richardtenggren richardtenggren skrev:
Hur gör ni med era hundar(små)?
Borstar. Det är krångligt och det blir inte perfekt men bättre än inget tänker jag. Funkar bättre att borsta med torr tandborste och ge henne lite tandkräm att slicka på mellan varven, när vi körde tandkrämen direkt på borsten försökte hon bara gnaga på tandborsten för att komma åt den goda biffsmakande tandkrämen. :rolleyes:
Det är inte ofta jag önskar att vi hade haft en stor hund istället men vid tandborstningen hade det underlättat, det är ju så jävla trångt på de små.
Olika tugg som saluförs för att minska tandsten är helt meningslösa på henne, hon biter av bitar och sväljer istället för att gnaga. Skitunge. :heart:
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
[video]
Blir dåligt med bilder ibland på vår lilla 10-åring, här fick han spana in källaren lite efter målningen, så där lycklig var han inte igår när han fick plocka 6 tänder… inom 3 veckor ska de plocka 4 st bakre tänder också… :(
Nu är väl tandproblem vanliga på små hundar, men det blir väl inte bättre av att vi aldrig kunnat borsta hans tänder. Tyvärr har tuggben typ dentasticks dålig effekt på små hundar.
Hur gör ni med era hundar(små)? Får ni borsta tänderna? Några andra tips?
Veterinären som pappa och mamma använder till sin hund har sålt in någon tillsats till vattnet som de kör med, vet inte om det hjälper.

Vi har ändå lämnat in honom på tandsanering 3 gånger tidigare, men det här var första gången de fick göra någon åtgärd. Han har ju alltid ätit samma foder mer eller mindre :)
Vi borstar tänderna varje dag. Trots det har en av hundarna dåliga tänder och han har fått ta bort väldigt många.

Jag har haft rätt många hundar och alltid borstat men jag upplever att vissa har sämre tänder än andra och jag börjar undra om det kan ligga andra saker bakom, liknande tr på katter... Såg samma fenomen när jag jobbade på djursjukhus.


Men om ni kan försöka är det ju bra att borsta. När alla tänder är fixade och munnen läkt gör det ju inte ont och då kan det kanske gå att börja lite smått.

Våra får göra konster som belöning och får då några pluttar torrfoder som avslut.
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
richardtenggren
Jiji Jiji skrev:
Vi borstar tänderna varje dag. Trots det har en av hundarna dåliga tänder och han har fått ta bort väldigt många.

Jag har haft rätt många hundar och alltid borstat men jag upplever att vissa har sämre tänder än andra och jag börjar undra om det kan ligga andra saker bakom, liknande tr på katter... Såg samma fenomen när jag jobbade på djursjukhus.


Men om ni kan försöka är det ju bra att borsta. När alla tänder är fixade och munnen läkt gör det ju inte ont och då kan det kanske gå att börja lite smått.

Våra får göra konster som belöning och får då några pluttar torrfoder som avslut.
Vi har försökt många gånger, vet inte hur många olika borstar, ”handskar” och olika tandkrämer vi köpt genom åren… :p
Munnen är typ inget man får röra på honom, han bits inte och blir aldrig arg, men ormar sig och sprattlar i panik men håller munnen stängd.

Vi har problem varje gång vi ska ge Bravecto också, funkar inte att lägga i maten som det gjorde på vår andra hund heller :p

Intressanta iakttagelser du gjort!
Pratade med en granne som var över nyss, hans hundar går på tandsanering var 6e månad. Lite oftare än vi gjort, men kanske hjälper i längden.

Dalbotant Dalbotös skrev:
Borstar. Det är krångligt och det blir inte perfekt men bättre än inget tänker jag. Funkar bättre att borsta med torr tandborste och ge henne lite tandkräm att slicka på mellan varven, när vi körde tandkrämen direkt på borsten försökte hon bara gnaga på tandborsten för att komma åt den goda biffsmakande tandkrämen. :rolleyes:
Det är inte ofta jag önskar att vi hade haft en stor hund istället men vid tandborstningen hade det underlättat, det är ju så jävla trångt på de små.
Olika tugg som saluförs för att minska tandsten är helt meningslösa på henne, hon biter av bitar och sväljer istället för att gnaga. Skitunge. :heart:
Vår uppskattar ingen av de tandkrämer vi hittat tyvärr, han är en kräsen kille! Håller med, vi pratade med någon veterinär som sa att problemet med små hundar är att tuggbenen inte kommer tillräckligt långt bak i munnen.
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
[video]
Blir dåligt med bilder ibland på vår lilla 10-åring, här fick han spana in källaren lite efter målningen, så där lycklig var han inte igår när han fick plocka 6 tänder… inom 3 veckor ska de plocka 4 st bakre tänder också… :(
Nu är väl tandproblem vanliga på små hundar, men det blir väl inte bättre av att vi aldrig kunnat borsta hans tänder. Tyvärr har tuggben typ dentasticks dålig effekt på små hundar.
Hur gör ni med era hundar(små)? Får ni borsta tänderna? Några andra tips?
Veterinären som pappa och mamma använder till sin hund har sålt in någon tillsats till vattnet som de kör med, vet inte om det hjälper.

