Skumpe
Hej Byggahus!

Min golvbrunn kloggar igen för ofta. Mycket oftare än någon annan jag har erfarenhet av. Den verkar dåligt konstruerad, jag behöver hjälp att hitta en ny eller modifiera den jag har.

Jag har erfarenhet av olika golvbrunnar och de har behövt rengöras olika ofta.
I en hyreslägenhet med stammar från 80-talet behövde jag nästan aldrig rengöra under de 6 år jag bodde där.

I en annan hyreslägenhet med äldre stammar (nästan antikt badrum) fick jag öppna ett litet hål nedströms vattenlåset och vaska runt med en stålvajer någon gång om året.

I en bostadsrätt från 80-talet behövde jag aldrig göra rent golvbrunnen (ingen översvämning på de åren jag bodde där) men där fanns ett badkar vars sil gjordes ren och dessutom bodde inte samma konstellation personer där.

Badrummet som tråden handlar om finns i en villa med knappt 20 år på nacken. Det blir översvämning i den när man duschar ungefär efter 14 dagar när man rengjort den. Det är flera gånger snabbare än någon annan golvbrunn jag haft att göra med.

Golvbrunnen har ett vattenlås som man kan lyfta upp och det är här stoppet blir. Vattenlåset har en konstruktion med en platta med packning och en fjäder som justerar hur lätt den här plattan kan falla ned. Lite svårt att förklara, ni kan titta på bilderna så förstår ni. Det finns en skruv som man kan spänna fjädern med, den sitter under den röda knoppen. Jag har försökt justera fjädern maximalt lös men det gör ingen större skillnad.

Mina frågor är 1) kan jag bara ta bort den här plattan och packningen och fortsätta använda vattenlåset? och 2) om jag ska köpa ett nytt vattenlås, hur vet jag att det passar i golvbrunnen? Var och kollade på ett byggvaruhus och de tog för det första 500 kr för ett vattenlås (utan fjäder och platta) och för det andra fanns inget uppenbart sätt för mig att veta att deras vattenlås passar i min golvbrunn.

Disclaimer: jag använder nog inte rätt terminologi.

Någon som har nåt tips eller sett en sådan här golvbrunn/vattenlås innan? Tacksam för tips.
 
  • En öppen golvbrunn med synbart slitage och rost, visar vattenlåset inuti.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Golvbrunn med upplyft vattenlåslock, rost och röd justeringsknopp i badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En igentäppt golvbrunn med hår och smuts som orsakar översvämning när man duschar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en person som håller i en demonterad golvbrunns vattenlås med synliga rester och en fjädermekanism.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Plattan ska väl stoppa lukt om golvbrunnen torkar ut. Den hindrar väl även avloppsvatten att tränga upp baklänges.
Finns det ingen risk för nått av detta är det väl bara att ta bort delarna och se om det blir bättre.
Förra ägaren kanske inte duschade där så ofta så den torkade ur? Nån orsak borde det ju finnas om man installerar en sån brunn.
 
Skumpe
P para skrev:
Plattan ska väl stoppa lukt om golvbrunnen torkar ut. Den hindrar väl även avloppsvatten att tränga upp baklänges.
Finns det ingen risk för nått av detta är det väl bara att ta bort delarna och se om det blir bättre.
Förra ägaren kanske inte duschade där så ofta så den torkade ur? Nån orsak borde det ju finnas om man installerar en sån brunn.
Ah ok! Resten av vattenlåset är inte tätt på det sättet att lukt förhindras om det torkar ut så jag kan i så fall ta bort plattan utan förlust av funktion. Ska prova.
 
orsak-tvättmaskin?
 
Skumpe
G gaia skrev:
orsak-tvättmaskin?
Nej. Dusch.
 
Menar du att det är så där det ser ut i brunnen var 14 dag ? Även om konstruktionen av brunnen kan ifrågasättas så skulle jag nog börja fundera på var allt skit kommer ifrån...........Duschar ni något annat än människor? Hundar? Mattor?
 
  • Gilla
Naworon och 7 till
  • Laddar…
Skumpe
S Stefan1972 skrev:
Menar du att det är så där det ser ut i brunnen var 14 dag ? Även om konstruktionen av brunnen kan ifrågasättas så skulle jag nog börja fundera på var allt skit kommer ifrån...........Duschar ni något annat än människor? Hundar? Mattor?
Ja det är ämnet för tråden, nej det gör vi inte. Hade du tips eller?
 
Det måste ju hålla på trycka baklänges när det ser ut så där var 14 dag och säkert också anledningen varför det är sånt där vattenlås.
 
  • Gilla
Naworon
  • Laddar…
Skumpe
T TheGame skrev:
Det måste ju hålla på trycka baklänges när det ser ut så där var 14 dag och säkert också anledningen varför det är sånt där vattenlås.
Vad betyder det?
 
Skumpe Skumpe skrev:
Ja det är ämnet för tråden, nej det gör vi inte. Hade du tips eller?
Nä inte mer än att det är en osedvanligt mängd skit på så kort tid. Jag har en liknande brunn under badkaret. Inget bakflödessskydd förvisso men vi är 8 pers totalt och den brunnen rengör jag max nån gång per år vid storstädning, sällan nå mycket skit då heller.
 
  • Gilla
andthe och 2 till
  • Laddar…
Skumpe Skumpe skrev:
Vad betyder det?
Vad menar du?
Vattnet trycker bakåt på nå sätt tänker jag när det blir så slitigt och igenstockat.

Jag tror inte det är brunnen fel utan som sagt nått med avloppet.
Provat ta bort stoppet i vattenlåset?
 
Skumpe
S Stefan1972 skrev:
Nä inte mer än att det är en osedvanligt mängd skit på så kort tid. Jag har en liknande brunn under badkaret. Inget bakflödessskydd förvisso men vi är 8 pers totalt och den brunnen rengör jag max nån gång per år vid storstädning, sällan nå mycket skit då heller.
Ok tack för ditt bidrag.
 
Skumpe
T TheGame skrev:
Vad menar du?
Vattnet trycker bakåt på nå sätt tänker jag när det blir så slitigt och igenstockat.

Jag tror inte det är brunnen fel utan som sagt nått med avloppet.
Provat ta bort stoppet i vattenlåset?
Ja var fjortonde dag.
Vatten backar nog inte från avloppet, som jag skrivit tidigare är inte låset helt tätt även när locket är stängt. Måste nästan rita en bild för att förklara exakt men vatten hade backat upp förbi vattenlåset även om locket var stängt. Jag tror inte på teorin.
 
Vad har du själv för teori så där igenstockat efter 14 dagar borde ju ha nån förklaring så fall om ni inte som ovan skrev duschar djur eller nått annat som är skitigt?
 
Skumpe
S Stefan1972 skrev:
Nä inte mer än att det är en osedvanligt mängd skit på så kort tid. Jag har en liknande brunn under badkaret. Inget bakflödessskydd förvisso men vi är 8 pers totalt och den brunnen rengör jag max nån gång per år vid storstädning, sällan nå mycket skit då heller.
Ok det är oklart för mig om du vill tillföra något eller bara allmänt berätta om din golvbrunn. I trådstarten framgår att min fråga inte handlar om golvbrunnar i allmänhet utan gäller en specifik fråga om en specifik brunn. Läste du trådstarten?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.