P
mikethebik mikethebik skrev:
Som vanligt väldigt typiskt att glömma bort att det historiskt enbart var äldste sonen som ärvde gård och mark, (utom hos oss i Dalarna då, där döttrar också ärvde lika i många fall) vilket som Violina skriver ovan naturligtvis avspeglar sig fortfarande och kommer att göra.
Är det ett argument för eller emot något som framfördes i artikeln?
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Intressant, lyckades du komma på 2?
Japp ;)
 
P
P Peter_Bromma skrev:
Precis, många köper mark för att de har intresse att bruka den. för boende, skog, eller fält. Ensam bonde söker fru heter visst programmet, nu har jag inte kollat men jag antar att de inte har haft många ensamma tjejer som driver landsbruk och letar efter en kille även om de såklart finns med.
Det där är ungefär som att säga att män givetvis äger mer mark än kvinnor eftersom män äger mer mark än kvinnor.
 

En riktig kvinna ska ha land :p:crysmile:
 
P
anthill anthill skrev:
För att inte tala om adelns fideikommisser där där äldste sonen ärver hela godset... vill minnas att adeln fortfarande äger ca hälften av Skånes jordbruksmark.
Fideikommiss är avskaffat i Sverige sen 1964, men regeringen kan besluta om att en fideikommiss kan fortsätta. (Har gjorts en gång).
Det finns inte särskilt många kvar.
 
Violina Violina skrev:
Japp ;)
Jamen berätta då... ;)

(Så japanerna kan börja jobba på att lösa problemet.. Antar att det inte är myset du syftar på, robotsälen är ju redan uppfunnen :thinking:)
 
P pmd skrev:
Är det ett argument för eller emot något som framfördes i artikeln?
Inget argument åt något håll, bara ett konstaterande att man lyfter fram en rapport där återigen kvinnor antas behöva ta på sig den ytterst obekväma och ilsket kliande offerkoftan.
Visste heller inte att Lantmäteriet hade som uppgift att se till att ägande av mark skall vara 50/50 mellan könen.

Tur för mig och min kära hustru att vi bägge äger lika mycket av våra två gemensamt ägda fastigheter.
Dock måste jag nog köpa mig en kofta då hon ensam äger en fastighet på annan ort.
Jag är både bitter och kränkt...;)
 
P
Stefflo Stefflo skrev:
När kommer vi till undersökningen att antalet män är fler inom svets, bilmekaniker eller maskinoperatörer? Kvinnor har väl samma möjlighet att välja dessa yrken som vård och barnskötare och på det sättet kanske höja sin lön.
Formellt sett är det nog så, men i praktiken är det inte så pga könsrollsstrukturer i samhället.
Kvinnor väljer hellre ett yrke som de anser vara kvinnligt, gärna samma (eller liknande) som sin mamma.

Män gör likaledes, fast tvärtom.

I stora drag, förstås. Givetvis finns det undantag. Mer eller mindre beroende på yrkesområde.
 
P pmd skrev:
Fideikommiss är avskaffat i Sverige sen 1964, men regeringen kan besluta om att en fideikommiss kan fortsätta. (Har gjorts en gång).
Det finns inte särskilt många kvar.
Jag vet men det är nyligen nog att mycket av denna egendom ägs av män. Även värt att beakta den kulturella traditionen där en del släkter i praktiken låter samma system överleva genom att äldste sonen löser ut systrar och yngre bröder då man inte vill att godset fragmenteras och delas upp (vilket i slutändan nästan alltid innebär att det glider ur familjens ägo).
 
Var hittar ni informationen om att någon tycker det är diskriminerande eller att Lantmäteriet har till uppgift att jämna ut ägandet?

Detta är väl en av många rapporter som används för att få kunskap om samhället. Och om informationen kan påvisa att skälet till det ojämna ägandet kan kopplas till något som faktiskt är diskriminerande så är de tju finemang.
 