Vi har ändå lämnat in honom på tandsanering 3 gånger tidigare, men det här var första gången de fick göra någon åtgärd. Han har ju alltid ätit samma foder mer eller mindre :)
Använder ett pulver som ska strös över maten.
Det hater Plaque Off och fungerar väldigt bra på min (stora, dobermannmix) hund.
Har aldrig ens behövt göra några tandrengöringar på henne. Hon är född 2014.

Hon tycker det är gott också. Dyrt men sååå värt det!
Provade en annan sort en gång men den föll inte i smaken.
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
Har väl haft 15 jyckar i mitt liv och har aldrig borstat deras tänder och de har heller inte haft märkbart med tandsten. De senaste 6 jyckar är av samma ras så man kan förmoda att det inte är rasbetingat utan mer beror på salivsammansättningen. Men min nu 9-åring har urkassa tänder och skall saneras och bli av med några tänder efter helgen. Har alltid varit noga med mathållning och aldrig "godis". Det blir dyrt!
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
richardtenggren
Det är väl troligen så, att det beror på bland annat salivet, på samma sätt som hos oss människor :)

Inför saneringen så fick vi lov att lämna honom på en undersökning då själva sövningen kan vara en risk på äldre hundar, tydligen så hade han i alla fall perfekta värden, så något positivt i alla fall :)
 
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
Skönt att inte behöva använda jordfräs då det finns miljövänliga alternativ :cool:
 
  • Gilla
  • Haha
kashieda och 7 till
  • Laddar…
Angus firade idag Barn och en hund sitter på en träterrass och tittar på en trädgård, firar en 9-årsdag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
9-årsdagen med alla kusinerna
 
  • Älska
  • Gilla
KPr1 och 5 till
  • Laddar…
Förskräcklig pudel vilar i skuggan. Grå pudelhund ligger på stenplattor och ser in i kameran.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Igår åt han ett par byxor och idag trädgårdshandskar.

Gråa Hunden har varit utan antiinflammatorisk medicin i fyra veckor nu och än så länge mår han bra. Då bra att han kan klättra upp och stjäla saker som han sedan gnager sönder med tänder och käkar som hade fått Jaws att framstå som ett tandlöst spädbarn.
 
  • Gilla
  • Wow
  • Älska
hobbs och 5 till
  • Laddar…
Paprika, paprika.. husse ge mig paprikabiten nuuu :D

Hund ser förväntansfullt på en person som håller en bit paprika.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hund med ansikte vänd mot en paprikabit som en person håller fram.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
hobbs och 3 till
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Förskräcklig pudel vilar i skuggan.[bild]
Igår åt han ett par byxor och idag trädgårdshandskar.

Gråa Hunden har varit utan antiinflammatorisk medicin i fyra veckor nu och än så länge mår han bra. Då bra att han kan klättra upp och stjäla saker som han sedan gnager sönder med tänder och käkar som hade fått Jaws att framstå som ett tandlöst spädbarn.
pigg o gla med andra ord.. o full med hyss :D:heart:
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Förskräcklig pudel vilar i skuggan.[bild]
Igår åt han ett par byxor och idag trädgårdshandskar.

Gråa Hunden har varit utan antiinflammatorisk medicin i fyra veckor nu och än så länge mår han bra. Då bra att han kan klättra upp och stjäla saker som han sedan gnager sönder med tänder och käkar som hade fått Jaws att framstå som ett tandlöst spädbarn.
Hur gammal är han?
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
D dicliff skrev:
Hur gammal är han?
Fem
 
Jiji Jiji skrev:
Fem
Månader?
 
  • Haha
Jiji
  • Laddar…
D dicliff skrev:
Månader?
År...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.