D
Fast när det gäller det nya och gamla avtalet, så skulle ju jag kanske inte haft något speciellt emot 15,000:- lägre pris mot en giltig friskrivningsklausul (speciellt med en sådan här köpare).
 
  • Gilla
ToRy och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
DIY_freak skrev:
Fast när det gäller det nya och gamla avtalet, så skulle ju jag kanske inte haft något speciellt emot 15,000:- lägre pris mot en giltig friskrivningsklausul (speciellt med en sådan här köpare).
Men då gäller det också att den är vattentätt utformad. :)
 
  • Gilla
ToRy
  • Laddar…
Fredrik.engdahl skrev:
Deras advokat sitter i möte och ska ringa upp mig.

Fortsättning följer
Pladdra bara på med advokaten. Han kommer att debitera köparen för varje minut (och lite till).
 
  • Gilla
MagicFingers och 1 till
  • Laddar…
Fruktansvärt jobbigt situation. Det känns ju inte alls bra att du skall vänta till den 20/6 för att få reda på att killen inte har pengar som är nödvändiga för köpet. Han kan väl visa upp att han har finansieringen klar eller något så att du kan lägga det bakom dig. Han har väl anlitat en jurist för att han vill komma ur affären ...
 
kindvall skrev:
Pladdra bara på med advokaten. Han kommer att debitera köparen för varje minut (och lite till).
När man tänker efter, gör inte det. Det kan ju ge bränsle åt advokaten. Men du kan ju läsa högt ur köpekontraktet.
 
Kvällens uppdatering

Pratade med advokaten idag och han menar att köparen hade inte tänkt köpa huset om han inte fick vänta med att betala in handpenningen tills den 20/6

Jag sa till honom att ingen, varken köparen och mäklare har sagt att handpenningen skulle betalas senare fast vi pratade med mäklarn 4 gånger samma dag som det nya avtalet blev aktuellt.

Sa också vårt krav att affären skulle gå igenom är att köparen betalar in halva handpenningen senast 7/6 och resten den 20/6.

Han skulle framföra detta till köparen.

Pratade också med mäklaren o det ända han tjatade om var att vi ska vara glada att vi har en köpare och att vi ska acceptera det nya avtalet

Kan säga att han fick några riktiga blåsningar av mig.
Sa bl.a. Till honom att dom har missköt hela affären från första börja.

Dom lär få en anmälning oavsett hur det går.
 
Mikael_L
Fredrik.engdahl skrev:
Pratade också med mäklaren o det ända han tjatade om var att vi ska vara glada att vi har en köpare och att vi ska acceptera det nya avtalet
Man kan väl lugnt påstå att han missade sitt uppdrag grovt; att tillvarata både köparen och säljarens intressen.
Han verkar se ett enda intresse - sin provision. :thumbdown:
 
  • Gilla
MagicFingers
  • Laddar…
Men det är helt klart att köparen har pengar att genomföra köpet? Han har visat upp ett lånelöfte för mäklaren och liknande eller? Handpenningen är ju bara 10 % och har inte de i kontanta medel så måste han ju fixa lån till lagfart etc.

Vet att jag tjatar men av egen erfarenhet så är det ofta mer än ett problem om man försöker skjuta upp en sådan skitsak som handpenningen faktiskt är.
 
Ja enligt mäklarn ska där finnas banklöfte.
 
Om man har ett banklöfte brukar inte detta även täcka likviditeten för handpenningen?
 
Mikael_L skrev:
Man kan väl lugnt påstå att han missade sitt uppdrag grovt; att tillvarata både köparen och säljarens intressen.
Han verkar se ett enda intresse - sin provision. :thumbdown:
Hur ska en mäklare kunna vara båda parter 100 % till lags när dom uppenbart ligger långt ifrån varandra i uppfattning i hur affären skall genomföras? Om han tillfredsställer säljaren så gnäller köparen och vise versa.

:cool:
Vissa här på BH (ingen nämnd och ingen glömd) verkar ha standardsvar på allt vad som har med husförsäljning att göra.
Grunduppfattningen hos dessa är:
1. Anmäl mäklaren i alla läge för han/hon gör alltid fel !
2. Utgå ifrån att mäklaren gör grova fel och inte tar hänsyn till TS !
3. Om TS är en säljare så utgå ifrån att köparen försöker lura skjortan av dig och kommer inte att betala ! Om köparen ens har pengar för det brukar man inte ha när man ska köpa hus !
4. Om TS är en köpare så var medveten om att huset är sprängfyllt med dolda fel så tänk inte på att köpa huset överhuvud taget.
5. Om huset är besiktigat så utgå ifrån att säljaren har mutat besiktningsmannen och lämnar bara falska uppgifter. :cool::cool:
 
  • Gilla
Nanny Fine och 2 till
  • Laddar…
Till TS

Du har ett hus som ni uppenbart vill sälja. Ni har haft det till försäljning under en lång tid utan framgång vilket tyder på att det antingen har varit felprisat eller att det helt enkelt ligger på en inte så attraktiv plats.

