Hoppas jag hamnat i någorlunda rätt kategori nu.

Jag har en fastighet som består av två hus. Nu när vi funderar på att flytta tänkte jag behålla husen som en enskild firma och hyra ut husen istället för att sälja.
Vad bör jag tänka på? Det är inte uteslutet att vi någon gång själva skulle vilja flytta tillbaka hit och då "göra om" till privat ägande igen.

Vill jag ha en så hög värdering som möjligt i bokföringen från start när jag lyfter in det i ett EF? (För att inte behöva betala onödigt mycket skatt på försäljningsvinst i bolaget när/om jag skulle "köpa" över det privat igen?)
Eller finns det fördelar med att ha låg värdering?
Bolaget är tänkt köra momsfritt, vill inte ha moms på hyresintäkterna och tänkt köra det mesta löpande underhållet själv och inte köpa speciellt mycket varor i bolaget, rätta mig om jag tänker fel här.

Är det något annat man måste tänka på?
 
Varför lägga verksamheten i EF? Det blir väl samma skattesituation som om du äger privat, fast 100ggr krångligare?!
 
  • Gilla
Hemmakatten och 9 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Varför lägga verksamheten i EF? Det blir väl samma skattesituation som om du äger privat, fast 100ggr krångligare?!
Det är av den enkla anledning att jag takar min lånekvot hos banken privat om jag äger 1 relativt dyr fastighet helt ensam, samt en ny halv relativt dyr fastighet tillsammans med min fru. Riskmässigt osv för banken är det ju inte så stor skillnad men så ser reglerna ut och det är bara att rätta sig i ledet, tyvärr. Hade gärna fortsatt äga det helt privat.
 
Jaha, men är du säker på att banken skiljer på EF och dig privat? Annars är du tvungen att skapa AB :(
 
  • Gilla
deetee och 3 till
  • Laddar…
Du behöver inte bekymra dig så mycket för det där, har du ngt svar/tips på min fråga tar jag gärna emot det, dina övriga kanoninputs kan jag vara utan.
 
  • Wow
  • Gilla
  • Ledsen
och en till och 7 till
  • Laddar…
Jag förstår inte hur du ska kunna "äga" fastigheten eller byggnaderna i EF utan att byta ägare juridisk ? Du behöver en skattejurist/fastighetsjurist som kan svara på dina frågor...
 
  • Gilla
MrXman och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag förstår inte hur du ska kunna "äga" fastigheten eller byggnaderna i EF utan att byta ägare juridisk ? Du behöver en skattejurist/fastighetsjurist som kan svara på dina frågor...
Det var väl lite det jag hoppades på att det fanns ngn här inne som hade koll på, eller kan tipsa hur man ska agera.
För banken är det bara ngt administrativt, dom lägger över lånet på min ef och på det sättet är min skuldkvot privat nollställd. Givetvis kräver dom kalkyler på att fastighetsbolaget ska gå runt osv, men det är inget problem.
Frågan är lite vad man måste/blr tänka på när man ”lyfter” över fastigheten i ef-ägande.
 
En enskild firma är som @Jonatan79 är inne på detsamma som att äga det privat. Det är inget bolag och det är ingen begränsning alls avseende det personliga betalningsansvaret.

Sen kan förstås en bank se och värdera att du driver näringsverksamhet som enskild näringsidkare och värdera lån och omsättning utifrån det, men det blir ju på en lite mer avancerad nivå än de bolånekalkylatorer de har ute på nätet.

För egen del betalar jag ungefär 30 räntepunkter mer på mitt lån på näringsfastigheten än på privatbostaden. Men då är det förra rätt litet. Hade det varit större skulle nog ränteskillnaden gå upp, men det hänger förstås också på kassaflödena. Hyresbostäder på marknader med bostadsbrist är väl hyfsat säkra objekt.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
B
Momsen behöver du inte fundera på, iaf inte om uthyrningen gäller bostäder på längre tid till privatpersoner, sådan uthyrning är alltid momsfri. Angående att ha EF vill jag lämna en något divergerande synpunkt jämfört med några andra svar. EF har vissa fördelar som privat ägande inte har, exempelvis möjlighet till beskattning i kapital mha positiv räntefördelning. Skaffar man ett separat bankkonto till EF är det lätt att hålla isar den privata och EF:s ekonomier. Dock bör man, själv eller med hjälp av någon kunnig på området, räkna på och hålla koll på resultat och alla skattekonsekvenser. Innehavaren är fullt ansvarig för EF:s samtliga förpliktelser, ja så är det och det måste man ta med i beräkningen. Ingående värdet vid så kallad apport brukar vara marknadsvärdet, vet inte i detalj vilka värderingar som godkänns.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Jag undrar hur banken kan se dig som skuldfri ”privat” när du är personligt ansvarig för skulderna i ditt enskilda företag?
 
