Jag har en RW1000 som funkar jättebra, men dom tyska schtumpfarna hos Festool måste snitta 1,72 i medellängd eftersom alla visparna är 10 cm för korta!

Det finns en originalförlängare som passar om man är 2,12 lång och tycker att 300 bagis är en lagom summa för att slippa kröka rygg.

Så.. Jag behöver en M14 skarvhylsa som jag ska para med 10 cm skönt gängad stång, men efter besök hos Ekesiöö, Flinks Järn, Beijer och Siefvert's skruv kan jag bara hitta svarta hål och absolut vakuum där M14-hylsorna borde ligga.
Alla har 14 mm gängstång, och hylsor i M6-M16 med ett gigantiskt (nåja..) glapp på 14 mm.

Jag börjar tro att Festool har valt den dimensionen med flit..
 
Har du kollat hos Sieverts skruv på Lindhagensgatan? Finns det inte där så finns det inte. Då har Festool köpt upp och lagt ned alla fabriker som tillverkar M14 skarvhylsor. Annars kan du snickra ihop en plattforn av några två-tum-fyra spillbitar som du ställer hinken på.
 
Nej, M14 skarvhylsa är tyvärr så pass ovanlig att man nog kan säga att de "inte finns".

Hur ser fästet ut? Kan du lägga upp en bild så kanske det går att klura ut något sätt att lösa det hela ändå?
 
Borra ur och gänga en axelsnutt, skitenkelt i en svarv men det går med en handborrmaskin och ett skruvstycke också.
 
mattiasp skrev:
Har du kollat hos Sieverts skruv på Lindhagensgatan? Finns det inte där så finns det inte.
Been there...

Då har Festool köpt upp och lagt ned alla fabriker som tillverkar M14 skarvhylsor.
Det kunde man ju ge sig fan på. Det är något med dom där tyskarna...

Annars kan du snickra ihop en plattforn av några två-tum-fyra spillbitar som du ställer hinken på.
Visst kan jag bygga en plattform, men det blir bara ytterligare en pryl att släpa på. Jag bär så det räcker om dagarna...

Daniel_N skrev:
Hur ser fästet ut? Kan du lägga upp en bild så kanske det går att klura ut något sätt att lösa det hela ändå?
Det är bara en gängad tapp som sticker ut ur maskinen. På vispens skaft sitter det en gängad hylsa fastsvetsad, så man gängar fast vispen på maskinen.

Fotografen skrev:
Borra ur och gänga en axelsnutt, skitenkelt i en svarv men det går med en handborrmaskin och ett skruvstycke också.
Hmm.. Jag var ute efter en bekvämare lösning, men om det nu skiter sig så kanske jag får ta den vägen.
 
Kanske är det lättare att förlänga skaftet på vispen istället?

Att ta en bit axel, borra hål och gänga och sen svetsa på en skruv i andra änden kan bli ganska mycket jobb. Och en M14 gängtapp är inte helt billig heller.
 
Kapa vispen och svetsa dit en förlängare av ett armeringsjärn eller en rörstump som kan träs utanpå som en hylsa. Bästa tipset hittills!
 
M14 mutter finns det ju iaf lite här och där, kan du inte bara lite smidigt svetsa ihop 2-3s sådana när dom sitter på en stång? visst det blir 10min pill med det men smidigt går det ju iaf jämnfört med gänga osv tycker jag..
 
Typiskt Festool..
Släng skiten och köp något vettigt.
 
raveper skrev:
Typiskt Festool..
Släng skiten och köp något vettigt.
Hehe, ja det är faktiskt lite typiskt festool. De vansinnigt dyra skarstyckena till MFT-borden är 9x14mm...trots idogt letande kunde jag inte uppbringa plattjärn som var i någon annan storlek än 8x12, 8x15, 10x12, 10x15...
 
Kan du inte köpa förlängaren från Festool, kapa den och sedan svetsa ihop den i lagom längd?
 
Där ser man, det hade jag ingen aning om...och som jag har letat och frågat! Tack för tipset!
 
Mikael_L
Jag skulle gjort som mattiasp föreslår, kapat axeln på vispen, och förlängt mha svetsen.


Vid sidan av vägen ACME, jag har ibland undrat vad för überhäftiga grejer du köpt efter sålt av nästan all Festtool ... ?

Eller blev det äntligen Best tool för dig nu ... :p
 
Här finns m14 muttrarna sedan gäller det att få någon handlare att ta hem blir dyrt att ta hem små mängder.http://www.wiberger.se/templates/wn6334.htm
edit finns hos luna också kanske lättare att köpa fåtal där art nr 1506-0403
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.