Skönt att det löste sig!

Jag tror dock att du hade haft en juridisk möjlighet om än långt ifrån säkert att den skulle vunnit acceptans i domstol.

Normalt i kontrakt är det definierat hur kommunikation ska ske (mail, fax, brev etc) samt också när kommunikationen anses har skett.

Om denna klausul inte finns med skulle möjligen en domstol kunna anse att i brist på definerad kommunikationskanal har du att använda vad som tidigare använts och det är ju sannolikt att kommunicera via mäklaren.

Nu behöver du ju inte pröva fallet. Vet du varför säljaren backade? En gissning är ju att marknaden fallit och han/hon tycker att överenskommet pris är för högt.

Som sagt, få beskedet skriftligt!!
 
  • Gilla
elpaco och 1 till
  • Laddar…
K kraxet skrev:
Hej,

Ny här och sitter i en jobbig situation som jag hoppas att någon kanske har svar på så här dagen före midsommar.

Jag skrev kontrakt med en köpare som gett ett förhandsbud på min lägenhet. I kontraktet slog vi fast att det skulle börja gälla förutsatt att jag också hittade en bostad före ett visst datum. Om jag inte gjorde det skulle jag meddela detta skriftligen före utsatt datum. I kontraktet står det att jag ska meddela köparen det skriftligt.

Tokigt nog meddelade jag att jag ville häva kontraktet till mäklaren (skriftligen) eftersom det är den enda jag haft kontakt med under hela processen. Jag har inte haft någon kontakt med köparen alls och har därför inga kontaktuppgifter, och tänkte att det skulle räcka med att jag meddelade mäklaren. Jag tänkte inte på att det stod köparen i kontraktet. Dumt nog. Och mäklaren sade inget särskilt när jag hävde köpet heller.

Nu någon dag efter att datumet varit hör mäklaren av sig och säger att nu är köpet giltigt för jag har inte hävt det. Jag påpekade då att jag visst gjort det och skickade bevis, men fick till svar att jag skulle ha hävt till köparen direkt. Så hon kastar i princip ut mig på gatan.

Vad gör jag nu? Är det så ordagrant att det inte räcker att jag meddelat mäklaren? Har mäklaren inget
ansvar i att förmedla detta till köparen?

Tacksam för svar.
Det här låter lite märkligt. Du måste rimligtvis ha träffat köparen vid något tillfälle. Har köparen inte varit i din lägenhet innan ni skrev kontrakt? Han kan ju inte ha köpt i blindo! Du har skrivit ett köpekontrakt med en köpare, inte med fastighetsmäklaren. Var det så svårt att förstå ? Hävningen av köpekontraktet, om det nu är rätt utformat, ska ställas till köpren, inte till fastighetsmäklaren. Sedan kan man ju tycka att
fastighetsmäklaren borde ha informerat köparen, men tydligen har han inte sett det som sin uppgift.

Mort sagt det hela verkar lite korkat hanterat hela vägen !
 
Det är en lite olycklig sammanblandning av roller som tyder på att det fattas koll på vem som är vem i affären.

Bara trådrubriken "Mäklare kastar ut mig" är så himla bakvänd och känns symptomatisk för hela situationen. Jag vågar lova att ingen mäklare, någonsin, någonstans i världen, har slängt ut någon från en bostad!

Bostadsaffärer är viktiga! Gör er inte beroende av tur. Ha koll på vad som är vad och vem som är vem när det gäller ansvarsförhållandena.
 
  • Gilla
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
E emifog skrev:
Skönt att det löste sig!

Jag tror dock att du hade haft en juridisk möjlighet om än långt ifrån säkert att den skulle vunnit acceptans i domstol.

Normalt i kontrakt är det definierat hur kommunikation ska ske (mail, fax, brev etc) samt också när kommunikationen anses har skett.

Om denna klausul inte finns med skulle möjligen en domstol kunna anse att i brist på definerad kommunikationskanal har du att använda vad som tidigare använts och det är ju sannolikt att kommunicera via mäklaren.

Nu behöver du ju inte pröva fallet. Vet du varför säljaren backade? En gissning är ju att marknaden fallit och han/hon tycker att överenskommet pris är för högt.

Som sagt, få beskedet skriftligt!!
Nu rör du ihop det. Det är ju TS som backar och TS som är säljare och det står också varför i ursprungsinlägget.
 
K koolla skrev:
Nu rör du ihop det. Det är ju TS som backar och TS som är säljare och det står också varför i ursprungsinlägget.
Njaaa--. Han menade nog att säljaren backade från sin rätt att få ta över lägenheten.
 
  • Gilla
Floramarie och 1 till
  • Laddar…
Mäklaren kanske uppfattade det som att TS bara ville informera denne om att köpet hävts, och trodde att TS själv kontaktat köparen, då det var den överenskomna rutinen? Det är svårt att säga säkert utan att känna till formuleringen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.