Du har fått en massa skambud som ligger långt under det pris ni måste få ut om ni skall kunna flytta till ett annat drömhus.

Nu har du EN (1) ENDA köpare som förvisso i dina ögon kan uppfattas som krånglig.

Köparen har banklöfte för att få lån men behöver skaka fram kontantinsatsen. Detta håller han på att göra men behöver lite tid. Du börjar krångla och vill inte gå med på detta.

Har du funderat om köparen möjligen kan bli nervös av ditt agerande, jag säger inte att du gör fel men kanske han får konstiga vibbar om er som säljare precis som du får av honom. Ni kanske helt enkelt utstrålar osäkerhet båda två och skapar förvirring hos varandra.

I ett läge där du uppenbart vill sälja samtidigt som det inte finns kö på köpare så kan också mäklaren bli trött av att försöka medla mellan två som inte vet vad dom egentligen vill.

Du har ju inget att förlora på att ge köparen tiden att skaka fram kosingen, 20 dagar mer eller mindre när ändå ingen annan vill köpa.

Om du blir nervös för detta och inte kan vänta och se vad som händer den 20/6 så kanske det i grunden är bättre att hoppa av hela cirkusen redan nu och bli kvar i huset, för det är alltid risker med det mesta i livet. Det gäller bara att minimera dom.

Jag önskar Er lycka till och tror att det går bra om du ger köparen 20 dagar. Om han då inte har pengarna så är det ju bara att bo kvar och inget större problem har uppstått.
 
Mikael_L
oceanis skrev:
Till TS

Du har ett hus som ni uppenbart vill sälja. Ni har haft det till försäljning under en lång tid utan framgång vilket tyder på att det antingen har varit felprisat eller att det helt enkelt ligger på en inte så attraktiv plats.

Du har fått en massa skambud som ligger långt under det pris ni måste få ut om ni skall kunna flytta till ett annat drömhus.

Nu har du EN (1) ENDA köpare som förvisso i dina ögon kan uppfattas som krånglig.

Köparen har banklöfte för att få lån men behöver skaka fram kontantinsatsen. Detta håller han på att göra men behöver lite tid. Du börjar krångla och vill inte gå med på detta.

Har du funderat om köparen möjligen kan bli nervös av ditt agerande, jag säger inte att du gör fel men kanske han får konstiga vibbar om er som säljare precis som du får av honom. Ni kanske helt enkelt utstrålar osäkerhet båda två och skapar förvirring hos varandra.

I ett läge där du uppenbart vill sälja samtidigt som det inte finns kö på köpare så kan också mäklaren bli trött av att försöka medla mellan två som inte vet vad dom egentligen vill.

Du har ju inget att förlora på att ge köparen tiden att skaka fram kosingen, 20 dagar mer eller mindre när ändå ingen annan vill köpa.

Om du blir nervös för detta och inte kan vänta och se vad som händer den 20/6 så kanske det i grunden är bättre att hoppa av hela cirkusen redan nu och bli kvar i huset, för det är alltid risker med det mesta i livet. Det gäller bara att minimera dom.

Jag önskar Er lycka till och tror att det går bra om du ger köparen 20 dagar. Om han då inte har pengarna så är det ju bara att bo kvar och inget större problem har uppstått.
Ska jag då tolka detta som att du tycker det är OK av en köpare att underteckna ett kontrakt för att sen inte följa detta av anledning att det inte finns någon fler spekulant (i nära prisspann)?

I min värld ordnar man med rätt köpeskilling och villkor innan kontraktsskrivande.
 
  • Gilla
MagicFingers
  • Laddar…
Du kan ju inte ha läst hela tråden oceanis innan du satte på gödselspridaren. :)
Köparen har ju betett sig jätteilla. Det spelar ingen roll om det finns någon annan köpare av huset eller inte. Man beter sig inte så.

Sedan har vi har alla olika erfarenheter. Jag lägger mig faktiskt inte upp i mäklaren. Har inte direkt någon synpunkt på just mäklaren..

Det jag däremot har synpunkt på är att människor som inte har finansiell backning men trots det kan ta upp andra människors tid och hitta på diverse olika anledningar till att de inte har pengar just den dagen som det behövs. Jag har erfarenhet av liknande affärer som just den som TS beskriver.

Sedan tycker jag att man skall ha respekt för pengar. Fastigheten i fråga kräver kontanter eller blancoupplåning på en halv miljon kronor. Jag tycker inte att det är självklart att personen som skall köpa huset har det. Har man backning så är 10 % av affären inte något problem överhuvudtaget att lösa precis som Nimajneb lyfter upp. Alltså ligger det en finansiell risk i den här affären som jag tycker, av det som jag har läst, tonas ned av mäklaren. Därför tycker jag att pengar skall upp på bordet snarast eller att de får en kontaktperson på den banken som de tänker använda sig av. Risken som jag ser det är att advokaten är inblandad för att affären inte kommer att genomföras.
 
sedan håller jag ifs med dig om synen som vissa har på besiktningar. Den är i många fall i forumet besynerlig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.