Även om inte velat köpa det förräns efter ensamrätten går ut? Vad är det då för mening med ensamrätten i avtalet?
 
Ensamrätten innebär att du inte får sälja den själv under tiden, eller för den delen anlita en annan mäklare under tiden.
Det är nog till och med så att om du har 2 mäklare vars uppdrag är över och båda har haft samma spekulant ska dela på arvodet om spekulanten väljer att köpa av dig direkt.
Mäkleriet omfattas av helt sjuka regler och avtal tycker jag.
 
frohike skrev:
Ensamrätten innebär att du inte får sälja den själv under tiden, eller för den delen anlita en annan mäklare under tiden.
Det är nog till och med så att om du har 2 mäklare vars uppdrag är över och båda har haft samma spekulant ska dela på arvodet om spekulanten väljer att köpa av dig direkt.
Mäkleriet omfattas av helt sjuka regler och avtal tycker jag.

Läs gärna innan du svarar. Hon har inte varit spekulant hos mäklaren utan det är vi som fixat denna köpare. EFTER ENSAMRÄTTEN GÅTT UT.
 

Bästa svaret

Men snälla.. Läs vad svaren säger och inte vad du tror. Du får flera svar gällande vad reglerna säger generellt och inte i bara ditt fall.

Men i ditt fall. OM inte din köpare har haft något med mäklaren/mäklarna att göra, inte gått på någon visning eller liknande OCH avtalet om ensamrätt är ute, så skulle jag nog vilja säga att mäklaren ska bevisa att denne har rätt till arvodet.
 
frohike skrev:
Men snälla.. Läs vad svaren säger och inte vad du tror. Du får flera svar gällande vad reglerna säger generellt och inte i bara ditt fall.

Men i ditt fall. OM inte din köpare har haft något med mäklaren/mäklarna att göra, inte gått på någon visning eller liknande OCH avtalet om ensamrätt är ute, så skulle jag nog vilja säga att mäklaren ska bevisa att denne har rätt till arvodet.

Vad menar du med vad jag tror? Och varför skulle jag vilja veta om reglerna i allmänhet när jag beskriver mitt problem och hur jag har det?
 
Det är ju klart att OM din hyresgäst visserligen har träffat mäklaren, men bara diskuterat vädret, då har han ju inte gjort någon försäljningsansträngning. Men har mäklaren ex. berättat vad det begärda priset är, eller låtit hyresgästen titta i objektbeskrivning osv. Då har han gjort en försäljningsinsats och har rätt till arvode. Exakt hur stor ansträngningen skall vara för att vara arvodesgrundande vet jag inte.

En variant som jag är lite osäker på om den fungerar, är att du anlitar en internetmäklare eller annan "lågprismäklare" som får hantera pappersarbetet (kan vara bra att få hjälp med det ändå). Sedan får din förra mäklare och din lågprismäklare dela på det låga arvodet. Det finns en regel om att säljaren inte skall behöva betala arvode till mer än en mäklare, mäklarna skall göra upp sin emellan om flera har varit inblandade.

Kolla om min ide håller formellt inan du ger dig på det, är inet alls säker på att det fungerar att göra så.
 
frohike skrev:
Det är nog till och med så att om du har 2 mäklare vars uppdrag är över och båda har haft samma spekulant ska dela på arvodet om spekulanten väljer att köpa av dig direkt.
Så fick jag det förklarat för mig när jag sålde.
 
Även så det står om man läser runt hos mäklarsamfundet mfl som jag ägnat den senaste stunden till :D
 
Det låter rätt vettigt det du skriver hempularen. Dock tror jag inte att om hon hyr huset att hon kan läsa sig till mer info av objektbeskrivningen och priset är ju vi som satt inte mäklaren. Men inte för att det spelar så stor roll för mäklaren tänker inte ta betalt men han blev lite bitter. Men jag ville ju vet vem som hade rätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.