  • Gilla
deetee och 2 till
  • Laddar…
T Taxture skrev:
Jag undrar hur banken kan se dig som skuldfri ”privat” när du är personligt ansvarig för skulderna i ditt enskilda företag?
jo man kan absolut ställa sig den frågan, men det är så landet ligger.
Har du en grävfirma (ef) tex och har köpt en maskin med lån skulle det enl ditt resonemang vara ”omöjligt” att äga en bostad så det är väl bara en konstruktion iom nya regler från finansinspektionen. Räcker med gå tillbaka 6-7 år så var det upp till bankerna att bedömma kreditriskerna och kunde låna ut som dom kände för men så funkar det inte idag, inte hos dom bankerna jag snackat med.
 
B Blazermannen skrev:
Momsen behöver du inte fundera på, iaf inte om uthyrningen gäller bostäder på längre tid till privatpersoner, sådan uthyrning är alltid momsfri. Angående att ha EF vill jag lämna en något divergerande synpunkt jämfört med några andra svar. EF har vissa fördelar som privat ägande inte har, exempelvis möjlighet till beskattning i kapital mha positiv räntefördelning. Skaffar man ett separat bankkonto till EF är det lätt att hålla isar den privata och EF:s ekonomier. Dock bör man, själv eller med hjälp av någon kunnig på området, räkna på och hålla koll på resultat och alla skattekonsekvenser. Innehavaren är fullt ansvarig för EF:s samtliga förpliktelser, ja så är det och det måste man ta med i beräkningen. Ingående värdet vid så kallad apport brukar vara marknadsvärdet, vet inte i detalj vilka värderingar som godkänns.
Det är väl just detta kring värderingen jag funderar, ”marknadsvärde” känns som de kan skilja nån miljon beroende på vem man frågar, så det går säkert styra åt det håll som är fördelaktigt. Kan det ha ngn effekt på räntefördelningen vad kåken har för värde? Värdet borde ju vara det satsade kapitalet, antingen som det står eller värdet - skulder? Även där kanske man isf skulle vilja ha ett högt värde?
 
M maverik skrev:
Du behöver inte bekymra dig så mycket för det där, har du ngt svar/tips på min fråga tar jag gärna emot det, dina övriga kanoninputs kan jag vara utan.
Tror du inte forumkollektivets vilja att försöka hjälpa dig ökar om du bara ignorerar de svar som inte passar i stället för att vara otrevlig och oförskämd?
 
  • Gilla
deetee och 21 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Tror du inte forumkollektivets vilja att försöka hjälpa dig ökar om du bara ignorerar de svar som inte passar i stället för att vara otrevlig och oförskämd?
Alfredo Alfredo skrev:
Tror du inte forumkollektivets vilja att försöka hjälpa dig ökar om du bara ignorerar de svar som inte passar i stället för att vara otrevlig och oförskämd?
Blir väl helt enkelt lite oproportionerligt irriterad när icke kunniga människor börjar kill(tjej?)gissa hur det fungerar och dessutom helt utan kunskap ifrågasätter. Självklart har jag kollat upp förutsättningarna och vad som gäller för mig när det handlar om värden på 6-7 miljoner. Klassisk forum/social media att folk bara vill synas/göra sig hörda känns det som ibland, även om man inte har någon kunskap kring frågan som är ställd ska man till varje pris få in några rader, gärna och allra helst ifrågasätta frågeställaren.
 
  • Gilla
Kan_allt
  • Laddar…
M maverik skrev:
Blir väl helt enkelt lite oproportionerligt irriterad när icke kunniga människor börjar kill(tjej?)gissa hur det fungerar och dessutom helt utan kunskap ifrågasätter.
:crysmile::p

M maverik skrev:
Självklart har jag kollat upp förutsättningarna och vad som gäller för mig när det handlar om värden på 6-7 miljoner.
Kanske självklart för dig men absolut inte alls självklart för oss andra som inte känner dig. Finns gott om folk som inte alls "kollar upp" sånt här utan glatt "tror" en massa saker. Inte lätt för oss att veta vilken kategori du tillhör.

M maverik skrev:
Klassisk forum/social media att folk bara vill synas/göra sig hörda känns det som ibland
Min tolkning är nog lite mer välvillig då jag tror att de flesta faktiskt bara försöker hjälpa till. Sen att alla svar kanske inte är till hjälp tror jag man får acceptera.
 
  • Gilla
deetee och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.