M mogge_73 skrev:
Man brukar rek. Att man tar vatten i en sjö, 2m från botten och 2m från ytan.
Generellt så är det sandfilter, kolfilter samt UV-ljus man använder. Vattnet kan dock variera i en sjö om ex. Sjön fryser. Då får vattnet en lägre syrehalt och ev. Järn kan övergå i jonform som då kan ställa till det i huset eller filter.

Man börjar alltid med en vattenanalys, enklast är att ro ut ditt man ska ta vatten, tejpa fast en flaska på en lång pinne. Sen trycker man ner den snabbt på önskat djup och fyller flaskan. Sen får man hälla över vattnet i dom medföljande provkärlen.
Funkar det att göra vattenanalys på sjövatten på det sättet? Finns det inte en risk att vattnets egenskaper ändrar sig beroende på årstider och annat på ett annat sätt än i en brunn?
 
En del tar vattnet direkt in och har ett dubbelt björnfilter ( grov och fin finns micro med ) som renar från alger, dom är flest på sommaren
 
Claes Sörmland
D Dublin skrev:
Funkar det att göra vattenanalys på sjövatten på det sättet? Finns det inte en risk att vattnets egenskaper ändrar sig beroende på årstider och annat på ett annat sätt än i en brunn?
Visst ändrar sig Mälarens vatten under årstiderna. När ytvattnet ligger på kring 4 grader C, då vänder sig allt vatten och ytvatten och bottenvatten blandas. Sen under sommaren när ytvattnet värms upp så bildas en termoklin och alger och annan tillväxt börjar binda upp närsalterna i ytvattnet.

Men det är vad som dricks kring Stockholm och en sandfilter skyddar mot att smitta tar sig in i vattenledningssystemen.
 
V vinteg skrev:
Hej Mogge,

Har du några källor om detta som jag kan läsa?
Sand-, kol-, UV tycker jag ska räcka. En del säger att man även ska ha RO (omvänd osmos) men det tycker jag blir tårta på tårta. Att även tänka på är kostnad o underhåll, dyrt med filter/membran för RO.
Jag har nog ingen samlad info om detta. Det är självklart olika förutsättningar beroende sjöar och ex. Vart man tar upp vattnet. Öppet vatten, vikar eller strömmar i vattnet kan ge olika problem. Men det generella djupet är vad pumptillverkare ofta rek. Mest för att inte riskera att bottensediment inte påverkar vattnet. Två meter från ytan är främst för ev. Algblommning som kan resultera i direkt giftigt vatten.

RO på sjövatten ser jag absolut inget behov av. Det är bara när man har bräckt vatten, eller skärgårdsvatten.
 
D Dublin skrev:
Funkar det att göra vattenanalys på sjövatten på det sättet? Finns det inte en risk att vattnets egenskaper ändrar sig beroende på årstider och annat på ett annat sätt än i en brunn?
Det är så man ska ta analysen när man testar för sjövatten. Man ska absolut inte ta ytvatten. Jo, problemet är just det med sjövatten, det kan variera kraftigt med årstiderna, så det kan vara lite klurigt. Man får helt enkelt ta höjd för detta när man tittar på hur man ska rena vattnet.
 
V vinteg skrev:
Vad för filter behövs för att kunna få hyggligt bra dricksvatten samt vatten för WC, dusch, disk, tvätt?
Kommer att ta från 6m djup.
Tacksam för svar!
Hej alla!
Efter mycket läsande så har jag kommit fram till följande.
Intag av Mälarvatten 1,5m över botten. Djup på stället ca 6m. Det ska inte vara stor växtlighet på botten, gärna sand.
Sandfilter, kolfilter, finfilter, UV.
Detta bör bli bra. Hör gärna av er om ni har uppgifter som motsäger detta.
Hälsningar,
Uffe
 
  • Gilla
mogge_73
  • Laddar…
Claes Sörmland
V vinteg skrev:
Sandfilter, kolfilter, finfilter, UV
Om ditt sandfilter fungerar som det ska så behövs inget UV. Har du ett för litet sandfilter så kan UV behövas eftersom att det då inte hinner hantera smittoämnen som det ska.
 
