jag hade samma problem med min visp fast jag hade köpt en visp med utv. gäng...

Svärgubben svetsade ihop 6st M14 muttrar åt mig
 
Vad jag skulle tycka vara roligt är att förstå varför man köper en dyr kort festool visp. Spontant så är nog en visp det absolut sista festool verktyget jag skulle köpa.. Här skulle jag säga Rusta rules (och det är nog enda gången jag säger detta)

Vore kul att få lite motargument på detta.
 
Ey..det e en Festool. Det räcker oftast.

När den köptes för 5-6 år sedan så fanns det inte så mycket att välja på i dom butikerna jag besökte. Festool's snurra hade gott rykte (till skillnad mot DeWalt) och var den mest komfortabla.
Jag kan inte dra mig till minnes att jag har känt på någon visp öht som är tillräckligt lång, och jag skulle aldrig köpa en maskin på Rusta, Classe eller liknande, oavsett maskin.
 
ACME skrev:
Ey..det e en Festool. Det räcker oftast.
Tycker inte det räcker i detta fallet. det är i mina ögon en synnerligen simpel maskin som av någon outgrundlig anledning kostar mycket mer än tex en TS55a.

Nu kanske vi har lite olika perspektiv på masintypen som sådan, själv vispar jag kanske 1-2ggr/år, du gör det säker oftare... men 5-6000 för denna...jag får säker 8-10 st rustamasiner med samma "precision"...
 
Som sagt..
Festool's snurra hade gott rykte (till skillnad mot DeWalt) och var den mest komfortabla.
Dom flesta proffsmaskinerna kan ersättas med 5-10 Rustamaskiner, men att behöva byta ut maskinerna på löpande band kostar både tid och irritation.
4000:- + moms innebär ju inte 5000:- mindre i lön för egenföretagare, och dom pengarna tycker jag definitivt att det är värt att iaf få göra skitgörat med en fin maskin.
 
Eftersom du inte betalt själv så har nog en stackars kund fått betala.
Jag skulle nog passa mig för att anlita en hantverkare som kom dragandes med en festovisp.
inga problem med sågar, fräsar, skruvdragare, mm från festo... ger mervärde för kunden men en visp....näääää ;)

Jag kanske har en massa fördomar här men lite måste man ju få retas här.
 
Mikael_L
Efter att den blivit avskriven efter tusen gjorda badrum, märks nog inte skillnaden så mycket på fakturorna, om han hade en Festool för 5000:- eller Alpha tool för 600:- :) ;)
 
Nimajneb skrev:
Eftersom du inte betalt själv
Inte betalt själv? Vem har då betalat?
Tar jag den på firman så får jag mindre pengar i plånboken jämfört med om jag hade köpt Best Tools.

Om jag fick betalt baserat på vilka verktyg och maskiner jag har så skulle jag kunna debitera flera tusen i timmen, men jag ligger på samma peng som killarna som har ett koben och en Skil-klinga bak i skåpet.

Jag önskar att det funkade mer som du är inne på; Har man mycket maskiner som kan innebära en bättre finish på kortare tid så får man debitera mer, men icke.:mad:
 
Inte för att jag blandar bruk eller puts jätteofta, men det är viktigt att ha en maskin som man kan plåga utan att vara rädd för att den bränner eller lägger av på annat sätt. Skulle tro att när det gäller vispar är vi nog närmare 10 än 5 Rustamaskiner, kanske ännu mer jämfört med Festool. Om vi säger att det tar två timmar att fixa en ny visp och minst en timme att avbryta och starta upp själva arbetet, plus den immateriella förlusten av humör och ork, så blir tidskostnaden för Rustaalternativet 30 timmar, vilket jag bedömer som ganska lågt räknat. Inkomstbortfallet blir, återigen lågt räknat, minst 9000kr + moms för förspilld tid. Naturligtvis skulle ingen byta 9 gånger till samma dåliga maskin, men uträkningen ger en utmärkt förklaring till varför det ofta - också för energiska hemanvändare - blir billigare att köpa något av hög kvalitet från första stund.

Därför kommer jag till rakt motsatt slutsats jämfört med Nimajneb, en hantverkare som kommer dragandes med Alpha Tools etc. riskerar att bli väldigt dyr. Dessutom tycker jag inte en sådan hantverkare tar sitt uppdrag på allvar och därför också riskerar att göra sitt jobb slarvigt - och är dum nog att skylta med det.

Återigen tvärtom: Jag köpte en visp från Biltema av tidsbrist vid ett tillfälle och den är väl rätt gedigen, men den är dåligt balanserad och hade en svets som stack ut på undersidan... Efter åtskilligt arbete med den fungerar den, men väntar på att bli utbytt.

Kan inte se att jag inom överskådlig tid kommer att behöva blanda så mycket att jag köper en dedikerad maskin för det, men har en Boschborrmaskin på 500W på 250 varv på lågväxeln, och den verkar man inte kunna bränna på blandningar.
 
Annars kan du använda din Mema. Den lär inte brinna upp.
 
5750 kr för en visp...., ingen kan någonsin övertyga mig att det är ett prisvärt alternativ för en byggvisp.
Festo gör som sagt massor med prisvärda produkter, men inte denna..sorry.
 
Du kanske skulle resonera annorlunda om du använde vispen flera gånger dagligen, två dagar i veckan, år ut och år in?

Vispade jag 1-2 ggr/år skulle jag kanske, men bara kanske, fundera på något billigare alternativ. Dock aldrig i Rusta-klass.
 
Jag vill inte verka gnällig men kan du kan du inte bara släppa tanken på den dyra vispen och låta tråden fortsätta handla om M14-hylsor? ;)
 
Meman kommer till användning när Boschen är slut... Nej, allvarligt talat så är den för tung för att ha som handblandare, men med ett stativ så...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.