte ringat in alla aspekter heller, men några möjliga val iaf.


Och jag tycker också att det är tråkigt att Fredrik.engdahl hamnat i den här soppan. Det är ju inte roligt direkt.
 
Redigerat:
Vi har diskuterat detta frun o jag. Och vi är så trötta på hela situationen och vill bara att det ska ta slut. Och vi känner att står vi inte på oss nu så blir vi helt överkörda och vi tror att det kommer mer krångel med betalningen från köparen.
 
Försök att håll ut lite till. Det verkar som om ni håller på att ge upp vilket inte är bra med risk att det bara blir ni som får lida. Det är därför som ni nu måste vara starka och låta förnuft gå före principer och försöka se vad som ger mest tillbaka till er.

Det är därför jag, som du förstår, är så emot alla principer om att man måste visa att man har rätt och att köparen har fel. Skit i det och se till att få klirr i kassan istället.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Här får jag definitivt hålla med oceanis och andra. Friskrivningsklausulen är jättebra för er! Kolla bara först att den håller. Kör på ert villkor om delbetalning om ni vill men se till att få med friskrivningen och strunta i de 15.000 kronorna! 15.000 är ett litet pris för friskrivning, speciellt i ert läge! Först med den klausulen så kan ni känna att det tagit slut. Då kan han inte komma i efterhand och klaga på något mer. Har ni bara fått pengarna på banken och lämnat över nycklarna, ja DÅ är ni fria! Utan friskrivningen så kan detta fortgå lääääänge till , även efter ni lämnat nycklarna ifrån er....
 
Mikael_L
Ja friskrivningsklausulen är bra.
De 15' är peanuts (lätt att säga om andras pengar ... ;))

Någonstans finns dock väl hela tiden ett orosmoln över vad som blir och blir i framtiden. Strulet är kanske inte slut med ett nytt kontrakt.

Men hursom får ni nog värdera varje situation för sig, och kanske "fundera på" /"bestämma sig för" när handbromsen ska dras.
 
Jag tillhör kanske den pessimistiska skaran....men tyvärr tror jag inte detta kommer gå bra....antingen kommer köparen hoppa av kanske av oklar anledning....eller så kommer det bli en långbänk med massor av telefon/mail och troligen brev/mail från köparens advokat.... :(

Jag hoppas det kommer gå bra för er och att jag har fel......
 
Jag håller verkligen med er andra om att en friskrivningsklausul lätt är värd 15 000 kr i förhållande till priset på fastigheten. Framförallt när man har att göra med en oetisk köpare.

Men sedan kommer det här med att det än så länge inte visats upp några pengar alls. Och egentligen finns det inget skäl till att man inte kan betala in handpenningen. Det hela är skumt och det skulle inte förvåna mig om de försöker att köpa sig tid på ett eller annat sätt. Kanske inte är rätt metod att uttrycka sig som TS, men däremot kan man ju påtala att det är dags för att det betalas in eller att det i kontraktet tydligt straffas om det inte betalas in den 20 juni - i och med att köparen har en historik av att bryta mot avtal. Jag tror inte att det finns någon anledning till att man skall vara "snäll" på den punkten.
 
Jag har föreslagit att om inte pengarna kom in den 20/6 skulle vi ha 100 000 till för avtalsbrott men mäklarn tyckte det var orimligt.
 
  • Gilla
Shaexan och 2 till
  • Laddar…
Fredrik.engdahl skrev:
Jag har föreslagit att om inte pengarna kom in den 20/6 skulle vi ha 100 000 till för avtalsbrott men mäklarn tyckte det var orimligt.
Vad tycker mäklaren skulle vara rimligt då?...undrar vems ärende mäklaren går.....
 
  • Gilla
MagicFingers
  • Laddar…
Det sa han inte.

Han har för övrigt ringt 2 gånger ikväll o tjatat att vi ska acceptera villkoren ,andra gången han ringde föreslog han att köparn skulle betala in 30 000 imorgon och resten den 20/6.

Vi sa till honom att all kontakt nu ska ske via vår advokat.

Vår advokat har skrivit ett svar till köparens advokat ,hoppas att allt faller på plats senast på fredag.

And so it begins
 
  • Gilla
ToRy och 2 till
  • Laddar…
Hur kan han, givet historien, tycka att det är orimligt med det tillägget? Det här kan ju inte på något vis vara en affär som han tycker är exemplarisk.
 
Enligt hans standard är den super ;)

Tyvärr så vet man inte vad han tänker. Jag tror att köparen har/haft stora problem med mäklaren och det är därför a
 
Att all kontakt sköts via advokaten nu.

Råkade trycka skicka knappen ,därför blev det 2 inlägg
 
Fredrik.engdahl skrev:
Jag har föreslagit att om inte pengarna kom in den 20/6 skulle vi ha 100 000 till för avtalsbrott men mäklarn tyckte det var orimligt.
Men det är väl inte så enkelt och rakt? Om ni nu inte skulle få in handpenningen så vad säger då att ni skulle få 100000 extra eller ens den överenskomna summan? Är det inte bättre att gå ur i så fall?
 
Jo visst hade det varit det , tanken var att det skulle vara ett på tryckningsmedel.

Men som du säger så är det lättare att hoppa av.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.