Jag kommer nog ända att fortsätta silikonlimma toalettstolar. Gips känns lite för osäkert; hur hårt kan det binda till porslin? Isåfall får man nog också skruva fast stolen, med de nackdelar DET medför (hål i tätskiktet).

Ska man ta bort en silikonlimmad toalettstol gör man det ju ganska lätt med en tunn pianotråd, ståltråd, t.o.m. fiskelina eller liknande.
 
ion skrev:
Jo poröst kanske men stommt/hårt.Hårdheten enligt Mohs hårdhetsskala är 2.
Hårdhetsgrad 2 innebär att det är väldigt mjukt på den skalan, så mjukt att man kan repa det med en nagel.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Mohs_hårdhetsskala
 
ion skrev:
Gips kommer väl av kalk och kalk är väl inget som drar till sig gremlings? Eller?
Nej, möjligen inte bakterier men kalk (gips) är lösligt i vatten.

Förstår inte vitsen med att först sätta i gips och sedan silikona utanför ? Då kan man ju lika gärna skippa gipsen och använda den idag vedertagna metoden med silikon. ;)
 
ion skrev:
Det var inte vidare smart, tror inte det var en rörläggare som gjort det, i alla fall inte min farfar.;)
Vet inte, men jag har sett det i hela hyreshus, där man renoverade badrummen efterhand. Man fick slå sönder foten och sen bila bort klumpen under. Skulle tro det var rörmokaren som satt dit dem en gång i tiden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.