Vad för filter behövs för att kunna få hyggligt bra dricksvatten samt vatten för WC, dusch, disk, tvätt?
Kommer att ta från 6m djup.
Tacksam för svar!
 
Hej, kalk o järn mineraler slipper man nog men resten är nog mest humus och bakterier .

Nått som tar det mesta av detta är RO filter plus nått UV efter
 
H håbbe1961 skrev:
Hej, kalk o järn mineraler slipper man nog men resten är nog mest humus och bakterier .

Nått som tar det mesta av detta är RO filter plus nått UV efter
Hej!
Vill inte ha RO (omvänd osmos) för det ger allt för lite flöde samt är lite för komplext.
Jag hoppas på flera svar o möjliga lösningar.
 
Jo, Enklaste humus filtret är ett stort kolfilter
 
Claes Sörmland
Först ett mekaniskt filter som är lätt att byta ofta och sen ett rejält sandfilter för riktigt små partiklar och patogener. Sanden bebos ganska snart av mikrober som bryter ned och dödar av det som hamnar i filtret. Humus (brunfärg) går igenom och får accepteras eller så krävs aktivt kol eller ozon.
 
Claes Sörmland
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
OT.
"Varför kan man inte dricka vattnet i sjön, det är ju bara regnvatten, som ju är rent" Frågade en vän.
En annan vän svarade.
"För att fiskarna skiter i sjön"
 
Om du tar från en 6m brunn så behöver du inget filter alls... om du inte gjort ett vattenprov och funnit något olämpligt.

Eller är det en speciell situation runt mälaren?

/ATW
 
Som jag förstår frågan gäller det att ta sjövatten från 6 meters djup, inte från en brunn.
 
  • Gilla
vinteg och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
A ArneTW skrev:
Om du tar från en 6m brunn så behöver du inget filter alls... om du inte gjort ett vattenprov och funnit något olämpligt.

Eller är det en speciell situation runt mälaren?

/ATW
Håller helt med men jag läste trådstart som att det är sjövatten från 6 m djup i Mälaren som det gäller.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Håller helt med men jag läste trådstart som att det är sjövatten från 6 m djup i Mälaren som det gäller.
ok... din tolkning stämmer nog.

Men spelar djupet nån roll då?

/ATW
 
Man brukar rek. Att man tar vatten i en sjö, 2m från botten och 2m från ytan.
Generellt så är det sandfilter, kolfilter samt UV-ljus man använder. Vattnet kan dock variera i en sjö om ex. Sjön fryser. Då får vattnet en lägre syrehalt och ev. Järn kan övergå i jonform som då kan ställa till det i huset eller filter.

Man börjar alltid med en vattenanalys, enklast är att ro ut ditt man ska ta vatten, tejpa fast en flaska på en lång pinne. Sen trycker man ner den snabbt på önskat djup och fyller flaskan. Sen får man hälla över vattnet i dom medföljande provkärlen.
 
  • Gilla
vinteg och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
M mogge_73 skrev:
Man brukar rek. Att man tar vatten i en sjö, 2m från botten och 2m från ytan.
Generellt så är det sandfilter, kolfilter samt UV-ljus man använder. Vattnet kan dock variera i en sjö om ex. Sjön fryser. Då får vattnet en lägre syrehalt och ev. Järn kan övergå i jonform som då kan ställa till det i huset eller filter.

Man börjar alltid med en vattenanalys, enklast är att ro ut ditt man ska ta vatten, tejpa fast en flaska på en lång pinne. Sen trycker man ner den snabbt på önskat djup och fyller flaskan. Sen får man hälla över vattnet i dom medföljande provkärlen.
Men nu är det ju Mälaren och det är råvatten för typ hela Stockholm. På den kommunala sidan så är det främst sandfilter man använder för mälarvatten.
 
Magnus E K
Isakare Isakare skrev:
[...] En annan vän svarade.
"För att fiskarna skiter i sjön"
Alltså dessa fiskare... Kan de inte gå hemma på morgonen och efter att de kommit hem?
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
M mogge_73 skrev:
Man brukar rek. Att man tar vatten i en sjö, 2m från botten och 2m från ytan.
Generellt så är det sandfilter, kolfilter samt UV-ljus man använder. Vattnet kan dock variera i en sjö om ex. Sjön fryser. Då får vattnet en lägre syrehalt och ev. Järn kan övergå i jonform som då kan ställa till det i huset eller filter.

Man börjar alltid med en vattenanalys, enklast är att ro ut ditt man ska ta vatten, tejpa fast en flaska på en lång pinne. Sen trycker man ner den snabbt på önskat djup och fyller flaskan. Sen får man hälla över vattnet i dom medföljande provkärlen.
Hej Mogge,

Har du några källor om detta som jag kan läsa?
Sand-, kol-, UV tycker jag ska räcka. En del säger att man även ska ha RO (omvänd osmos) men det tycker jag blir tårta på tårta. Att även tänka på är kostnad o underhåll, dyrt med filter/membran för RO.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.