  • Gilla
cronholm och 6 till
  • Laddar…
T
Vägrar ta genus frågor på allvar innan herrcyklar kommer med cykelkorg. Varför skulle jag som kille inte behöva en korg att ha mina saker i. Så jäkla orättvist.:cry:
 
  • Gilla
  • Haha
bime och 10 till
  • Laddar…
P
mikethebik mikethebik skrev:
Inget argument åt något håll, bara ett konstaterande att man lyfter fram en rapport där återigen kvinnor antas behöva ta på sig den ytterst obekväma och ilsket kliande offerkoftan.
Det var lite subtilt formulerat i så fall, men tack för klargörandet.
Visste heller inte att Lantmäteriet hade som uppgift att se till att ägande av mark skall vara 50/50 mellan könen.
Det tror jag inte de har heller, och artikeln påstår väl inte det? Det skulle förvisso kunna stå det i rapporten, men den har jag inte läst. Jag gissar också att antalet person här i tråden som har läst den är nära noll.

Jag gissar lite mer och tror att Lantmäteriet har varit behjälpligt med data, helt enkelt.

Ownershift är en s.k. tankesmedja, dvs en lobbyorganisation, och dess uppgift är att verka för kvinnligt ägande. Med den aktuella rapporten gör den precis det man kan förvänta sig alltså.
 
  • Gilla
SarB
  • Laddar…
P
anthill anthill skrev:
Jag vet men det är nyligen nog att mycket av denna egendom ägs av män. Även värt att beakta den kulturella traditionen där en del släkter i praktiken låter samma system överleva genom att äldste sonen löser ut systrar och yngre bröder då man inte vill att godset fragmenteras och delas upp (vilket i slutändan nästan alltid innebär att det glider ur familjens ägo).
Detta faktum ändrar dock inte på rapportens slutsats, nämligen att män äger mer mark än kvinnor. Fideikommiss är en av flera förklaringar till hur det ligger till. Det kanske t.o.m. står med i Ownershifts rapport? Vem vet?
 
Stefflo Stefflo skrev:
Hur många undersökningar kan man göra som visar att kvinnan äger mindre än mannen, tjänar mindre än mannen eller har mindre bilar än mannen.

Hur många döttrar väljer att ta över bondgården när föräldrarna går bort?
Hur många kvinnor är intresserade av att köpa skog och jobba i skogen?

När kommer vi till undersökningen att antalet män är fler inom svets, bilmekaniker eller maskinoperatörer? Kvinnor har väl samma möjlighet att välja dessa yrken som vård och barnskötare och på det sättet kanske höja sin lön. Varför måste det bara vara jämställt på VD-nivå för?

Är rätt less på jämförandet mellan kvinnor och män, vi är olika med olika intressen och så kommer det alltid att vara.
Den dagen jag ser lika många kvinnor som drar igång och avslutar ett altanbygge som antalet män så är vi jämställda.
Dra igång altanbyggen som i att planera, bestämma utseende och anlita snickare, tror jag att kvinnor gör lika mycket som män, om inte mer. I kategorin gör-det-självare så är det nog fler män, även om man förstås hjälps åt i familjen.
 
  • Gilla
GreenYoda och 4 till
  • Laddar…
P
T Thörre skrev:
Vägrar ta genus frågor på allvar innan herrcyklar kommer med cykelkorg. Varför skulle jag som kille inte behöva en korg att ha mina saker i. Så jäkla orättvist.:cry:
Min terrängcykel (av lite enklare modell) har en cykelkorg, men jag var tvungen att köpa till den och montera den själv. :)

Jag tror att det går alldeles utmärkt hos de flesta cykelhandlare att köpa till en korg och få den monterad av handlaren. Ju fler som gör så desto större är chansen att det finns herrcyklar med förmonterade korgar att köpa. Det är samma metod som man kan använda i andra sammanhang för att rätta till skev fördelning av något mellan könen. Om man vill det.
 
  • Gilla
GreenYoda
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.