harry73
Varg skrev:
...

Nu är det så att jag pratade med mäklaren idag och meddelade mitt fortsatta intresse, och då säger hon att det finns en till spekulant som tänker buda OCH ev. skriva kontrakt imorn!!
Låter helt osannolikt i mina ögon!
Ägarna nämnde inget om detta för 7 dar sen, huset har legat ute så länge, och det känns inte så troligt att nån köper en sommarstuga i november.

...

Och vad ska jag göra, förutom att prata med säljarna... Är det en bra idé att sitta stilla i båten och vänta på ett ev. första bud från den andra?

...
Jag skulle meddela mäklaren att jag vill få möjlighet att delta i budgivningen om den kommer.
Sen måste du komma ihåg att det är ett svårsålt område och att huset har varit till salu i 17 månader. Så antagligen är utropspriset för högt, så bjud inte för mycket.

Det skadar inte heller att ringa ägarna och därmed syna bluffen
 
Jag pratade med säljaren igår. Det är en jätterar dam i 80-årsåldern, men det märks att hon inte vill ha med försäljningen att göra. Vad jag än frågar om budgivning, tillträdelsedatum osv så hänvisar hon till mäklaren.
Och mäklaren har jag tyvärr mycket lågt förtroende för, dels pga egen kontakt med henne, och dels pga vänner som också råkat ut för henne...

Men just nu känns det som om det hon sa om jättesnabb budgivning och kontraktsskrivning inte riktigt var sant. Klockan är 11:22 och det är fredag... Inte många timmar kvar att spela på innan helgen, och hon har ännu inte hört av sig.
 
Just nu är det ju generellt köparnas marknad. Jag har haft en del med mäklare att göra och de säger väl aldrig till en köpare att "det är lugnt, fundera du ett par veckor, det här huset säljer inte sig självt direkt, det har legat ute i x antal veckor/månader". Istället är det: "Jag skulle bli mycket förvånad om det här huset inte var sålt imorgon."

Syna bluffen! Bluffa lite själv om andra hus som du tycker är intressanta.
 
Nanny Fine
Om det bara fanns en annan spekulant så kan det ju inte ha varit mycket till budgivning..... Verkar mer troligt i så fall att en annan spekulant lagt bud på huset och säljaren har accepterat...

Beträffande budgivningar, så kom det en ny mäklarlag den 1/7 2011, är inte hundra på vad som står i den, men har förstått att budgivare inte längre kan vara anonyma.

Beträffande citaten om vilka rättigheter man har som budgivare, så tolkar jag dem som att den slutlige köparen får namnen, men de övriga budgivarna hänvisas till oberoende granskningsman.
 
Det ger ju inte nödvåndigtvis så mycket att ha öppenhet om namnen. Personen som "budat" kan fortfarande vara kusin till säljare eller mäklare, eller arbetskamrat till säljaren osv.

Jag har försått det som att man numera försöker hålla extremt kort tid mellan vinnande bud och kontrakt. En del kapitalstarka köpare bjuder samtidigt på flera olika objekt, och kanske samtidigt vinner 2 - 3 budgivningar, uppenbart kommer de då bara att köpa en av bostäderna, därför försöker mäklarna tvinga vinnaren att skriva kontrakt bums, ofta inom 5 -6 timmar. Annars går man direkt på andra budet.
 
Redigerat:
Nanny Fine
hempularen skrev:
Det ger ju intye nödvåndigtvis så mycket att ha öppenhet om namnen. Personen som "budat" kan fortfarande vara kusin till säjare eller mäklare, eller arbetskamrat till säljaren osv.
För all del, men kontrollfreaket har ju då i alla fall möjlighet att ringa upp de andra budgivarna och förhöra dem i så fall.... Det är i alla fall bättre än innan och vad skulle annars vara alternativet? Att mäklaren även presenterar personbevis på alla budgivare med presentation över dennes närstående? Nu får det vara måtta på cynismen härinne.....
 
ja, jag hade för mig det fredrikR.. och när vi sålde våran stuga i våras så fick köparen budhistoriken med fullständiga namn på dom andra budgivarna. och vi hade fastighetsbyrån som mäklare
 
Har man bara tillräckligt is i magen som köpare så har man väl all rätt i världen att kräva en budhistorik innan man skriver ett kontrakt oavsett vilken lag som gäller. Vägrar mäklaren det och man som köparen får en dålig magkänsla så är det bara att hoppa av och/eller istället lägga ett lägre bud.
 
Jag får backa från mina tidigare påståenden att man fortfarande kan vara anonym som "budare". Här är ett direkt utdrag ur lagen som gäller från och med 1/7 2011 (fastighetsmäklarlag):

20 § Fastighetsmäklaren ska föra anteckningar över förmedlingsuppdraget. Mäklaren ska också upprätta en förteckning över de anbud som lämnas på fastigheten med angivande av anbudsgivarens namn, kontakt-uppgifter, det belopp som bjudits och tidpunkt för när anbudet lämnades samt villkor för anbudet.
Dokumentationen ska överlämnas till uppdragsgivaren när uppdraget slutförts. Om ett överlåtelseavtal ingås, ska även den som köpt eller sålt fastigheten få dokumentationen när uppdraget slutförts.

Den nya fastighetsmäklarlagen har nummer 2011:666 (hmm, är det en hint om att alla fastighetsmäklare står i förbindelse med "den onde"...?)
 
Redigerat:
Om man fått sitt hus värderat för ett halvår sedan och fått ett pris som de tänkt sätta och sedan sätter samma pris eller lite över själv alltså säljer det privat. Kan då någon i efterhand klaga på att det idag kanske inte är värderat lika högt på grund av bostadsmarknaden? Detta efter att kontrakt är skrivet?
 
Nanny Fine
fritz76 skrev:
Om man fått sitt hus värderat för ett halvår sedan och fått ett pris som de tänkt sätta och sedan sätter samma pris eller lite över själv alltså säljer det privat. Kan då någon i efterhand klaga på att det idag kanske inte är värderat lika högt på grund av bostadsmarknaden? Detta efter att kontrakt är skrivet?

Försöker du kapa tråden? ;)
 
Klaga på priset kommer alla köpare att försöka med, men det är bara att ignorera.
 
Hur har det gått Varg??
 
Jag köpte huset!

Men det känns fortfarande skumt. Fick iofs namnet på den andra spekulanten, men det var ett ungt par på 21 år som enligt mäklaren skulle riva ut allt och totalrenovera huset, och pga detta tänkte köpa det obesiktigat.
Så det blev en blixtsnabb budgivning som jag vann.

Hoppas jag gjorde ett bra köp, än så länge känns det underbart! ( :
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.