SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Då tar vi den gamla klassiska frågan: källa på det?
Snarare du som måste visa källa på att den finns. Jag har redan visat källa på att det finns forskning som visar på en 4% skillnad där man inte kan förklara skillnaden.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Om vi kan komma överens om att strukturell diskriminering inte sker kan vi ju börja diskutera hur vi ska lösa kvinnors låga löner.

Det blir kul för då får jag attackera mina kära hatobjekt :)
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Snarare du som måste visa källa på att den finns. Jag har redan visat källa på att det finns forskning som visar på en 4% skillnad där man inte kan förklara skillnaden.
Det är inte så det brukar fungera. Du har kommit med ett påstående; att det finns jämställdhet i Sverige, och då är det också du som ska belägga påståendet.
Vad gäller lön och mark- och fastighetsägande har redan konstaterats att Sverige inte är jämställt.
Ingen vore gladare än jag om du kunde visa upp en massa exempel på hur Sverige är jämställt på andra områden!
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
Johan1975z skrev:
här kommer en källa

[länk]
Den länken säger att Sverige inte är jämställt, det handlar ju om diskriminering av män i arbetslivet?
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Det är inte så det brukar fungera. Du har kommit med ett påstående; att det finns jämställdhet i Sverige, och då är det också du som ska belägga påståendet.
Vad gäller lön och mark- och fastighetsägande har redan konstaterats att Sverige inte är jämställt.
Ingen vore gladare än jag om du kunde visa upp en massa exempel på hur Sverige är jämställt på andra områden!
När vi pratat löner finns det ingen forskning som pekar på det.
 
A
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Den länken säger att Sverige inte är jämställt, det handlar ju om diskriminering av män i arbetslivet?
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Om vi kan komma överens om att strukturell diskriminering inte sker kan vi ju börja diskutera hur vi ska lösa kvinnors låga löner.

Det blir kul för då får jag attackera mina kära hatobjekt :)
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Om vi kan komma överens om att strukturell diskriminering inte sker kan vi ju börja diskutera hur vi ska lösa kvinnors låga löner.

Det blir kul för då får jag attackera mina kära hatobjekt :)

SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Den länken säger att Sverige inte är jämställt, det handlar ju om diskriminering av män i arbetslivet?
ja, överlag tycker jag det är jämställt men det finns undantag. Tror man kan hitta lika många områden där män har problem men de lyfts aldrig fram.
 
  • Gilla
J Vos och 1 till
  • Laddar…
Den grundläggande jämställdheten finns förstås i lagstiftningen. Det allmänna måste behandla alla medborgare lika, döma dem efter samma reglar. Sen finns det förvisso viss särlagstiftning, som kvinnofridskränkning, där vissa får extra skydd. Likaså finns det en diskrimineringslagstiftning som ska skydda mot exempelvis diskriminering pga. kön.

Att ha en egalitär lagstiftning måste vara det enskilt viktigaste instrumentet mot ojämställdhet vi kan ha. Men sen har vi förstås även genetiska skillnader och kulturella normer som påverkar jämställdheten. Dessa gör att de som vill ha ett matematiskt lika utfall mellan kvinnor och män aldrig kommer att bli nöjda. Men svaret på frågan om var vi har ett jämställt samhälle är: inför lagen. Resten får du vara med och jobba på själv.
 
  • Gilla
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Men svaret på frågan om var vi har ett jämställt samhälle är: inför lagen. Resten får du vara med och jobba på själv.
Äntligen ett rakt svar på frågan! Tack!
 
P pmd skrev:
Jämställdhet borde inte vara ett mål. Det borde vara en förutsättning och en utgångspunkt.
Och om det inte är det, så…? Vad? Jag vet inte om det du skriver egentligen betyder någonting eller bara är ord.

Vad jag kan konstatera är att vi har en lagstiftning som gör oss alla jämlika. Gör den oss jämställda, nja, det vet jag just inte, men vilka andra förutsättningar och utgångspunkter kan vi ha? Nej, jag tror nog att jämställdheten gör sig bäst som ett mål. Allt annat tror jag bara blir floskler.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
A
Tröttnar ni inte på att diskutera bagateller?
Ni speglar landet i övrigt. Bara massa fjanteri och trams. Män äger mer mark för de är mer intresserade mark och för de gillar att arbeta mer. Kvinnor är mer sociala varelser med mycket känslor. Båda könen behövs. Stäng tråden nu.
 
  • Gilla
Modulent75
  • Laddar…
Johan1975z skrev:
Män äger mer mark för de är mer intresserade mark och för de gillar att arbeta mer. Kvinnor är mer sociala varelser med mycket känslor. Båda könen behövs. Stäng tråden nu.
Du orkar inte diskutera mer, så då ska tråden stängas tycker du. Överskattar någon sin egen betydelse här?
Kvinnor äger mindre mark och tjänar mindre pengar för att de vill det? Jag kan inte tala för alla svenska kvinnor på det sätt du tar dig rätten att göra, men de kvinnor jag träffat håller åtminstone inte med dig. De är trötta på lägre kvinnolöner och att inte kunna köpa ut sitt ex ur huset efter en skilsmässa, till exempel.
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Kvinnor äger mindre mark och tjänar mindre pengar för att de vill det? Jag kan inte tala för alla svenska kvinnor på det sätt du tar dig rätten att göra, men de kvinnor jag träffat håller åtminstone inte med dig. De är trötta på lägre kvinnolöner och att inte kunna köpa ut sitt ex ur huset efter en skilsmässa, till exempel.
Till viss del? De flesta har gjort ett fåtal val i livet som resulterat i ett yrke/yrkesgrupp.
I dagens Sverige kan du göra dessa ganska fritt. Kanske någon farmor eller inavlad morbror ifrågasätter en kvinnlig ingenjör eller manlig förskolelärare, men ganska fritt.

Är du intresserad av hög lön kan du enkelt välja ett yrke som ger det. Prioriterar du andra värden andra än hög lön står dig fritt att välja det.
Det är ingen statshemlighet att omvårdnad i offentlig regi betalar rätt kasst och privat produktionsindustri betalar bättre..
 
Redigerat:
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Det bästa sättet att få bort den här skillnaden på 4% är nog ändå att bekämpa den andra skillnaden på 5%.

Om kvinnor söker sig till mansdominerade yrken och strävar efter att jobba lika mycket som männen samtidigt som männen söker sig till kvinnodominerade yrken och strävar efter att jobba mindre så kommer den där resterande skillnaden på 4% försvinna som ett brev på posten.

Jag tror nämligen, men nu killgissar jag å det grövsta, att när man till exempel i statistiken kompenserar för att kvinnor jobbar mindre, då "glömmer" man att också kompensera för att en chef vill inte betala lika mycket lön till en anställd som förmodligen kommer ha mer frånvaro. Utöver den faktiska skillnaden i arbetstid. Det skulle nämligen inte jag vilja göra. Snopp eller ej.

Sen har vi ju naturligtvis problemet med jämställdhetsparadoxen...
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Nyfniken Nyfniken skrev:
Ja, i stort sett.
UKÄ redovisar i sin sammanställning att en tredjedel var kvinnor av de som utexaminerades från byggteknik.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.