Hej, sandfilter har noll effekt på reningen om man inte kör med kemikalier och syresättning innan er längre tid. Men det motsvarar ett finfilter åtminstone. Den kan ej heller skapa en biohud som kan ta den kapacitet som du behöver för bakteriereduktion.

Jag skulle köra denna setup som start

Grovfilter patronfilter
Finfilter 5 micron 20" patronfilter
Kolfilter stort ej patronfilter
Grovfilter nylon tvättbart enbart att förhindra flyktiga kolpartiklar att sätta igen kramar o dyl
UV - tom vattenverket kör UV trots stora sandbäddar med flockkemikalier
 
  • Gilla
vinteg
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Om ditt sandfilter fungerar som det ska så behövs inget UV. Har du ett för litet sandfilter så kan UV behövas eftersom att det då inte hinner hantera smittoämnen som det ska.
Sandfilter blir inte mer effektivt baserat på storleken.
I ett sandfilter bygger man upp sanden som ett bärlager där den finaste sanden på toppen får en reningsgrad på ca 60mikron. 60mikron räcker inte för stoppa ev. Lösta ämnen i ett vatten, och inte heller bakterier. UV-ljus använder man för att inte få tillväxt från bakterier som finns i vattnet. Främst koliforma bakterier som bryter ned organiska ämnen, men även ev. E-coli som kan komma från vattendrag, fåglar etc.
Kolfilter använder man främst för att ev. förekomst av organiska ämnen kan ge sjövatten en jordig unken lukt, smak och färg.
 
  • Gilla
vinteg
  • Laddar…
Claes Sörmland
M mogge_73 skrev:
Sandfilter blir inte mer effektivt baserat på storleken.
I ett sandfilter bygger man upp sanden som ett bärlager där den finaste sanden på toppen får en reningsgrad på ca 60mikron. 60mikron räcker inte för stoppa ev. Lösta ämnen i ett vatten, och inte heller bakterier. UV-ljus använder man för att inte få tillväxt från bakterier som finns i vattnet. Främst koliforma bakterier som bryter ned organiska ämnen, men även ev. E-coli som kan komma från vattendrag, fåglar etc.
Kolfilter använder man främst för att ev. förekomst av organiska ämnen kan ge sjövatten en jordig unken lukt, smak och färg.
Jodå läs min länk i inläggen ovan. Sandfiltret är inte enbart ett mekaniskt filter, det är ett biologiskt filter. Det ersätter således UV-ljus om rätt utformat.
 
Sandfilter måste backspolas då blåser man ju hela biohuden om den nu har blivit nått på ett trycksatt system

Jag har sett system som gör detta biologiskt men det är ju en mindre vattenpark i storlek
 
  • Gilla
vinteg och 1 till
  • Laddar…
Du kan nog inte jämföra ett ”sandfilter” med en sandfilterbädd man använder när man renar vatten för kommunala nivåer.
När man renar vatten via marken i sk. Sandfilterbäddar pumpar man upp stora mängder vatten som sakta (år) får sedimenteras via marken. Detta görs naturligt i marken hela tiden (grävda brunnar), man vill dock försöka härma naturen men med en snabbare produktionshastighet. E-coli återfinns enbart i tarmkanal hos varmblodiga däggdjur = avföring. Avföring är biologiskt och tas naturligt upp via växter och jord. Det man menar i detta är helt enkelt att ”snabbare” inte är bättre än naturen.

Ett sandfilter för hushåll är ca 25x125cm i storlek och har ett flöde på ca 25-30l/min. I dessa filter vill man inte ha vare sig biofilm eller bakterie tillväxt. Detta är helt enkelt ett enkelt sätt att fånga upp ev. Större partiklar som sand, pollen och dyl. Och backspolas frekvent ut i avloppet.
 
  • Gilla
vinteg
  • Laddar…
Claes Sörmland
M mogge_73 skrev:
Ett sandfilter för hushåll är ca 25x125cm i storlek och har ett flöde på ca 25-30l/min. I dessa filter vill man inte ha vare sig biofilm eller bakterie tillväxt. Detta är helt enkelt ett enkelt sätt att fånga upp ev. Större partiklar som sand, pollen och dyl. Och backspolas frekvent ut i avloppet.
Med det lilla filtret så är det ju kört att inaktivera smittoämnen. Då blir det mest mekaniskt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.