Vi har just nu en annons ute på vår lägenhet och en mäklare som har en trappa. Jag dealade ned arvodet till 55 000 kr + 8% på belopp över tröskelvärdet. Vårt tröskelvärde ligger dock högt, i enlighet med förväntat pris i våras - dvs nu troligen en halv miljon över förväntat pris med tanke på prisdroppen i Stockholm under hösten… Så vi har en väldans billig mäklare får jag säga. :)
 
S SonnyListon skrev:
Försök även att få ett fastpris. Det låter osannolikt att mäklaren skulle göra ett sämre jobb och inte vara motiverad om det är ett fastpris. Då skulle jag inte välja den mäklaren oavsett.
Jag skulle inte försöka få en mäklare till fast pris, verkligen inte.
Vår granne har precis sålt sitt hus med hjälp av en mäklare med fast pris, vi hade några vänner som var intresserade och hade pratat med mäklaren. De fick höra att huset inte skulle säljas innan visning, så de la inget bud, men bad mäklaren ringa om det mot förmodan skulle bli aktuellt att det skulle säljas innan visning. Helt plötsligt var huset bortplockat från Hemnet utan att de hade hört någonting, det visade sig att huset såldes för tvåhundratusen mindre än de tänkt som utgångsbud.
 
O
Dheri Dheri skrev:
Jag skulle inte försöka få en mäklare till fast pris, verkligen inte.
Vår granne har precis sålt sitt hus med hjälp av en mäklare med fast pris, vi hade några vänner som var intresserade och hade pratat med mäklaren. De fick höra att huset inte skulle säljas innan visning, så de la inget bud, men bad mäklaren ringa om det mot förmodan skulle bli aktuellt att det skulle säljas innan visning. Helt plötsligt var huset bortplockat från Hemnet utan att de hade hört någonting, det visade sig att huset såldes för tvåhundratusen mindre än de tänkt som utgångsbud.
Låter mer som en dålig mäklare än att det var arvodet som talade. För om han hade ett fast arvode skulle han gärna sålt före visning. Då blir snabbt klar och kan ta nästa objekt.

Men fast arvode eller procentsats, eller kanske trappa har ingen större betydelse. Min åsikt är att mäklarens instats inte spelar så stor roll vid en försäljning som man kan tro. Det viktiga är bilderna och annonsering på hemnet. När jag var på husjakt så ställde jag inte många frågor till mäklaren och jag vill inte ha en mäklare som är för "på" Då ryggar jag tillbaka. Mäklaren kan säga hej när man kommer in men inte så mycket mer förens man frågar något. (hmm... jag litar inte på mäklare och anser att de bara ljuger :) kanske spelar in i att jag inte pratar så mycket med mäklaren jag har tagit reda på mycket innan)
Dock är jag kritisk till tjänster som "hemverket" och liknande. Där tror jag faktiskt att det kan göra folk lite skeptiska. Jag själv är det.

När jag sålde min lgh så visste jag väldigt väl vad min lgh borde vara värd. säkerligen bättre än mäklaren själv. Jag satt nämligen med i styrelsen och hade full pejl på alla försäljningar. (jag fick det pris som jag förväntade mig.)
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Fairlane
Jag tror inte heller att det var det fasta priset som avgjorde att grannens hus såldes innan visning. Mäklaren fick ett bud och framförde det till säljaren, som måste ske. Säljaren accepterade, kanske för att de inte visste att det var möjligt att få mer, kanske för att de var nöjda och inte ville ha visningar etc. Jag tror inte det var det fasta arvodet som spelade in.

Jag har träffat alla möjliga mäklare,vissa var väldigt på, andra lugnare, några direkt otrevliga. Värst var väl när vi inte ens förstod vem mäklaren var. Det var en gubbe i träningsoverall med gällivarehäng.

Inte ens enda gång har det påverkat vad jag velat bjuda.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Dheri Dheri skrev:
Helt plötsligt var huset bortplockat från Hemnet utan att de hade hört någonting, det visade sig att huset såldes för tvåhundratusen mindre än de tänkt som utgångsbud.
Mindre än säljaren tänkt?
Men det är ju inte möjligt, mäklaren säljer ju inte, han/hon bara förmedlar.
Så innan säljaren skrivit på ett kontrakt är inte huset sålt, vad än mäklaren säger.

Så stämmer inte mäklarens "förslag" till affär, så är det ju bara att förkasta, eller hur?
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Jag har pratat en del med grannen och det var mer än hon trodde hon skulle få, men betydligt mindre än hon kunde fått. Hade mäklaren meddelat att det fanns fler som var intresserade och kunde lägga betydligt högre bud hade hon definitivt tagit det.
När jag fick reda på att huset var borta från Hemnet var kontraktet redan skrivet och eftersom hon var nöjd har jag inte haft hjärta att förklara att hon utan problem kunnat få minst 25% högre pris.
 
Fairlane
Å andra sidan visste kanske inte mäklaren att det fanns mer att hämta heller: Mäklaren kanske tyckte det var bra betalt för huset.
 
Men jag har väldigt svårt att förstå varför det skulle vara så bråttom att sälja att man säljer innan visning. Om någon är tillräckligt intresserad för att lägga bud innan visning så kommer de säkert i 99 fall av 100 lägga bud efter visning.
 
  • Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
L
J jocke31 skrev:
Men jag har väldigt svårt att förstå varför det skulle vara så bråttom att sälja att man säljer innan visning. Om någon är tillräckligt intresserad för att lägga bud innan visning så kommer de säkert i 99 fall av 100 lägga bud efter visning.
Håller helt med dig här. Den enda som har intresse av att promota att man skall ta ett bud innan visning är mäklaren. Mäklaren slipper visningar och sparar massor av tid och kan snabbt gå vidare till andra objekt.

Varför skulle någon som är intresserad gå vidare på en marknad där utbudet är litet. Har försökt förklara detta för flera vänner, samtliga har ändå sålt innan visning. Man tror tydligen att alla plötsligt skall bli ointresserade över natten?!?
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Jag vet några som sålt innan visning. Skälen är två:

1. Man vet vad man får och är nöjd. Budet är ofta villkorat. Kanske kan man få samma bud eller högre efter visning, kanske inte.
2. Man slipper hålla på med visningar, städa som en tok flera gånger, vilket kan vara halvjobbigt, särskilt med små barn.
 
  • Gilla
Edvuld och 1 till
  • Laddar…
L
J jocke31 skrev:
Vi har just nu en annons ute på vår lägenhet och en mäklare som har en trappa. Jag dealade ned arvodet till 55 000 kr + 8% på belopp över tröskelvärdet. Vårt tröskelvärde ligger dock högt, i enlighet med förväntat pris i våras - dvs nu troligen en halv miljon över förväntat pris med tanke på prisdroppen i Stockholm under hösten… Så vi har en väldans billig mäklare får jag säga. :)
Vet inte om du fått ett bra pris eller ej men för mig är det helt befängt att mäklaren skall få 55 plus procent för att förmedla en försäljning. Missförstå mig rätt, men hur svårt kan det vara att vara mäklare på denna marknad (storstad tänker jag på) alla objekt runt storstäderna säljs ju av sig själv.

Om en mäklare skulle söka jobb som säljare hos mig skulle jag vara skeptisk kan de sälja eller informera. För mig är detta två olika saker. Eftersom mäklaren bara skall förmedla ser de som viktigaste uppgift att göra både köpare och säljare nöjda. Köparen är ju en potentiell kund framöver. Jag vill ju o andra sidan få bästa möjliga pris och skiter ju blankt i mäklarens framtida relation med köparen.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
L
Fairlane Fairlane skrev:
Jag vet några som sålt innan visning. Skälen är två:

1. Man vet vad man får och är nöjd. Budet är ofta villkorat. Kanske kan man få samma bud eller högre efter visning, kanske inte.
2. Man slipper hålla på med visningar, städa som en tok flera gånger, vilket kan vara halvjobbigt, särskilt med små barn.
Helt sant båda två. Tänker bara att en städning eller två är ett lågt pris att betala om man talar 10tusentals kronor i skillnad i slutpris. Tror inte heller att det villkorade budet betyder något, de kommer sannolikt bjuda på nytt om de verkligen är intresserade. Jag hade också villkorat ett förhandsbud om jag velat sätta press.

Tror bara att folk generellt tänker att jag ju ändå gör så mycket i vinst så jag är nöjd. Sedan följer man upp med att leta extrapris på letsdeal. Om man istället jobbat stenhårt i sin försäljning hade man kanske sluppit leta erbjudanden i flera år framöver.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
L Lewdis skrev:
Helt sant båda två. Tänker bara att en städning eller två är ett lågt pris att betala om man talar 10tusentals kronor i skillnad i slutpris. Tror inte heller att det villkorade budet betyder något, de kommer sannolikt bjuda på nytt om de verkligen är intresserade. Jag hade också villkorat ett förhandsbud om jag velat sätta press.
Det är alltid lite chansning med en öppen visning för det kan ju vara någon som går runt på visningen och pratar högt om att de har hittat så mycket problem att andra avskriver huset direkt och därmed blir det ingen budgivning. Men naturligtvis ska det vara ett bra pris som erbjuds om man ska acceptera att sälja innan visningen.
 
L Lewdis skrev:
Helt sant båda två. Tänker bara att en städning eller två är ett lågt pris att betala om man talar 10tusentals kronor i skillnad i slutpris. Tror inte heller att det villkorade budet betyder något, de kommer sannolikt bjuda på nytt om de verkligen är intresserade. Jag hade också villkorat ett förhandsbud om jag velat sätta press.

Tror bara att folk generellt tänker att jag ju ändå gör så mycket i vinst så jag är nöjd. Sedan följer man upp med att leta extrapris på letsdeal. Om man istället jobbat stenhårt i sin försäljning hade man kanske sluppit leta erbjudanden i flera år framöver.
Ja, eller i Stockholm kan det t o m handla om flera hundra tusen extra, eller t o m någon miljon extra. Då ska det till att det är väldigt svårstädat om det ska vara värt pengarna…
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Vet inte riktigt om jag tror på de där "gäller-endast-i-en-halvtimme-buden". Känns mest som tomma hot. Om en person är seriöstintresserad så har jag svårt att se att objektet plötsligt blir helt ointressant en stund senare.
 
  • Gilla
KnockOnWood och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.