Mikael_L
Vad det gäller spånsugar, då speciellt stora system med rör till olika arbetsplatser, så är det väl viktigt med rätt jordning och på rätt ställen, av rörsystemet och sånt. Allt för att undvika statisk elektricitet och gnistor ... väl ...

Om jag får traska vidare på offtopic spåret ... :surprised:

När jag funderar vidare på EX, så tror jag inte jag sett ex-klassat i skolornas slöjdsalar, men jag har å andra sidan inte kollat efter så noga.
 
På skolan så städas det efter varje lektion och det lilla som görs så blir det inte mycket damm.

Runt en bandputs på ett snickeri så blir det väldigt dammigt och det städas med tryckluft allt emellanåt.

Med lysrör ser jag inte att det skulle vara någon större risk med explosition, det är värre med värme och brandrisk.
förutom IP så finns det en temperaturklassning "T", Sedan så kan man blåsa av översidan på lysrören med tryckluft.

Protte, med erfarenhet av snickeri och el.
 
Hej tack för alla svar.Enligt lysrörs tillverkaren så skulle det räcka med två rader sex i varje rad skulle bli 500 lux sa han .Men vi kom fram till att det blir tre rader med 5 i varje rad blir 550 lux .Blir lite mindre skuggor .Man skall sätta lysrören ganska tätt i längs led.Första förslaget skall dom sitta med ca 40 cm i mellan det blir väldigt bra under lysrören men i mitten och längs väggarna lite sämre. Rummet är 7,35 m bred så det är på gränsens jag valde i stället att ta tre rader men då skulle avståndet bli lite mycket i mellan ca 68 cm. Så jag flyttar ut lysrören som sitter närmast kortvägarna ca 110 cm så anståndet i mellan blir ca 50 cm .Jag har inget speciellt längs kortväggarna så det gör inget. lysrören är inte dammskyddade stängt på ovansidan raster på undersidan

Angående damm i snickeriet så har jag en väldigt bra spånsug med EU14 filter för tillbaka luften och alla rören är explosionsklassade även spånsugen(har jag för mej) ÅSS 2800ex
Och jag har under dom senaste 2 åren jobbat uteslutande med mdf. Jag slipar och fräser nästan alltid över sugbordet som förövrigt borde finnas i varje snickeri. Så dammet i lokalen är extremt lite för att vara ett snickeri. Tittar man på solljuset som kommer in genom fönstret så brukar man se dammet som flyger om kring men inte i mitt snickeri.
Mvh Pär H
 
Konstigt att lysrörstillverkaren inte på samma gång talade om att armaturerna SKALL vara minst IP 44 och temperaturklassade.
Hur lite damm du har spelar ingen roll är det ett snickeri så är det, är det däremot ett hobbyrum som du snickrar i är det lite annorlunda
 
jag var in i ett laddrum för blybatterier, där var det helt öppna lysrörsarmaturer! iofs så fanns det en utsugningsfläkt som förreglar laddarna, men ändå...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.